Voorstellen wie wat waar hoe?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Max B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 15:37
Mijn mountainbike: Trek 6700
Contacteer:

Beste collegae,

Wie?:
Ik ben Max (35) uit Lelystad.
Wat?:
Ik ben nieuw in deze branche en zoek een goede bike.
Ik ben 1.92, 95 kg en wil lekker aan de bak. Vooral in het bos 8) .
Ik zoek een hardtail fiets van goede duurzame kwaliteit. Ik wil zo'n duizend Euro uitgeven. Hebben jullie een tip?
Waar?:
Ik ben bij de plaatselijke fietsboer geweest maar heb daar niet zoveel vertrouwen in.
Weet iemand een goede winkel in de buurt van Lelystad?
Hoe?:
Ik wil met klikpedalen rijden, is dat aan te raden?
Tevens wil ik weten of ik voor schijf of velgremmen moet kiezen.

Alvast hartelijk dank!
Groeten, Max B.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Hoi Max,

Met jouw budget en eisen zou ik zeker niet naar een fiets met schijven gaan kijken. Schijven zijn een duur onderdeel aan een fiets en dus word er weer bespaard op andere onderdelen.

je zult een redelijk stevige fiets moeten kopen omdat je aan de zware kant bent voor het MTB-en (No offense !!! Ben zelf ook bijna 90 kg.)
Een par sterke wielen zijn een eerste vereiste.

Klikpedalen zijn een uitkomst. Ik zou eerst zonder proberen om wat schakel en remtechniek onder de knie te krijgen, daarna zeker klikpedalen!!!

Wil je nieuw of gebruikt. Er is zat te koop voor 1000 Euro.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Max B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 15:37
Mijn mountainbike: Trek 6700
Contacteer:

Hoi Globe,

Ik ga voor een nieuwe fiets.
Zeker omdat wat aan de zware kant ben wil ik mij goed laten voorlichten.

Groeten van Max
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Voor duizend euros kun je al een mooie nieuwe fiets kopen. Kijk even wat rond, mocht je er niet uitkomen vraag het aan het mtb.nl vraagbaak team :lol:
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Een paar ideetjes:
- ga voor hydraulische magura HS33 velgremmen. Doen het altijd, weinig onderhoud remmen GOED.
- Frame/vork en wielen zijn belangrijk: deze vervang je niet zo makkelijk zoals bijvoorbeeld stuur/zadel. Qua wielen heb ik goede ervaringen met twisted gespaakte wielen met Rigida DP22 velgen. Niet licht, wel sterk.

Heb zelf geen ervaring met Cube (ervaring is wel aanwezig op dit forum) maar deze ziet er wel goed uit voor 999,- op http://www.bike2build.nl, misschien dat ze voor een kleine meerprijs je wielen nog twisted kunnen spaken:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... 0d783b942e

Afbeelding
Max B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 15:37
Mijn mountainbike: Trek 6700
Contacteer:

Ik heb een TREK 6700 gekocht.
Ik heb het trapstel laten vervangen voor Shimano Deore LX.

Kan ik daar even mee vooruit?

Groeten van Max
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

Ikzelf heb absoluut goede ervaringen met Trek, en de onderdelen van de 6700 zijn gewoon goed.
Wat mij betreft dus een goede aankoop!
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Zaskar schreef:Een paar ideetjes:
- ga voor hydraulische magura HS33 velgremmen. Doen het altijd, weinig onderhoud remmen GOED.
- Frame/vork en wielen zijn belangrijk: deze vervang je niet zo makkelijk zoals bijvoorbeeld stuur/zadel. Qua wielen heb ik goede ervaringen met twisted gespaakte wielen met Rigida DP22 velgen. Niet licht, wel sterk.

Heb zelf geen ervaring met Cube (ervaring is wel aanwezig op dit forum) maar deze ziet er wel goed uit voor 999,- op http://www.bike2build.nl, misschien dat ze voor een kleine meerprijs je wielen nog twisted kunnen spaken:
Ik rij met m'n 115 kg op gewoon gespaakte wielen en dat geeft geen enkel probleem. (XTR naven/Ambrosio Barracuda velgen/geen flauw idee wat voor spaken.)

En voor TS: kijk voor klikpedalen ook eens naar Eggbeaters. Deze bevallen mij uitstekend. En let ook goed op of je voorvork wel met je gewicht overweg kan.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Ik zou je wielen overigens niet twisted laten spaken. Dan komt er te veel kracht op je velgen en naven. Ik heb meerdere velgen en naven zien scheuren door twisted spokes.

Zeker bij wat hogere gewichten lijkt me het niet slim. Vind het ook niet mooi, maar goed dat is subjectief.
RoLimit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 20:58
Mijn mountainbike: Cube LTD5
Contacteer:

Met de Trek 6700 kun je voorlopig wel even vooruit. Leuke fiets die lekker uitgebalanceerd is en zich in elk "veld" thuisvoelt. Een echte allrounder alleen jammer dat de voorvork niet veel instelmogelijkheden heeft, maar hier kun je voorlopig echt wel mee vooruit.
De afmontage van zo'n fiets is ook behoorlijk, volgens mij volledig deore met een XT achterderrailleur.

Maar die Cube is ook errug mooi en zelf had ik denk ik toch....naja..laat maar ook :wink:

En nou maar biken!
Plaats reactie