Beginnersvragen..

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
G
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 14:22

Ik ben een net beginnende biker.. Biken doe ik strictly voor de fun omdat ik al een andere grote hobby heb waar al mijn tijd ingaat.. Dit doe ik voor mn conditie en mn beenspieren.. Maar ik heb een aantal vragen..

1. ik heb alleen voorvering.. Nu wil ik graag wat meer vering voor de comfort.. Nu heb ik bij halfords een zadelpen gezien met een ingebouwde vering.. Werkt dit een beetje? of is dit pure onzin?

2. Ik zie vaak mensen met handschoenen rijden.. Zijn dit dezelfde handschoenen als de handschoenen die bij de motorcross word gebruikt?
En is dit een overbodige luxe of is dit wel fijn?

Als ik nog op andere vragen kom dan horen jullie nog van me :-q

Alvast bedankt he!! :D
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

handschoenen zijn geen overbodige luxe

vooral niet als je van je bike valt, is niet zo lekker zo'n loshangend
stuk handpalmvlees.
ze zijn niet hetzelfde als bij motorcross, meestal lichter uitgevoerd.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

1. over verende zadelpennen hadden we kortgeleden ook een topic. Hier lees je meer: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... e+zadelpen Zeker omdat je mountainbiken er nu vooral bij doet lijkt me een verende zadelpen nog geen investering waar je aan zou moeten denken.

2. handschoenen: zoals Rolling Thunder al zei maken die deel uit van je "persoonlijke beschermingsmiddelen" naast natuurlijk (en nog veel belangrijker!) een helm. Gelukkig zijn handshoenen niet ontzettend duur, hoewel je het zo duur kunt maken als je wilt natuurlijk.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
G
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 14:22

nog 2 vragen :

1. Op hoeveel Bar moet ik de banden oppompen? (Ik ben wel een flinke heavyweight)

2. Waar kan ik die Handshoenen kopen? Bij halfords hebben ook wel handschoenen maar ik denk niet echt dat dat degene zijn die ik meot hebben
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

1. meestal staat dat op je band c.q. is dat in je band gegoten. Kijk op de zijkant van de band (goed zoeken, zijn meestal kleine lettertjes) en je vindt het zeer waarschijnlijk.

2. geen idee hoe de kwaliteit van die handschoentjes van de Halfords is, maar anders gewoon een fietsenwinkel opzoeken, die heeft ze geheid!
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

1: Je kunt bij de bandenspanning als vuistregel je gewicht delen door 30. dat is de druk in bar die je in je banden kunt pompen. Achterband kan iets harder, voor iets zachter.

2: bij vrijwel elke fietsenboer zijn die dingen inderdaad te krijgen. Echter vaak zijn ze bij winkels als de Aldi, Lidl en ook Kruidvat en Trekpleister errug goedkoop te krijgen en die zitten vaak nog goed ook.
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

jf schreef:1. meestal staat dat op je band c.q. is dat in je band gegoten. Kijk op de zijkant van de band (goed zoeken, zijn meestal kleine lettertjes) en je vindt het zeer waarschijnlijk.
Sjase schreef:1: Je kunt bij de bandenspanning als vuistregel je gewicht delen door 30. dat is de druk in bar die je in je banden kunt pompen. Achterband kan iets harder, voor iets zachter.
:roll: menen jullie dit..?:-D Die vuistregel van Sjasa, dat kan je toch niet zo zeggen, licht toch aan de band(hoeveel erin past enzo, grotere banden is lagere druk)?
En Jf, licht toch aan wat erop zit (dik/dun)?

Gewoon pompen totdat hij niet zo erg meer wordt ingedrukt als je erop gaat zitten, beetje op`t gevoel dus.
() ()
( '.' )
(")(")
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Nelson schreef:
jf schreef:1. meestal staat dat op je band c.q. is dat in je band gegoten. Kijk op de zijkant van de band (goed zoeken, zijn meestal kleine lettertjes) en je vindt het zeer waarschijnlijk.
Sjase schreef:1: Je kunt bij de bandenspanning als vuistregel je gewicht delen door 30. dat is de druk in bar die je in je banden kunt pompen. Achterband kan iets harder, voor iets zachter.
:roll: menen jullie dit..?:-D Die vuistregel van Sjasa, dat kan je toch niet zo zeggen, licht toch aan de band(hoeveel erin past enzo, grotere banden is lagere druk)?
En Jf, licht toch aan wat erop zit (dik/dun)?

Gewoon pompen totdat hij niet zo erg meer wordt ingedrukt als je erop gaat zitten, beetje op`t gevoel dus.
Tuurlijk ligt het aan de band en aan het terrein en aan je rijstijl enzovoort. Daarom zei ik ook 'als vuistregel'. Ik pompte zelf mijn banden altijd al op tot 2,5 a 3 bar en volgens de vuistregel klopt dat precies want ik weeg 75 kg = dus 2,5 bar. Gewoon handig, maar als je zelf met een hele andere spanning rijdt is het ook best.

Wel nuttig om ongeveer de aanbevolen spanning aan te houden, omdat bij bijv te lage druk de zijkanten van de band wel eens hard willen gaan slijten.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Is inderdaad een vuistregel. maar gaat goed op voor 2.0 banden.
Wel opletten, de velg heeft ook een maximum.
Staat bij Mavic bijv. meestal op het stickertje op de velg.
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Leuk dat mensen over bescherming met vallen beginnen als er over handschoenen wordt gesproken.


Maar nog belangrijker van handschoenen is gewoon het comfort tijdens rijden en voorkomen van blaren.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Jass schreef:Leuk dat mensen over bescherming met vallen beginnen als er over handschoenen wordt gesproken.


Maar nog belangrijker van handschoenen is gewoon het comfort tijdens rijden en voorkomen van blaren.
Laat staan de betere grip


Bandenspanning - dat wat er op de band zelf staat is als richtpunt te gebruiken.


Het zou logischer zijn wanneer je kunt zien hoeveel bar de binnenband kan cq. minimaal moet hebben als je geen tubeless hebt.
Flink wat harder oppompen zodat de band zich beter op de velg zet waarna je em weer een stuk laat leeglopen naar het gewenste volume.
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

KingBee schreef:
Jass schreef:Leuk dat mensen over bescherming met vallen beginnen als er over handschoenen wordt gesproken.


Maar nog belangrijker van handschoenen is gewoon het comfort tijdens rijden en voorkomen van blaren.
Laat staan de betere grip
You are so right!!! :D

't is ook zo de normaalste zaak van de wereld eigenlijk, die handschoenen, dat je vergeet waar het allemaal goed voor is :tong

Maar toevallig hier een boekje van BBB voor me liggen (eigenlijk voor de zonnebrillen, maar dat terzijde) en daar staan handschoenen in vanaf 12,75 euro.

Dus ga eens naar je LBS (lokale bike shop) om gewoon te kijken naar wat ze hebben en vooral te passen. Belangrijskte is dat ze lekker zitten. Dus staat je niet blind op merken of kleurtjes. :-q
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
G
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 14:22

Thx voor de Info mensen.. Anyway.. De vuistregel telt voor mij denk ik niet ;) , ik weeg 120 kilo , dan zou de band op 4 bar meoten staan :P.. maar alsnog bedankt mensen!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

mijn banden staan op bijna 4 bar. Ik weeg om en nabij 83 kilo. You do the maths... (ik hou gewoon van hard opgepompte banden)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie