Voorwiel ongecontroleerd zoeken in zand: rechtuit en bocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
fjorden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 6 februari 2017, 15:45

Elvander schreef: Ik ben niet de lichtste met 95 kilo en rijdt nu met al dat losse zand op de trails met 1,5 bar achter en 1,4 of nog iets minder voor. Op de weg rijdt dat wat zwaarder maar in het bos merk je daar niks van en ontdek je meer grip.

Het kan je helpen met de andere aanpassingen die je gedaan hebt.
Met de druk spelen en kijken wat je goed past. De band moet niet onder de velg gaan wegrollen in een bocht natuurlijk.
Ik zal nog eens kijken of ik lager kan gaan dan de 1,8 bar waar ik nu mee fiets in al het losse zand dat er nu ligt. Eerder had ik het idee dat bij boomwortels of andere harde hobbels ik de velg af en toe voel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eigenlijk zijn dat de twee factoren die beperken hoe laag je druk kan zijn: je wilt niet op de velg butsen, en de band moet niet zijdelings gaan "rollen" over de velg bij stevig bochtenwerk.

Hoe laag je kunt gaan hangt natuurlijk van een aantal factoren af zoals je gewicht, je rijstijl, de ondergrond, de banden (breedte en stevigheid) en de breedte van de velgen waar die banden op liggen. Een brede velg ondersteund de band beter dus daarmee kan de druk wat lager.
Er speelt ook altijd een stukje persoonlijke voorkeur mee, ik hou zelf niet van extreem lage drukken. Met mijn 70kg en 2.35 banden op 28mm velgen zit ik rond de 1.5 voor en 1.8 achter. Het zou nog iets lager kunnen, maar ik vind dat niet prettig aanvoelen.

Maar met wat experimenteren kom je er vanzelf achter waar je voorkeuren liggen. Zolang je niks kapot rijdt is er niks tegen uitproberen en je leert er altijd van. Dat geldt voor bandenspanning, afstelling vering, zithouding... gewoon wat uittesten! Liefst een ding tegelijk, anders is het lastig te bepalen wat welke invloed heeft ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie