Nog 1 keertje graag, ik heb het nog niet helemaal begrepenAapjes schreef:Lijkt me heerlijk om zo zalig naief te zijn.
Hoe vaak moeten we nog zeggen dat gewicht aan je lijf heel anders is dan gewicht aan je fiets?
Gewicht
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 6 maart 2004, 20:08
- Mijn mountainbike: Heeft veel weg van een giraffe...
Ook galopperende okapi's zijn een lust voor het oog.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 337
- Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
- Contacteer:
Test het zelf uit zou ik zeggen, dan moet je 3 dingen doen:Bivakmuts schreef:Nog 1 keertje graag, ik heb het nog niet helemaal begrepenAapjes schreef:Lijkt me heerlijk om zo zalig naief te zijn.
Hoe vaak moeten we nog zeggen dat gewicht aan je lijf heel anders is dan gewicht aan je fiets?
1. neem een fiets van 10 kilo en beklim de Mont Ventoux
2. Kweek 10 kilo lichaamsgewicht en beklim de Mont Ventoux op een fiets van 10 kilo.
3. Val weer 10 kilo af en beklim de Mont Ventoux op een fiets van 20 kilo.
Je zult zien dat je bij de laatste klim het moeilijkst boven komt
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
- Contacteer:
Dus een camelbak is de goedkoopste gewicht bespaarder
Verschuif je ongeveer 2kg van je fiets naar je rug voor maar 45,- euro KOOPJE inplaats van 100gram gewicht besparing van xtr voor 65,- euro
en als je het met elkaar vergelijk is dat:
2kg=2000g
2000:100=20
20x65=1300,-
45,- voor 2kg
1300,- voor 2kg (die je dan wel echt kwijt bent)
Ik draai door sorry
Maar op je vraag: je merkt het wel bij bv. optrekken en bergjes enzo
Verschuif je ongeveer 2kg van je fiets naar je rug voor maar 45,- euro KOOPJE inplaats van 100gram gewicht besparing van xtr voor 65,- euro
en als je het met elkaar vergelijk is dat:
2kg=2000g
2000:100=20
20x65=1300,-
45,- voor 2kg
1300,- voor 2kg (die je dan wel echt kwijt bent)
Ik draai door sorry
Maar op je vraag: je merkt het wel bij bv. optrekken en bergjes enzo
-
- Prutser
- Berichten: 1554
- Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.
Fout.Nelson schreef:Dus een camelbak is de goedkoopste gewicht bespaarder
Verschuif je ongeveer 2kg van je fiets naar je rug voor maar 45,- euro KOOPJE inplaats van 100gram gewicht besparing van xtr voor 65,- euro
en als je het met elkaar vergelijk is dat:
2kg=2000g
2000:100=20
20x65=1300,-
45,- voor 2kg
1300,- voor 2kg (die je dan wel echt kwijt bent)
Ik draai door sorry
Maar op je vraag: je merkt het wel bij bv. optrekken en bergjes enzo
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 6 maart 2004, 20:08
- Mijn mountainbike: Heeft veel weg van een giraffe...
Het zal best uitmaken als je fiets een paar kg minder weegt, maar om echt in grammen te gaan tellen vind ik toch te ver gaan
Als je bijvoorbeeld 100 gram afhaalt van een fiets die 10 kg weegt, heb je net 1% gewicht gewonnen, maakt dat nou echt uit in de prestaties? Het is echt zo'n minuscuul klein beetje gewichtsbesparing tegenover zo'n groot bedrag dat je er weer extra aan kwijt bent voor het 'tunen'.
En als ik er de fietser van bijv 75 kg er ook nog erbij tel dan wordt die 100 gram dus 0,1% besparing op het geheel, verwaarloosbaar weinig dus.
Als je bijvoorbeeld 100 gram afhaalt van een fiets die 10 kg weegt, heb je net 1% gewicht gewonnen, maakt dat nou echt uit in de prestaties? Het is echt zo'n minuscuul klein beetje gewichtsbesparing tegenover zo'n groot bedrag dat je er weer extra aan kwijt bent voor het 'tunen'.
En als ik er de fietser van bijv 75 kg er ook nog erbij tel dan wordt die 100 gram dus 0,1% besparing op het geheel, verwaarloosbaar weinig dus.
Ook galopperende okapi's zijn een lust voor het oog.
-
- Prutser
- Berichten: 1554
- Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.
Ja, en doe nu eens 10 x 100 gram, kijk en daar praten we over. 1 onderdeel maakt niet veel uit maar als je een lichte fiets wil moet je alles licht hebben en dan maakt het wel wat uit.Bivakmuts schreef:Het zal best uitmaken als je fiets een paar kg minder weegt, maar om echt in grammen te gaan tellen vind ik toch te ver gaan
Als je bijvoorbeeld 100 gram afhaalt van een fiets die 10 kg weegt, heb je net 1% gewicht gewonnen, maakt dat nou echt uit in de prestaties? Het is echt zo'n minuscuul klein beetje gewichtsbesparing tegenover zo'n groot bedrag dat je er weer extra aan kwijt bent voor het 'tunen'.
En als ik er de fietser van bijv 75 kg er ook nog erbij tel dan wordt die 100 gram dus 0,1% besparing op het geheel, verwaarloosbaar weinig dus.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
-
- All rounder
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
- Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph
en het belangrijkste lichte fietsen rijden erg lekker
al vergeten veel mensen af en toe wel een beetje dat het uiteindelijk gaat om wie er op de fiets zit. Je zult echt niet veel hoger eindigen in een wedstrijd. Het zal met geluk af en toe 1 of 2 plaatsen schelen maar zeker niet meer. De echte toppers misschien uitgezonderd omdat het veld daar wat dichter op elkaar zit.
Aan de andere kant is er natuurlijk wel een belangrijk psychologisch effect wanneer je er om geeft.
al vergeten veel mensen af en toe wel een beetje dat het uiteindelijk gaat om wie er op de fiets zit. Je zult echt niet veel hoger eindigen in een wedstrijd. Het zal met geluk af en toe 1 of 2 plaatsen schelen maar zeker niet meer. De echte toppers misschien uitgezonderd omdat het veld daar wat dichter op elkaar zit.
Aan de andere kant is er natuurlijk wel een belangrijk psychologisch effect wanneer je er om geeft.
-
- Prutser
- Berichten: 1554
- Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.
Je kan het ook gewoon fijn vinden om met een lichtere fiets te rijden.Marcoooooo schreef:en het belangrijkste lichte fietsen rijden erg lekker
al vergeten veel mensen af en toe wel een beetje dat het uiteindelijk gaat om wie er op de fiets zit. Je zult echt niet veel hoger eindigen in een wedstrijd. Het zal met geluk af en toe 1 of 2 plaatsen schelen maar zeker niet meer. De echte toppers misschien uitgezonderd omdat het veld daar wat dichter op elkaar zit.
Aan de andere kant is er natuurlijk wel een belangrijk psychologisch effect wanneer je er om geeft.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
-
- All rounder
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
- Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph
dat zeg ik, alleen overdrijven sommige mensen imho een beetje.Niels schreef:
Je kan het ook gewoon fijn vinden om met een lichtere fiets te rijden.
Vooral mannen van vijftig die drie kratjes bier in hun pens mee zeulen en dan rijden op een fiets van ruim onder de 10 kilo
(en ja ik ben een beetje jaloers )
Wanneer je bij. een lange tocht maakt(langer dan 3 uur) en je rijdt met een fiets van 15 kg, of met een fiets van 11,5 kg, zul je dat qua uithoudingsvermogen zeker merken.
Marathon rijders streven niet voor niets voor een lichte fiets, afgezien van het dragen.
Marathon rijders streven niet voor niets voor een lichte fiets, afgezien van het dragen.
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
Erg lastig: Het moet ook nog heel blijven, toch
Wel handig natuurlijk, zo'n super lichte fiets, draagt makkelijk, terug naar de auto
Gewicht is voor mij niet het allerbelangrijkste, maar speelt altijd mee in mijn overweging.
Het is gewoon een feit, een lichte fiets voelt lekkerder aan.
En zelfs wanneer het alleen tussen de oren helpt, dan helpt het toch.
Maar even praktisch bekeken lijkt het mij het verstandigst om te beginnen bij de velgen en de banden. Daar is veel, en belangrijk gewicht te besparen voor weinig geld.
Vervolgens de bidons er af en een camelbak op je rug. Niet alleen vanwege het gewicht, gewoon erg handig.
De rest moet je zelf weten, ieder zijn ding.
Een keertje goed schijten voor je vertrekt scheelt ook een hoop
Wel handig natuurlijk, zo'n super lichte fiets, draagt makkelijk, terug naar de auto
Gewicht is voor mij niet het allerbelangrijkste, maar speelt altijd mee in mijn overweging.
Het is gewoon een feit, een lichte fiets voelt lekkerder aan.
En zelfs wanneer het alleen tussen de oren helpt, dan helpt het toch.
Maar even praktisch bekeken lijkt het mij het verstandigst om te beginnen bij de velgen en de banden. Daar is veel, en belangrijk gewicht te besparen voor weinig geld.
Vervolgens de bidons er af en een camelbak op je rug. Niet alleen vanwege het gewicht, gewoon erg handig.
De rest moet je zelf weten, ieder zijn ding.
Een keertje goed schijten voor je vertrekt scheelt ook een hoop
Gewoon meer bier drinken, krijg je ook zo'n pens.Marcoooooo schreef:Vooral mannen van vijftig die drie kratjes bier in hun pens mee zeulen en dan rijden op een fiets van ruim onder de 10 kilo
(en ja ik ben een beetje jaloers )
-
- All rounder
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
- Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph
ben bezig, zo'n ronde buik is namelijk lekker aerodynamisch.Spook-E schreef:Gewoon meer bier drinken, krijg je ook zo'n pens.Marcoooooo schreef:Vooral mannen van vijftig die drie kratjes bier in hun pens mee zeulen en dan rijden op een fiets van ruim onder de 10 kilo
(en ja ik ben een beetje jaloers )
[/off topic]
Een toevoeging nog op walter: lichte banden hebben ook als voordeel dat je minder rubber aan het vervormen bent op de plaats waar de band de grond raakt. Dit scheelt meer in energie verlies dan de kinetische energie die een paar gram mee brengen.
Eveen klein reken voorbeeld: 100 gram gewicht extra in een velg. De straal waarop de massa werkt is: 0.33 meter. m= 0.1 kg : J= 1/2 mr^2 = 1/2*0.1*1/9=5.55e-3.
De kinetische energie die er in gaat zitten dan bij 36 km/u is: 1/2mv^2+1/2*J*omega^2
omega is de rotatie snelheid van het wiel in rad/sec en is bij een wiel omtrek van 2 meter en een snelheid van 36km/u (10m/s) gelijk aan 5*2pi.
Ukin = 1/2*0.1*10^2 + 1/2*5.55e-3*30^2 = 5+2.5 =7.5 J
In twee wielen die beide een kilo per stuk zijn gaat dus 150 J zitten, een vermogen dat je binnen een seconde geleverd hebt.