gaint xtc3 of cube ltd2

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
richard1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 13 maart 2004, 23:16

wie kan me iets vertellen over schijfremmen enzo. Ik hoor dat je vork het aan moet kunnen beterre spaken enzo. Maar wat is nou het onderhoud.

en wat zijn de voor- en nadelen?

ik ben aan het kijken voor een Gaint xtc 3 of een Cube. Hoe goed is de kwaliteit van de Gaint?
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Gebruik even de zoekfunctie van het forum. dan vind je heel veel info over schijfremmen.
En waarom wil je schijfremmen ?
richard1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 13 maart 2004, 23:16

waarom schijfremmen weet ik niet daarom stel ik de vraag. Ik wil een nieuwe fiets kopen en is het dan verstandig om op schijf remmen over te gaan?
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

als je neit teveel geld hebt, niet doen, niet nodig
marijn
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 13:27

schijfremmen hebben grotere remkracht dan gewone v-brakes. Op de xtc modellen zitten hydraulische schijfremmen: het voordeel daarvan tov mechanische is dat ze veel beter te doseren zijn.

En bij de keuze tussen Giant xtc3 en Cube LTD2:
Giant is goedkoper maar zwaarder.
Cube 150 euro duurder maar wel een kilo lichter
richard1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 13 maart 2004, 23:16

ja de prijs die ik er voor uit wil geven is rond de 800 euro.

bij fietsen ophetnet.nl heb ik een Giant xtc3 voor 799 euro. Ik zie deze fiets wel vaker terug hier op het forum. Maar zij de remen wel van juiste kwaliteit voor die prijs?
marijn
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 13:27

het lijkt me dat de kwaliteit van die remmen wel goed is, want ze zitten ook op het duurdere modellen van giant op die site. Alleen de allerduuurste hebben er andere remmen op zitten. dus.....

maar ik weet niet zeker, ik ben ook maar een leek op dit gebied
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Als we het hier over de MPH remmen uit het eigen stalletje van Giant hebben dan kan ik je vertellen dat die remmen heel goed te doseren zijn en heel veel remkracht leveren. Ze behoren zeker tot de betere schijfremmen. Er is alleen een nadeel en dat is dat de blokken ook veel sneller slijten van deze remmen vergerleken met andere remmen. Hoe dat kan?? Dat is ook voor Giant een raadsel.
marijn
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 13:27

Er is alleen een nadeel en dat is dat de blokken ook veel sneller slijten van deze remmen vergerleken met andere remmen.
Ze slijten sneller, maar het is toch niet zo dat ze bij normaal gebruik extreem vaak vervangen moeten worden. Ik neem aan dat je ze dan toch wel een paar jaar mee kunnen. Of niet???
richard1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 13 maart 2004, 23:16

maar bij normaal gebruik hoe vaak moet je ze dan vervangen?

maar als er iets mis is met je schijfremmen ben je aardig de lul volgens mij? ook kwa kosten?
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Ik weet niet hoevaak je gaat fietsen maar er zullen weinig remmen zijn waar remblokken op kunnen die een paarjaar mee kunnen. Gebruik maar eens de zoek functie of kijk bij onderdelen in de topic "remblokken zelf maken schijf". Remblokken gaan echt niet zo lang mee als jij denkt.
marijn
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 13:27

dan moet ik idd heel weing fietsen om er een paar jaar mee te doen.

Hoeveel kost het eigenlijk om je remblokken te vervangen. Als me dat teveel gaat kosten dan valt deze optie toch echt af
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Remblokken vervangen kun je makkelijk zelf en een setje blokken (2 stuks) kost ongeveer 16 euro. (zie www.bike2build.nl)
richard1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 13 maart 2004, 23:16

hoe groot is de slijtage van de schijven? dat valt wel mee toch?

en nog wat de ketting daar zie ik ook verschillende soorten in? b.v KMC moet ik hier nog op letten? bij wielrenners zie je dat die altijd zo mooi schoon zijn
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Als je de blokken optijd vervangt gaan de schijven heel lang mee. En de ketting die erop zit is meestal wel goed hier is ook al veel over geschreven ff zoek functie gebruiken. Kettingen slijten ook vrij hard en kunnen ook vrij gemakkelijk vervangen worden.
Plaats reactie