Mtb clinics nuttig?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: vr 18 januari 2019, 20:10 Ok, even offtopic, dit heeft mogelijk niks met de topicstarter te maken :

In Nederland lijkt er een regel te zijn dat je met klikpedalen moet rijden.
Zo zie ik veel beginners, of onzekere mensen op klikpedalen "omdat dat zo hoort, of moet".
Die mensen zouden veel meer gebaat zijn bij flatpedals (of gewone pedalen).
De angst voor het omvallen houdt het leren van techniek tegen.
Komt nog bij dat deze groep vaak nog niet heel erg op snelheid gericht is, en daarom ook beter op gewone pedalen kan fietsen, gewoon omdat ze dan meer plezier hebben.

Wat is voor die groep het voordeel van klikpedalen ?

Ik rijdt zelf trouwens het meest met klikpedalen.
Begin de discussie nu ook niet weer hier. Ik ken genoeg beginners die juist met klikpedalen het vertrouwen kregen om wel iets ruiger te gaan rijden. En ja, dat is omdat ze de techniek van het jezelf vastzetten op platformpedalen niet goed onder de knie hadden/kregen.

Daarbij heeft het overgrote deel geen behoefte om meer techniek te leren waarbij platformpedalen eventueel een voordeel zouden bieden... .


Dus laat ze lekker rijden met eender welke pedalen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Als mensen de bunnyhop niet willen leren, waarom zouden ze dan uberhaupt aan een clinic beginnen?
edit: flat pedals zijn de logische keus, geen discussie nodig hier.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zullen we de pedalen discussie hier weg houden? Bied weinig meerwaarde gok ik zo.
Je kunt op elk pedaal een clinic volgen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: za 19 januari 2019, 12:55 Als mensen de bunnyhop niet willen leren, waarom zouden ze dan uberhaupt aan een clinic beginnen?
Net als of je met een clinic alleen maar de bunnyhop leert...
De volgende dingen kun je ook nog leren bij een clinic: balans, bochten, remmen (ja dat doen ook veel mensen fout), dalen, klimmen, schakelen etc. etc. etc.

Clinic is dus meerwaarde!

Zuid Oost Brabant kun je ook eens kijken bij Sanne van Paassen (https://www.sannevanpaassen.nl).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Clinics zijn niet alleen voor beginners maar ook voor gevorderden een uitstekende kans vaardigheden te oefenen en feedback te krijgen. Net als met zoveel zaken veranderen inzichten, materialen en omstandigheden waardoor eerder opgedane vaardigheden wellicht niet meer zo van deze tijd zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vele single-tracks met kombochten die tegenwoordig overal liggen. Een paar jaar geleden kreeg je het rijden van dat soort bochten echt nog niet in een beginners clinic als bijvoorbeeld fiets-fit of Start2Bike. En zelfs nu nog niet dus Ja! Clinics kunnen heel nuttig zijn voor eenieder...
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat ik me eigenlijk afvraag...

1) Hoe kun je begrijpen wat je bij een bepaalde clinic kunt leren? Veel aanbiederes delen het op in verschillende niveaus en koppelen daar criteria aan als hoe lang je mountainbiked, de afstand die je kan rijden, waar je rijdt (NL/buitenland), ... die eigenlijk vrij nietszeggend zijn wanneer je er echt over gaat nadenken?

2) Hoe de verschillende aanbieders tegen elkaar af te wegen? Heeft ooit iemand (blad, website, ...) een poging gedaan om aanbieders met elkaar te vergelijken?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Goede vraag, ik heb me dat ook wel eens af zitten vragen. IK denk / hoop dat ze inventariseren waarom je de clinic doet, vervolgens een beetje kijken naar wat je kan en dan daar mee aan de slag gaan. Althans zo zou ik het doen.. Maar precies om deze reden heb ik zelf ook nog nooit een clinic gedaan :oops:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb de afgelopen 3 jaar telkens in het voorjaar een clinic gevolgd. Bij mtbclinic.nl en bij Meer Mountainbike. Beide hebben ze een iets andere aanpak maar desalniettemin heb ik bij beide veel geleerd.

Buiten het leren mountainbiken is het ook gewoon gezellig zo'n dagje met andere liefhebbers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: zo 20 januari 2019, 21:21 Wat ik me eigenlijk afvraag...

1) Hoe kun je begrijpen wat je bij een bepaalde clinic kunt leren? Veel aanbiederes delen het op in verschillende niveaus en koppelen daar criteria aan als hoe lang je mountainbiked, de afstand die je kan rijden, waar je rijdt (NL/buitenland), ... die eigenlijk vrij nietszeggend zijn wanneer je er echt over gaat nadenken?

2) Hoe de verschillende aanbieders tegen elkaar af te wegen? Heeft ooit iemand (blad, website, ...) een poging gedaan om aanbieders met elkaar te vergelijken?
Ach, als je denkt het nodig te hebben, dan voldoen de meeste wel. Je leert dan altijd wel iets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

cheeta schreef: zo 20 januari 2019, 21:21 Hoe kun je begrijpen wat je bij een bepaalde clinic kunt leren? Veel aanbiederes delen het op in verschillende niveaus en koppelen daar criteria aan als hoe lang je mountainbiked, de afstand die je kan rijden, waar je rijdt (NL/buitenland), ... die eigenlijk vrij nietszeggend zijn wanneer je er echt over gaat nadenken?
Ik kan van harte Maichel Lemmens van Mikey's Bike Adventures aanbevelen - heb in het verleden een berg mensen zijn kant op gestuurd, incl. mensen van de NTB offroad selectie. Op zijn site staan de verschillende niveau's van de clinics ook redelijk duidelijk omgeschreven: voorbeeldje. Daarnaast zou ik denken dat als je ergens mee zit - "Ik wil ..... leren" - je het gewoon moet kunnen vragen aan de aanbieder, wie dat ook mag zijn.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
NannyOgg
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 juni 2019, 08:54

Afgelopen zondag een clinic bij MacReal gevolgd, en dat is toch echt een aanrader! Hij inventariseert prima wat iedereen's startniveau is, geeft degenen met wat meer ervaring wat meer uitdaging terwijl de rest lekker met de basis bezig is. Aan den lijve ondervinden wat gewichtsverdeling doet, remmen oefenen, en lekker wat klimmen en afdalingen gedaan. De oefening met de bidon oppakken vind ik dus echt heel stom, maar dat kan komen omdat ik steeds bijna van mijn fiets kantelde :roll: :wink:
Ik vond het heel prettig dat hij ook wat persoonlijke tips geeft waar je op moet letten. Het was heel leerzaam, en vooral erg, erg leuk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

NannyOgg schreef: di 18 juni 2019, 20:56 De oefening met de bidon oppakken vind ik dus echt heel stom, maar dat kan komen omdat ik steeds bijna van mijn fiets kantelde
Toch is dat een heel nuttige handigheid:
Jefro98 schreef: zo 16 juni 2019, 21:15 En door die rock garden liggen er in de 2de bocht van Harry Slinger een stuk of 15 bidons op een hoop.
Echt niet normaal zoveel als er daar achter blijven. :lol:

Dus als je nog een gratis bidon nodig hebt, uitzoeken in de Harry Slinger afdaling.
:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
NannyOgg
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 juni 2019, 08:54

Ik kan het inmiddels :lol: Ook MacReal had al goed uitgelegd wat het nut was van deze oefening onder de knie krijgen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik hoef dat niet te leren want ik rijd met een Camelbak :D :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: do 20 juni 2019, 08:07 Ik hoef dat niet te leren want ik rijd met een Camelbak :D :wink:
Mensen met een camelbak leen ik altijd mijn bidon uit.
En in dat geval kun je beter je eigen meenemen, want in mijn frame past maar een halve liter :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie