Kan aan mij liggen, zie de lijn niet helemaal in jouw verhaal.Marcoooooo schreef: ..Een toevoeging nog op walter: lichte banden hebben ook als voordeel dat je minder rubber aan het vervormen bent op de plaats waar de band de grond raakt. Dit scheelt meer in energie verlies dan de kinetische energie die een paar gram mee brengen.
Eveen klein reken voorbeeld: 100 gram gewicht extra in een velg. De straal waarop de massa werkt is: 0.33 meter. m= 0.1 kg : J= 1/2 mr^2 = 1/2*0.1*1/9=5.55e-3.
De kinetische energie die er in gaat zitten dan bij 36 km/u is: 1/2mv^2+1/2*J*omega^2
omega is de rotatie snelheid van het wiel in rad/sec en is bij een wiel omtrek van 2 meter en een snelheid van 36km/u (10m/s) gelijk aan 5*2pi.
Ukin = 1/2*0.1*10^2 + 1/2*5.55e-3*30^2 = 5+2.5 =7.5 J
In twee wielen die beide een kilo per stuk zijn gaat dus 150 J zitten, een vermogen dat je binnen een seconde geleverd hebt.
Ga je uit van wielen van 1000gr tov 1100gr ?
Wat ik onder het fietsen voel is niet zozeer de energie die nodig is om 't spul op gang te brengen, maar de moeite die het kost om 't heen en weer te bewegen.
En er is per wiel meer dan 100 gram te besparen.
Dan bedoel ik niet eens de naaf of de spaken, maar de velg, binnen- en buitenband.