Mountainbike of iets anders?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Babsietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 december 2013, 15:05

Goedemiddag!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb in het verleden een racefiets gekocht met het idee om veel te gaan fietsen met mijn vriend. De relatie is uitgegaan en ik heb sindsdien ook niet veel meer gefietst, ook omdat ik denk dat mijn fiets net niet helemaal goed is qua maat (iets te groot).

Ook vind ik het niet altijd even makkelijk om te beginnen op een racefiets met klikpedalen. Ik durf het niet zo goed.

Nu ben ik aan het twijfelen om een mountainbike te kopen, een niet te dure (onder 1000), want ik ben nog steeds een absolute beginner. Met deze mountain bike kan ik op meer plekken fietsen dan met de racefiets, maar ik zal toch, zeker in het begin, alleen op verharde paden rijden. Is het dan wel slim om voor zo'n aanschaf te gaan?

Is het ook zo dat je met nat wegdek makkelijker met een mountainbike dan met een racefiets rijdt? (ik zou denken, bredere banden = meer grip, maar dit slaat misschien nergens op).

Zoals jullie lezen dus een absolute nitwit (wel al het beginnerstopic met fietstips gelezen, dus als ik een fiets ga kopen, denk ik wel te weten waar ik op moet letten).

Bedankt alvast!!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja gewoon een MTB kopen, de banden wat harder oppompen en je heb veel meer grip dan op een racefiets.
En zodra je meer vertrouwen hebt, kan je steeds meer offroad.
Niet te bang zijn, de meeste offroad paden zijn breed en vlak, dus als je een keer valt is dat echt geen ramp.
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02