Mountainbike of iets anders?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Babsietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 december 2013, 15:05

Goedemiddag!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb in het verleden een racefiets gekocht met het idee om veel te gaan fietsen met mijn vriend. De relatie is uitgegaan en ik heb sindsdien ook niet veel meer gefietst, ook omdat ik denk dat mijn fiets net niet helemaal goed is qua maat (iets te groot).

Ook vind ik het niet altijd even makkelijk om te beginnen op een racefiets met klikpedalen. Ik durf het niet zo goed.

Nu ben ik aan het twijfelen om een mountainbike te kopen, een niet te dure (onder 1000), want ik ben nog steeds een absolute beginner. Met deze mountain bike kan ik op meer plekken fietsen dan met de racefiets, maar ik zal toch, zeker in het begin, alleen op verharde paden rijden. Is het dan wel slim om voor zo'n aanschaf te gaan?

Is het ook zo dat je met nat wegdek makkelijker met een mountainbike dan met een racefiets rijdt? (ik zou denken, bredere banden = meer grip, maar dit slaat misschien nergens op).

Zoals jullie lezen dus een absolute nitwit (wel al het beginnerstopic met fietstips gelezen, dus als ik een fiets ga kopen, denk ik wel te weten waar ik op moet letten).

Bedankt alvast!!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja gewoon een MTB kopen, de banden wat harder oppompen en je heb veel meer grip dan op een racefiets.
En zodra je meer vertrouwen hebt, kan je steeds meer offroad.
Niet te bang zijn, de meeste offroad paden zijn breed en vlak, dus als je een keer valt is dat echt geen ramp.
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Een MTB is natuurlijk een hartstikke leuke aanschaf. Aan de andere kant, als je zeker in het begin alleen op het verharde wilt gaan rijden en je een racefiets in de schuur hebt staan zou je daar ook iets bredere bandjes op kunnen leggen en je klikpedalen inwisselen voor platformpedalen. Dan kan je rustig kijken of het fietsvirus je te pakken krijgt, en je misschien alsnog een andere fiets wilt hebben. Anders heb je straks twee zo goed als ongebruikte fietsen in de schuur staan :wink:
Babsietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 december 2013, 15:05

Bredere banden op mijn racefiets zou ik nou niet op gekomen zijn. Zou eens moeten kijken hoe dat past.

Maar je hebt gelijk, zou zeker kunnen dat ik straks eindig met 2 fietsen die ik niet gebruik. Al vind ik het fietsen zelf wel erg fijn, omdat je gewoon buiten bezig bent. Maar zou dus het liefste met het weer van nu naar buiten gaan en dat "durf" ik niet goed met mijn huidige racefiets.

Zal eens mijn platformpedalen weer terug zetten en nog eens proberen.

Al neig ik nu natuurlijk naar het kopen van een nieuwe fiets :-) Bevlieging he :-)
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Babsietje schreef:Bredere banden op mijn racefiets zou ik nou niet op gekomen zijn. Zou eens moeten kijken hoe dat past.
Die mogelijkheden zijn wel wat beperkt waarschijnlijk, maar heel wat racefietsen kunnen best een toerbandje hebben.
Babsietje schreef:Al neig ik nu natuurlijk naar het kopen van een nieuwe fiets :-) Bevlieging he :-)
En dat is natuurlijk ook erg leuk!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dit is sowieso de periode dat starten met buitensporten niet erg aantrekkelijk is... maar als je het volhoudt, hou je het in het voorjaar en de zomer zéker vol. Geen idee hoe sportief je bent natuurlijk.

Bredere banden dan 28mm gaan waarschijnlijk niet passen op je racer. En dat is dan nog steeds een heel verschil met een standaard MTB-bad van meer dan 50mm breed.

Maar als je die racefiets toch te groot vindt, ruil je hem toch lekker in...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Hmm, in dit jaargetijde heb je niet de meest ideale fietsomstandigheden.

Een mountainbike vergt veel onderhoud, daar tegenover staat dat je op plekken kom waar je normaal gesproken niet zo gauw zal komen (avontuur in de natuur ).

Ik ben in april begonnen met biken met een conditie van 0,0
Een 2e hands Cube LTD 29" van 700 euro was mijn eerste mountainbike.
Mij is afgeraden om zonder klikpedalen te rijden, met klikpedalen is het veiliger en kan je beter kracht zetten.....het was wel even een paar weken wennen, maar nu is het absoluut geen probleem meer om in- en uit te klikken.

Het is wel zo dat ik flink ben afgevallen door het fietsen, 2 tot 3 uur op een MTB vind ik meestal wel genoeg.
En daarna natuurlijk het onvermijdelijke schoonsoppen van de MTB, de modder kan echt overal zitten.

De wielrenners zijn meestal van het langere/snellere werk, een sopbeurt heeft een racefiets meestal niet nodig.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Als redenen waarom je nu niet meer racefietst, schrijf je
1. "ook omdat ik denk dat mijn fiets net niet helemaal goed is qua maat"
2. angst om met klikpedalen te rijden.

Nummer 2 snap ik. Nummer 1 ook ;) maar zijn er nog meer redenen waarom je 'm niet meer gebruikt? Omdat je schrijft "ook omdat...".

Kan je de vraag beantwoorden "stel dat ik wel een goede maat had, en geen angst had met klikpedalen te fietsen, wat vond ik dan van racefietsen?". Wat ik bedoel: stel, je had de goede maat en klikpedalen waren geen probleem, dat zou racefietsen niet meteen ontzettend veel leuker maken. Het idee van racefietsen (actieve zit, harde banden, scherp sturen, snelheid, etc. etc.) is in de basis hetzelfde, met of zonder klikpedalen, dunne of nog dunnere banden...

Ik lees niet dat je de sport op zichzelf heel leuk vindt. Een racefiets lijkt me dan geen goede keuze. Of een mountainbike dat wel is? Heb je wel eens ge-mtb't? Wel eens een mountainbike gehuurd?

Als ik jou was, zou ik eerst willen weten waar je voorkeur naar uitgaat, qua discipline. Dus niet kijken naar klikpedalen, angst, of wat dan ook. Misschien is een hybride fiets voor jou wel de beste keuze... hoewel dat evengoed 'vlees noch vis' kan zijn (niet echt kunnen racen, en niet echt kunnen mountainbiken), maar dat kan ik op basis van jouw info niet beoordelen.

Succes!
Kracht door eenvoud
Babsietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 december 2013, 15:05

Sugarfree, wat ik leuk vind: het buiten zijn, actief bezig zijn zonder dat ik hoef hard te lopen. Wat ik niet leuk vind op dit moment: met de fiets buiten fietsen, bijvoorbeeld langs de Amstel en bang zijn dat ik door een auto omver gereden word. Ik kan (nog) niet goed genoeg manoeuvreren op de racefiets om me hier zeker van te voelen.

Hierdoor ging ik nadenken op welke plekken ik wel zou willen fietsen en dan kom je al snel op plekken waar je met de racefiets wat minder makkelijk rijdt, bijvoorbeeld in het bos of in de duinen.

De enige mountainbikes die ik ooit gehad heb, waren voor dagelijks gebruik, om naar school te rijden (lang geleden :-) )

Modder en schoonmaken lijkt me niet zo'n issue. Ook de kou niet (ben gewend om in de winter buiten te sporten, vandaar mijn wens om ook nu al naar buiten te gaan).

Dank voor jullie antwoorden tot nu toe, zo snel al! Erg prettig :-)
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

@ Babsietje, "zonder dat ik hoef hard te lopen" (moest ik even om grinniken ;)).
On topic: als ik het zo lees, zou een mtb dan wel eens een goede keuze kunnen zijn. Ik zou er eens eentje huren, op een fijne dag (lees: niet meteen in de grootste bagger). Mtb blijft natuurlijk wel een heel specifieke discipline - gestuiter, veel gestuur, en een valpartijtje af en toe moeten je niet afschrikken.

Aan de andere kant: de angst van het evt. omver worden gereden los je niet op door niet te gaan racefietsen ;). Je zou ook eerst de wat minder risicovolle fietspaden kunnen kiezen.

De allerbeste keuze is op een gegeven moment gewoon én een racefiets én een mtb hebben ;)
Kracht door eenvoud
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Of laten we eens een andere weg inslaan, (is hier misschien wel vloeken in de kerk).
Is een cyclecrosser niet iets, twee wielsets of twee soorten banden (weg en terrein).
In de lente en zomer de weg op en in de herfst/winter offroad en op de weg met de crossbandjes.
Bij mij in de vereniging heeft ook iemand zijn racer verkocht en een crosser terug gekocht om hem te gebruiken voor woon/werk verkeer, hij is helemaal om voor woon/werk fiets ie op crossbanden asfalt/offroad. En in de lente/zomer gooit ie er met regelmaat wegbandjes op om wat wegtrainingen en toertochten te rijden.
P.S. een crosser stuurt wel nerveuser dan een A.T.B.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

reaction 67 schreef:Of laten we eens een andere weg inslaan, (is hier misschien wel vloeken in de kerk).
Is een cyclecrosser niet iets, twee wielsets of twee soorten banden (weg en terrein).
In de lente en zomer de weg op en in de herfst/winter offroad en op de weg met de crossbandjes.
Bij mij in de vereniging heeft ook iemand zijn racer verkocht en een crosser terug gekocht om hem te gebruiken voor woon/werk verkeer, hij is helemaal om voor woon/werk fiets ie op crossbanden asfalt/offroad. En in de lente/zomer gooit ie er met regelmaat wegbandjes op om wat wegtrainingen en toertochten te rijden.
P.S. een crosser stuurt wel nerveuser dan een A.T.B.
Geen gek idee, geen gek idee :wink:
Wat mij betreft dan..
Kracht door eenvoud
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Een hybride fiets is ook wat, maar meestal geen vering en dus wat minder prettig offroad.

Een MTB zou (mits je dus ook offroad wilt gaan) een goede keuze zijn.
Ook omdat je hier dus ook gewoon normale banden op kunt zetten of brede banden zonder noppen (bijv Big Apple).
Sowieso is de houding op een MTB lekker comfortabel.
Babsietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 december 2013, 15:05

Bedankt allen voor de info! Hoop om over na te denken. Ben wel in ieder geval aan gaan kijken waar ik een fiets kan huren om het gewoon eens te testen. Lijkt dat het seizoen niet echt mee werkt op dit moment, maar misschien ook wel goed voor me. Ik ben nogal impulsief en kan dus zo een fiets kopen die ik wellicht te weinig ga gebruiken.

Ben wel enthousiast ondertussen, dus blijf rondkijken!

Wat ik een beetje gezien heb is dat je voor rond de 800 een mooi fietsje zou moeten hebben. Heb wel het idee dat mannen modellen goedkoper zijn dan dames modellen. Als ik kijk naar mijn racefiets (mannenmodel) waar ik het gevoel heb dat de afstand tussen zadel en stuur te groot is, zou een damesmodel wel een logische optie zijn denk ik.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Wat ik een groot voordeel van de mtb vind: is dat je minder last hebt van weersinvloeden.
Ik merk het nu ook weer heel sterk, op de verbindingsroute merk je dat je eigenlijk te weinig kleding aan hebt, maar eenmaal beschut op de mtb-route ben je dan weer geneigd om iets uit te doen.

Verder bevindt je je doorgaans in een rustige/ stille omgeving weg van alle hectiek :-q .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie