Verschil 29er met 23 inch frame vs 26 inch fiets met 24 inch

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
jvaneerten
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 28 juli 2013, 12:37

Hallo,

Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe fiets. Echter vanwege mijn lengte , 2.03 mtr, is de keus beperkt. Nu kan ik vb. Merida Matts (26 inch banden) in frame maat 24 inch krijgen.
Daarnaast is er de 29er Merida TFS met maximale maat 23 inch.

Is dit een groot verschil (ja 1 inch :-q ....) en/of wat adviseren jullie?
Galgo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: za 26 november 2011, 22:44
Mijn mountainbike: Cube Analog 29er 2012

Beide fietsen zijn uiteindelijk ongeveer even hoog, dus daar zal het verschil niet in zitten. Het zal meer te maken hebben met binnenbeenlengte, armlengte, romplengte enz. en ook welke houding je prettig vind.

Mijn advies is dus:
Ga op beide een proefrit maken en maak dan je keuze.
Sander1996
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 14:50
Mijn mountainbike: Cube Attention 29 (2013)

Moet het persé een merida zijn of sta je nog open voor veranderingen?
P.S
Die ene inch merk je amper en ik zou zowieso voor een 29er gaan met jouw lengte.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ik zou ook eens kijken naar de horizontaal gemeten lengte van de bovenbuis, dus eigenlijk de lengte van de fiets. Dat is een veel betere maat om fietsen met elkaar te vergelijken. Een inch verschil in hoogte kan je gemakkelijk overbruggen met een iets langere zadelpen. De lengte is moeilijker/beperkter aan te passen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ander nadeel van de 26" voor jou is dat de wielbasis in verhouding heel kort is en dat je dus een heel nerveuze fiets krijgt. Dus als de bovenbuislengte min of meer overeen komt (en het stuur op min of meer dezelfde hoogte staat!!), dan per definitie de 29er nemen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Tweemeter schreef:Ik zou ook eens kijken naar de horizontaal gemeten lengte van de bovenbuis, dus eigenlijk de lengte van de fiets. Dat is een veel betere maat om fietsen met elkaar te vergelijken. Een inch verschil in hoogte kan je gemakkelijk overbruggen met een iets langere zadelpen. De lengte is moeilijker/beperkter aan te passen.
+ 1 voor Tweemeter, dat is een belangrijkere maat dan de zitbuishoogte.

En daarnaast is die inchmaat per merk verschillend. Ik bedoel daarmee dat ieder merk weer een eigen manier van meten erop nahoudt en daar geen afgesproken standaard is. Dus wat bijvoorbeeld bij het ene merk een 23 inch is, is bij het andere merk een 21,5 inch. Dus vandaar dat je beter de tip van Tweemeter kunt volgen...

Succes met je zoektocht.
"Righty tighty, lefty loosey."
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Belangrijkste: je fiets moet passen, ongeacht de wielmaat.
Dus: letten op de totale bovenbuislengte inderdaad! Maar reken er maar op dat je op een 'XL-XXL' uit gaat komen, waarbij je moet kijken naar bovenbuislengtes van 64-65cm. Niet ieder merk heeft dat in huis. Uit mijn hoofd weet ik dat Specialized die maten heeft, idem Trek. Maar er zijn er meer.

Daarnaast: met jouw lengte ben je het meest in verhouding met 29" wielen. Maar: die wielen zijn ook relatief slapper dan kleinere wielen, let dus op voldoende stijfheid! Ik weet niet wat je weegt, maar als je 2,03m bent en afgetraind, dan zullen je wielen nog steeds behoorlijk wat gewicht moeten kunnen dragen. Let dus op een stijve degelijke wielset, doe eventueel meteen een upgrade bij aanschaf. Ben je erg zwaar, dan zou je om die reden zelfs kunnen overwegen om 27,5" te gaan rijden (voorheen had je alleen 26" als alternatief).

Moderne luchtgeveerde vorken kunnen oha prima op je gewicht worden afgesteld, Fox kent bv helemaal geen advies-gewichtsbeperkingen, sowieso gaan de meeste vorken zonder probleem tot ongeveer 125kg.

Verder wegblijven van lichtgewicht-bouw. Voordeel: je zit vaak niet in het highend prijssegment, omdat je daar veel betaalt voor weinig gewicht, zonder dat je er qua functie nou nog zoveel op vooruit gaat. En dat lichte dure spul trap je eerder aan gort, naarmate je groter en zwaarder bent. SLX niveau is prima bv.
Ook letten op je remmen: schijven voor en achter van 180mm heb je wel nodig, en ga je ook de Alpen in dan misstaat 200mm voor helemaal niet. Kun je ook meteen bij aanschaf evt. upgraden/omwisselen, een adaptertje en grotere schijven doet je LBS er misschien zo wel bij, service van de zaak of even uitonderhandelen, naar vragen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jvaneerten
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 28 juli 2013, 12:37

Bedankt allemaal voor de reacties
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Graag gedaan. Horen we in 2017 wat het geworden is?
Zondaar
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 6 november 2008, 04:13
Mijn mountainbike: Staat naast mijn andere fiets..

Tweemeter schreef:Graag gedaan. Horen we in 2017 wat het geworden is?
:D
Plaats reactie