Gewicht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Marcoooooo schreef: ..Een toevoeging nog op walter: lichte banden hebben ook als voordeel dat je minder rubber aan het vervormen bent op de plaats waar de band de grond raakt. Dit scheelt meer in energie verlies dan de kinetische energie die een paar gram mee brengen.

Eveen klein reken voorbeeld: 100 gram gewicht extra in een velg. De straal waarop de massa werkt is: 0.33 meter. m= 0.1 kg : J= 1/2 mr^2 = 1/2*0.1*1/9=5.55e-3.

De kinetische energie die er in gaat zitten dan bij 36 km/u is: 1/2mv^2+1/2*J*omega^2

omega is de rotatie snelheid van het wiel in rad/sec en is bij een wiel omtrek van 2 meter en een snelheid van 36km/u (10m/s) gelijk aan 5*2pi.

Ukin = 1/2*0.1*10^2 + 1/2*5.55e-3*30^2 = 5+2.5 =7.5 J

In twee wielen die beide een kilo per stuk zijn gaat dus 150 J zitten, een vermogen dat je binnen een seconde geleverd hebt.
Kan aan mij liggen, zie de lijn niet helemaal in jouw verhaal.
Ga je uit van wielen van 1000gr tov 1100gr ?

Wat ik onder het fietsen voel is niet zozeer de energie die nodig is om 't spul op gang te brengen, maar de moeite die het kost om 't heen en weer te bewegen.
En er is per wiel meer dan 100 gram te besparen.
Dan bedoel ik niet eens de naaf of de spaken, maar de velg, binnen- en buitenband.
marijn
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 13:27

Is een fiets van 13.2 kg een aanvaardbaar gewicht voor een ATB of is dit een veel te zwaar log beest
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

is redelijk zwaar
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

http://www.light-bikes.com/bikegallery/ ... asp?id=138

bijna 2x zo zwaar als deze...

Is het een hardtail of fully?
marijn
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 13:27

giant xtc3 dus een hardtail met schijfremmen
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Globe schreef:http://www.light-bikes.com/bikegallery/ ... asp?id=138

bijna 2x zo zwaar als deze...

Is het een hardtail of fully?
Daar heb je het ook over een fiets waar op elk onderdeel gewicht is bespaard. Kun je niet echt vergelijken met een fiets uit het middensegment van een fabrikant als Giant.
Laatst gewijzigd door Bommie op di 16 maart 2004, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

goh.

Vandaar dat ie op light-bikes.com staat. Dacht al.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Tsss, een fabrikant als Giant! Hoezo minderwaardig?

http://www.light-bikes.com/bikegallery/ ... .asp?id=99

Dommie! Kijk eens uit wat je zegt!
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

:wink: Ik had m al aangepast omdat ik wist dat bepaalde MCM eigenaren zouden gaan steigeren
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

[ontopic mode]

Lijkt me een gemiddeld gewicht toch voor een fiets in die klasse?
Denk dat die van mij ook op zoiets uit gaat komen.
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Ik vind die MCM niet veel Mountainbike meer.
Er zitten maar twee kettingbladen op :~
Er zit een DuraAce achter derailleur op :~
Dan kan ik m'n mtb ook licht maken gooi er een hoop race onderdelen op zeggen dat hij licht is maar naar 1 plas modder kan alles vervangen worden heerlijke functionaliteit :-q
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Moet je voor de grap eens bij een XC wedstrijd komen kijken, en tellen hoeveel mensen nog met een triple rijden (net als op de racer: triple is voor mietjes). Tevens, als je sterk genoeg bent danwel je verzet goed kiest, kan je best met een Dura Ace derailleur rijden, schakelt wat strakker en sneller dan XTR en is nog goedkoper ook!
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

en hoe wil je een fatsoenlijk afgemonteerde dh/dual race bak noemen dan..

zane
Alles kapot
michelK
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 24 september 2002, 12:03

inzane schreef:en hoe wil je een fatsoenlijk afgemonteerde dh/dual race bak noemen dan..

zane
Tank? :-q
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Walter schreef:
Marcoooooo schreef: .lange berekening
Kan aan mij liggen, zie de lijn niet helemaal in jouw verhaal.
Ga je uit van wielen van 1000gr tov 1100gr ?

Wat ik onder het fietsen voel is niet zozeer de energie die nodig is om 't spul op gang te brengen, maar de moeite die het kost om 't heen en weer te bewegen.
En er is per wiel meer dan 100 gram te besparen.
Dan bedoel ik niet eens de naaf of de spaken, maar de velg, binnen- en buitenband.
Het reken sommetje was inderdaad niet heel erg duidelijk. Om 1 wiel van 1 kilo op 36 km/u te krijgen heb je 75 joule nodig. Iedere 100 gram die je op dat wiel bespaart levert je 7,5 joule op wat niet echt veel is.

Er is veel meer winst te galen uit wat betere bandjes. De verliezen daarin zijn veel groter. Denk maar eens aan zaken als de vervorming van het rubber in de band (waardoor lichtere banden wel veel sneller kunnen zijn), de wrijving tussen de binnen en buitenband als je niet met UST velgen rijd of het contact met de ondergrond (een afdruk maken van je band in het zand kost ook energie).
Plaats reactie