Saint Crankstel

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Ruba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 mei 2004, 14:34

plaats deze vraag maar even hier omdat er waarschijnlijk een simpel antwoord op is waar ik nog niet aan gedacht had, als beginner

Saint is toch een groep voor downhill? De Saint crank; 175mm met 22/32/44 en geschikt voor bijna alle tijpes frames. 100% stijver dan XTR en ook nog een lichter (volgens b2b), met geintrigeerde as. Is dit dan voor 200euro geen goede crank voor xc gebruik?

Of zie ik iets over het hoofd?
michelK
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 24 september 2002, 12:03

Een XTR Hollowtech II weegt 797 gram volgens B2B en een Saint triple weegt 240 gram minder dan een Cr-Mo volgens B2B.

Volgens Shimano weegt de Saint triple 1114 gram.

Dus helaas. ;)
Ruba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 mei 2004, 14:34

michelK schreef:Een XTR Hollowtech II weegt 797 gram volgens B2B en een Saint triple weegt 240 gram minder dan een Cr-Mo volgens B2B.

Volgens Shimano weegt de Saint triple 1114 gram.

Dus helaas. ;)
Baracuda.de;
Saint crankstel 175mm 22/32/44: De nieuwe "hardcore" referentie in street, dual, downhill,...100% stijver dan de XTR en 250 gr. lichter dan een 3-stuk chromo stel.

je hebt gelijk. Verder nog redenen waarom deze crank niet voor xc gebruik te aan raden is? 100% stijver, 200 euro goedkoper dan xtr...
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Natuurlijk kun je ze wel voor XC gebruiken. De vraag is echter waarom?

Leuk dat ie 100% stijver is dan XTR, maar wat heb je daaraan? Dit setje is veel stijver dan je voor XC nodig hebt. En: stijfheid betekent niet duurzamer...

Voor € 169,- heb je bij Bike2Build een XT-2004 (zelfde systeem als XTR en Saint) die 865 g weegt en veel geschikter is voor XC. De Saint kost nog altijd € 245,- bij Bike2Build.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Pizzaboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 12:51
Mijn mountainbike: = een 9.6 Bear longboard

Vind Saint wel mooi.
Yeah baby yeah
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Saint is mijns inziens puur gericht op het keiharde bikkelwerk. Dus in feite gewoon overkill voor gewoon xc werk, maja als gewicht je niet kan schelen(downhill is het juist positief), waarom niet?
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Redfish schreef:Saint is mijns inziens puur gericht op het keiharde bikkelwerk. Dus in feite gewoon overkill voor gewoon xc werk, maja als gewicht je niet kan schelen(downhill is het juist positief), waarom niet?
omdat € 169,- goedkoper is dan € 245,-?
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Ruba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 mei 2004, 14:34

De volgende vraag; wat is stijfheid dan? Dat is toch of een krank, frame of what ever mee geeft, bv als er veel gewicht op komt? Als het ware ombuigd, of zit ik er naast?

Saint krank was in "promo" bij baracuda 200 euri, vandaar mijn vraag of dit een alternatief zou zijn voor een XT crank.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Geen idee waar die 100% meer stijfheid van die Saint t.o.v. XTR hem in zit.

Nog maar een keer: XT is ontworpen voor XC. Ik neem aan dat ze ze sterk genoeg hebben gemaakt om daar dan ook voor gebruikt te kunnen worden. Heb in ieder geval nog geen klachten gehoord.

En: € 169,- is ook goedkoper dan € 200,-...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

En 119 is nog goedkoper dan 165, dan rij je naar S-tec !
Ruba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 mei 2004, 14:34

jf schreef:Geen idee waar die 100% meer stijfheid van die Saint t.o.v. XTR hem in zit.

Nog maar een keer: XT is ontworpen voor XC. Ik neem aan dat ze ze sterk genoeg hebben gemaakt om daar dan ook voor gebruikt te kunnen worden. Heb in ieder geval nog geen klachten gehoord.

En: € 169,- is ook goedkoper dan € 200,-...
yep, duidelijk. Vroeg me alleen af wat het verschil is. Al shoppende kom ik van die dingen tegen die me niet duidelijk zijn, vandaar mijn vraag.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Redfish schreef:Saint is mijns inziens puur gericht op het keiharde bikkelwerk. Dus in feite gewoon overkill voor gewoon xc werk, maja als gewicht je niet kan schelen(downhill is het juist positief), waarom niet?

Nou, ik vind gewicht voor downhill OOK niet positief. Mijne bullit zit nu net onder de 16 kilo met een crankset dat iets onder de kilo zit exclusief het BB. Ik zou daar graag in de toekomst een lichter alternatief voor hebben.

Maar goed, kijk stel jij (topicstarter) bent een flinke jongen en je hebt veel kracht, dan nog zou je aan het XT setje genoeg moeten hebben, maar is het uiteraard ook puur wat je ook wilt, vindt jij die saint gewoon mooi en je wilt 't geld eraan uitgeven moet je het gewoon doen. Anders zou ik die 249 gram verschil tussen XT en saint niet bewust kiezen en 't lichtste pakken.
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

@T: Weight weenie! ;)

On topic: Als je nog nooit met FR/DH cranks gereden hebt moet je dat eerst eens doen - kun je daarna eigenwijs zijn en kiezen wat je wilt.
Saint ziet er goed uit, is 'stevig', maar er is een reden waarom alle XC cranks lichter zijn.
The freedom to ride where you want, when you want.
Ruba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 mei 2004, 14:34

Tanja schreef: Maar goed, kijk stel jij (topicstarter) bent een flinke jongen en je hebt veel kracht, dan nog zou je aan het XT setje genoeg moeten hebben, maar is het uiteraard ook puur wat je ook wilt, vindt jij die saint gewoon mooi en je wilt 't geld eraan uitgeven moet je het gewoon doen. Anders zou ik die 249 gram verschil tussen XT en saint niet bewust kiezen en 't lichtste pakken.
Flinke jongen ja, veel kracht?? Er zit een crank van suntour op mijn fiets. Dus toen ik mijn fiets kocht had ik al ingecalculeerd dat ik er wel een andere crank op wilde (zoals ik beschreef in een ander topic). Ik heb, mischien ongegrond, de vrees dat als ik met mijn (over)gewicht op de pedalen een berg op neem door dat ding heen ga. Toen ik op het punt stond een FSA afterburner te bestellen bij baracuda kwam ik die Saint tegen, daar stond bij 100% stijver dan XTR. Wel een stuk duurder. Maar goed als hier iedereen zegt dat een XT of vergelijkbaar voldoende stevigheid bied neem ik dat graag aan hoor, en ga ik echt niet meer betalen aan een Saint. Heb hier ook gelezen dat gewicht bij lopende onderdelen zoals een crankstel wel degelijk wat uit maakt.
Vraag die daarop aansluit; als ik op mijn pendalen sta en kracht zet rechts naar beneden loopt mij ketting aan op het voorderailleur. Heeft dit iets te maken met stijfheid? Hij staat btw wel goed afgesteld. En heeft een BB ook iets te maken met stijfheid?
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

mocht je m ooit komen, dan idd de 3 bladen versie kopen ivm de steek vd andere versies.. ( 1 en 2 bladen.)

zane
Alles kapot
Plaats reactie