Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Henri 1977 schreef:Ik weet het, de fiets is 18 jaar oud. Maar het is een lichtgewicht frame (1400 gram) ziet er nog pico bello uit en ik heb geen zin om 1000-1500 Euro af te tikken voor iets beters. Ik knap liever dit model op, en wellicht met 1 of meerdere upgrades.
Je kunt nog prima fietsen op zo een oud beestje!

Houd er wel rekening mee dat er nog maar weinig onderdelen uitwisselbaar zijn met wat nu gangbaar is. Dus steek niet veel geld in 1 of 2 onderdelen, want daarna is het misschien over met de verkrijgbaarheid en zit je met een halve goede fiets! Beter dus nu langzaam gaan sparen voor iets nieuwers en aan deze fiets alleen het hoognodige doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Helena# schreef: mijn broer zei dat deze fiets het best voor mij was om te beginnen ( Trek x-caliber 7 wsd ) ik wil tot 600,- euro gaan of iets er boven,ik durf geen 2e hands te kopen,omdat ik het niet vertrouw,en dat ik dan een miskoop heb gekocht.
Hier op het forum kunnen we je waarschijnlijk wel goed helpen en ook met een gebruikte kunnen we je begeleiden. En denk er ook aan dat dealers soms gebruikte fietsen hebben staan, kan ook veel geld schelen. Ligt ook een beetje aan de juiste maat (hoe groot je bent), dat is het allerbelangrijkst!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

Lars TB schreef:
Henri 1977 schreef:Ik weet het, de fiets is 18 jaar oud. Maar het is een lichtgewicht frame (1400 gram) ziet er nog pico bello uit en ik heb geen zin om 1000-1500 Euro af te tikken voor iets beters. Ik knap liever dit model op, en wellicht met 1 of meerdere upgrades.
Je kunt nog prima fietsen op zo een oud beestje!

Houd er wel rekening mee dat er nog maar weinig onderdelen uitwisselbaar zijn met wat nu gangbaar is. Dus steek niet veel geld in 1 of 2 onderdelen, want daarna is het misschien over met de verkrijgbaarheid en zit je met een halve goede fiets! Beter dus nu langzaam gaan sparen voor iets nieuwers en aan deze fiets alleen het hoognodige doen!
Bedankt voor de tip.
Heb vandaag een minuutje of 20 gefietst.
Rem achter gaat hem niet meer worden vrees ik. Zitten nu de originele Giant MPH remmen op, en daar heb ik al veel slechte dingen over gelezen. Het roze stelschroefje functioneert niet meer, waardoor ik achter nog amper remkracht heb. Dus andere remmen lijkt me onoverkomenlijk.
Mijn achterderraileur pakt het grootste en kleinste tandwiel niet meer. Had de shifters op het stuur al opengeschroefd en voorzien van WD40, en dat hielp wel. Want in eerste instantie werkte achter nog maar 2-3 versnellingen (van de 9).

Ik had hier (en op andere fora) gelezen dat de schijfremmen redelijk makkelijk te vervangen zijn, er werd verwezen naar een link die helaas niet meer actief was. Iemand die weet welke remschijfsets passen op mijn Giant? Eventueel inclusief schijven.

Mijn shifters (Deore) en voorderrailleur (Shimano LX) en achterderrailleur (Shimano XT), zijn toch te vervangen door onderdelen van vandaag de dag?

Wielen zijn 26”, niet het meest gangbare, maar ik heb er geen problemen mee.
Voorvork Rock Shox is nog goed.
Frame is nog puntje gaaf.
Ik dacht dat alle onderdelen te vervangen zouden zijn. Maar dat is dus niet waar volgens jou? Vooralsnog zou ik alleen de remmen doen, over een tijdje wanneer tandwielen versleten zijn, een geheel nieuw schakelgroep.
Er zitten nu nog trappers op, maar wellicht komen er spd’s op.
Dit alles ook als hobby, want het pielen aan mijn fiets lijkt me ook erg leuk.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

@Henry1977
Als eerste: welkom!
Als je je vragen hier stelt in een nieuw topic heb je meer kans dat je antwoorden krijgt dan ze hier te stellen.
modder zuigt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik wacht even met antwoorden totdat Henri een nieuw topic geopend heeft :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

Lars TB schreef:Ik wacht even met antwoorden totdat Henri een nieuw topic geopend heeft :winkie:
Nou, je kunt losbarsten...
Het topic is er.
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Hallo allemaal,

Mijn naam is Michel Schuiling en ik woon in het oosten des lands. Sinds een jaar of 5 fiets ik wat rond op de Sallandse heuvelrug (Hellendoorn, Holten).

Ik was al langer op de hoogte van het bestaan van deze site (bedankt voor alle info die ik hier heb weggehaald), nu maar eens besloten om mij hier ook aan te melden.

Zodra de droogte voorbij is en de routes er weer mooi bij liggen, gaan we weer lekker knallen door de bossen.

Sportieve groet,

Michel Schuiling.
Boulder16
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 12 augustus 2018, 11:25

Hallo,

Mijn naam ik Erik. Ik ben 47 jaar. Sinds een aantal maanden ben ik weer begonnen met mountainbiken. Ik heb altijd een Cannondale Rush gehad. Maar na een bezoek aan de VS ben ik toch gevallen voor de fatbike :-D

Sinds kort heb ik een Cannondale Caad 1 fatbike. Fietst fantastisch

Ik hoop veel te leren van alle "diehards" hier op het forum.
Gebruikersavatar
GMR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 augustus 2018, 10:54
Mijn mountainbike: Cube Acid

Na veel lezen op het forum, toch maar even geregistreerd om me voor te stellen!

Mijn naam is Ronnie, 36 jaar.

Redelijk sportief met een hoop sporten, maar vanaf mijn 16 tot 35e geen fiets gehad (ook geen stadsfiets ofzo :P).
Vorig jaar in de zomer in Oostenrijk toch laten verleiden om een e-mtb te huren voor een dagje, en daar een heerlijk stukje gefietst op en door wat mooie bospaadjes.

Eenmaal teruggekomen in NL besloten om hier ook maar eens door de bossen te gaan crossen, en een Cube Acid gekocht.

Nu vooral aan het zoeken wat voor mij de belangrijkste aandachtspunten zijn; door een ongelukje van 5 jaar geleden, mis ik mijn linker onderbeen, en fiets (en loop) ik met een prothese. Dat vergt wat aanpassingen, maar is prima te doen!
Klikpedalen is een must, en ik moet nog even uitzoeken wat de beste manier is om uit het zadel te komen.

Vorige week de eerste mtb-route gereden (h'wijk, lekker in de buurt), daar gaan we nog wel eens vaker oefenen. ;)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Altijd leuk om in mogelijkheden te denken.
Ik heb al eens iemand een toch van 100km over de heuvelrug zien maken met 1 been zonder prothese, dus mogelijk is er veel!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Douwez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 augustus 2018, 11:16

Zo, ik zal me ook voorstellen.

Douwe Zeinstra, woonachtig in Bolsward.. Uit bouwjaar 77.. Helaas een beetje aan de zware kant.. 120kg plus (wel bijna 2 meter en aardig spiertjes) en dan hoop ik met t mountainbiken en fietsen wat te verminderen.
Heb op goed advies een Merida big nine pro gekocht.. Waarvan ik moet zeggen dat het me niet tegen valt. Heb wel de remmen meteen vervangen voor xt exemplaren.
Heb de fiets nu sinds november en heb er nog niet veel echt mee off road gereden. We 230km fiets elfstedentocht (tja als je in Bolsward woont moet je wel). Nu heerlijk op vakantie en mijn eerste echte route gereden.. De paarse route in Hellendoorn.. Geweldig...!

Deze week ook nog eens de route van Holten proberen.

Nu ben ik helaas zo'n typische Nederlander die altijd zeurt als ie een stukje met de auto moet rijden naar iets. Maar ik ga hier zeker nog eens naar toe...

Ik hoop veel te leren hier op t forum..

Afbeelding

Groetjes út Fryslân
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Douwez schreef:Zo, ik zal me ook voorstellen.

Douwe Zeinstra, woonachtig in Bolsward.. Uit bouwjaar 77.. Helaas een beetje aan de zware kant.. 120kg plus (wel bijna 2 meter en aardig spiertjes) en dan hoop ik met t mountainbiken en fietsen wat te verminderen.


Afbeelding

Groetjes út Fryslân
Welkom DZ.
Zo is je fietswel zichtbaar.
Afbeelding
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Lees al wat langer mee, maar nu ik een MTB gekocht heb zal ik hier wel wat vaker komen en daarom ook even netjes voorstellen.

Ik ben Ype, volgende maand 28 jaar en woonachtig in Leerdam. Zit al jaren regelmatig op de racefiets, waarvan de laatste 3 serieus (gemiddeld ca. 9-10dkm per jaar). Het mountainbiken is nieuw voor mij, mede omdat er niet zoveel routes in de buurt waren in Friesland/Groningen. Nu ik in Leerdam woon, een autotje (en salaris) heb, is het aantrekkelijk geworden om een MTB aan te schaffen met als doel in de winter conditie op peil te houden (ja, ik ben er zo een ;)).

Via dit forum ben ik op de Calibre Bossnut Evo gestuit, een budget FS van de Engelse Decathlon. Ik betwijfel of dit de beste eerste fiets is (zwaar, full-suspension), maar ik vond hem mooi, hij krijgt goede reviews en paste soort van binnen mijn budget. Mijn doel is gewoon lekker fietsen en gaandeweg kom ik er wel achter wat ik fijn vind. Qua techniek maak ik me niet zoveel zorgen met wat cross en gravel ervaring (en anders maar een keer vaker op m'n plaat). Daarnaast vind ik het ook wel weer een uitdaging om een internetfiets te nemen waarbij je het nodige zelf te sleutelen hebt.

Ik verwacht dat de Bossnut ieder moment binnen kan komen en heb al wat tubeless banden besteld (NoNi/RaRa) en een langere zadelpen (Thomson voor lange poten) en hoop deze week mijn eerste rit te kunnen maken :).
KeesSC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 22 augustus 2018, 13:19
Mijn mountainbike: Orbea Satellite

Hallo allemaal,

Ik zal mij als nieuweling even voorstellen: ik ben Kees, woonachtig in de gemeente Hellendoorn en 59 jaar. Ik kijk de laatste tijd wat mee op diverse sites en meld me hier dus nu aan. Naast fietsen heb ik nog nadere hobby's die moeilijk met elkaar te combineren zijn (fotografie, motorrijden).


Zo’n 2-3 jaar geleden ben ik mij weer gaan interesseren voor het sportievere fietsen. Het fietsen naar en van het werk met accu ( :oops: ) gaf mij geen voldoening. Om te kijken of mountainbiken echt iets voor mij was heb ik een 2e handsje gekocht! Voor heel weinig geld (paar tientjes) een Giant Rockrider of zo en later een tweede oudje voor € 25,-- er bij (Pinarello). Enig opknapwerk aan gehad en samen de bossen op de Sallandse Berg ingegaan.
Ik had een verleden op de racefiets maar kon daar mede door mijn bouw en gebrek aan talent niet echt mee uit de voeten. Maar we vonden het leuk op de mountainbike en ontdekten de ATB-routes in onze achtertuin. En waren volledig om op een korte vakantie in Duitsland. Ja, mountainbiken vonden we leuk dus maar eens rondkijken voor wat beters.
Inmiddels heb ik mijn oudjes ingeruild en staat er een Stevens RaceM7, Orbea Sattelite en sinds kort een Bull Greenmover (één van de huisgenoten is aangewezen op ondersteuning i.v.m. fysieke klachten). De fietsen gaan nu mee op de korte tripjes naar Duitsland en de Bull wordt nu ingereden. Voorlopig allemaal met heel veel plezier!
MiTi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 4 augustus 2018, 22:19

Bedankt voor het leuke welkom!
Inmiddels heb ik mijn mtb besteld en is het toch een andere geworden, namelijk deze:
https://www.belgafietsen.nl/fietsen/spo ... dames.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan in de zwart/gouden versie.
Ik heb zoals ik eerder schreef dus geen ervaring met mountainbiken dus ik ga me aanmelden voor een 4-daagse clinic georganiseerd door deze fietsen speciaalzaak.
Kan niet wachten tot hij wordt geleverd!
Plaats reactie