Advies gevraagd: één OTB is genoeg.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

Afgelopen zaterdag beleefde ik mijn eerste OTB. (Ja, 'k ben een beginneling. :-D) Het goede nieuws: geen wonden, geen schade, en mijn ego is ook weer gladgestreken omdat ik kon opstaan en doorgaan.

Het was een klassieker: een kleine drop, nauwelijks die naam waard, met een kuil mul zand erachter. Ik ging rustig over de rand van de drop, en lag opeens in de kuil, op m'n rug en onder m'n fiets. Oftewel: Mijn voorwiel stond stil en de rest wilde door.

Mijn vraag is: Hoe pak je zo'n situatie aan? Antwoord 1 is uiteraard afstappen en lopen; antwoord 2 is proberen om de mulle zooi heen te sturen.

Maar wat is antwoord 3? Over de mulle valkuil heenspringen? (En dan wel zorgen dat je op je schterwiel landt.)

Of kan het beter?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Vaart houden, met een beetje snelheid eropaf rijden, kracht op de pedalen zetten zodat het voorwiel heel licht omhoog komt en dan gewoon door rijden alsof er niet aan de hand is.

Over het algemeen kan je je wel houden aan de slogan: Gang is alles!!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meerdere oplossingen:
Materiaal:
Zo ver mogelijk naar achteren hangen. Dat kan nog beter met behulp van een dropper post, zo een zadelpen die je kunt laten zakken. Daardoor kun je lager op je fiets komen te zitten terwijl je naar achteren hangt. Zo verlaag je je zwaartepunt en sla je minder snel over de kop. Alleen moet je dan wel weten dat die drop er ligt, want zo een pen duw je niet in een fractie van een seconde instinctief naar beneden.

een 29-er, dus een bike met grotere wielen, zorgt ook dat je iets lager ten opzichte van je vooras zit en daardoor sla je minder snel over de kop.

De zithouding aanpassen: kortere stuurpen, minder diep zitten. Je kunt verder naar achteren hangen daardoor.

Voorvork goed afstellen als dat nog niet gebeurd is. Dus op de juiste druk zodat deze niet geheel inveert als je de drop af rijdt. Duurdere vorken kun je ook op de ingaande demping afstellen dat de vork ook minder snel duikt, waardoor je gewicht weer meer naar achteren blijft.

Rijtechniek:
Wat Japie al zegt: snelheid.

Maar ook de voorkant goed los laten komen. Snel naar achteren gaan hangen als je bij de drop bent en je voorwiel hoog houden (zie Youtube filmpjes met de inzet van de manual!).

Of met een extra pedaalslag je voorwiel optrekken en zorgen dat je op je achterwiel landt (zoals je al zegt). Dit kun je al bij heel lage snelheid doen en is ook goed te oefenen van stoepranden af.

Oefenen en ervaring zijn hier de toverwoorden. Het automatisme om precies het juiste te doen op dat moment vergt dus oefening.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Idd, even je voorwiel er overheen wippen en niet vol het mulle zand induiken met je voorwiel.

Maar, het naar achteren hangen is erg belangrijk.
Soms denk je dat je al ver naar achter hangt maar dan hang je gewoon boven je zadel.

Dit heeft mij laatst weer gered.
Reed een onbekende afdaling omlaag, redelijk steil, opeens was daar een drop van een halve meter met mul zand er achter en een dikke boomstronk in deze kuil.
M'n fiets stond bijna in 1x stil en terwijl ik dacht dat ik OTB zou gaan bleef ik weldra op mijn fiets zitten, alleen maar door het goed naar achteren hangen.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Fatbike kopen :D
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je reed te rustig. Natuurlijke reflex bij een beginnend rijder. Je ziet een drop, denkt oeps, je wordt te voorzichtig, en de drop gaat fout.
Door juist voorwaartse snelheid te houden door je stuur naar voren te duwen en je gewicht staand op de pedalen wat naar achteren te bewegen (je duwt je fiets voor je uit) beweegt je fiets in feite gewoon rechtdoor in de lucht, en landt je op 2 wielen, met voldoende voorwaartse snelheid om verder te rollen. In mul zand is die snelheid en niet op voor wiel landen extra belangrijk.
Vanuit bijna stilstand met je voorwiel het randje van de drop over maakt de drop ineens een hoge drop. Op hogere snelheid heb je bij niet al te hoge drops bergaf niet eens in de gaten dat je een dropje afrijdt, je gaat gewoon rechtdoor en houdt je lijn. Je vering doet de rest, en daartoe reken ik ook je flexibele armen/ellebogen en knieën werk. Trappers horizontaal (ideaal: dropper eventueel laag, als je die hebt), knieën en ellebogen wat gebogen, en je zeilt/vliegt naar beneden. Je fiets kan meestal veel meer dan je denkt!
In/afstelling zoals Larst beschreef is natuurlijk belangrijk, moet in orde zijn. Vork, bandendruk, cockpit, etc...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je reed te rustig. Natuurlijke reflex bij een beginnend rijder. Je ziet een drop, denkt oeps, je wordt te voorzichtig, en de drop gaat fout, omdat je teveel afremde. Je valt met je voorwiel over het randje de drop af, ipv dat je gewoon voort 'vliegt'.
Door juist voorwaartse snelheid te houden, door je stuur naar voren te duwen en je gewicht staand op de pedalen wat naar achteren te bewegen (je duwt je fiets voor je uit), beweegt je fiets in feite gewoon rechtdoor in de lucht, en landt je op 2 wielen, met voldoende voorwaartse snelheid om verder te rollen. In mul zand is die snelheid en niet op voor wiel landen extra belangrijk.
Vanuit bijna stilstand met je voorwiel het randje van de drop over maakt de drop ineens een hoge drop.
Op hogere snelheid heb je bij niet al te hoge drops bergaf niet eens in de gaten dat je een dropje afrijdt, je gaat/'vliegt' gewoon rechtdoor en houdt je lijn. Je vering doet de rest, en daartoe reken ik ook je flexibele armen/ellebogen en knieën werk. Trappers horizontaal (ideaal: dropper eventueel laag, als je die hebt), knieën en ellebogen wat gebogen, en je zeilt/vliegt naar beneden. Je fiets kan meestal veel meer dan je denkt!
Voor een drop heb je je lijn en landingsgebied al gescand, evt iets snelheid verlaagd, en na de landing rem je pas evt weer wat bij om de controle weer helemaal terug te krijgen.
In/afstelling zoals Larst beschreef is natuurlijk belangrijk, moet in orde zijn. Vork, bandendruk, cockpit, etc...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je kan dit overigen makkelijk op straat oefenen. Rij van de stoep en probeer op 2 wielen tegelijk te landen, of zelfs met achter eerst. Zo leer je het gevoel kennen en zal je op de track minder schrik hebben.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nog niet genoemd maar wel belangrijk: instelling.
Fietsen is ook een balans spelletje en leren doe je met vallen en opstaan. Dood-smakken maken is niet nodig, maar als je nooit valt of OTB,t ben je of al uitgeleerd of je pushed niet hard genoeg.
Kortom accepteer dat vallen er soms ook bij hoort en stel je daarop in (en gebruik dus ook een goede helm).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

oefenen! Dus terug naar de plaats delict.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En je kunt natuurlijk ook een clinic volgen. Altijd goed voor je techniek. Het voordeel is dat een onafhankelijk persoon je rijden beoordeeld. Dat heeft de meerwaarde dat je eerder accepteert dan van een bekende en uiteraard mag je hopen dat de instructeur er verstand van heeft ;-)

Zijn verschillende opties, zoals:
https://www.meermountainbike.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; , http://www.mikeysbikeadventures.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , http://www.smittrial.nl/mountainbikeschool/" onclick="window.open(this.href);return false; en nog veel meer....
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Je zult nog meer otb-en wees maar niet bang ;)

Waar is het plaats delict? Het beste leer je door mee te rijden met mensen die beter geskilled zijn dan jij. Er is hier vast iemand die je mee wilt nemen op sleeptouw. Als je de uhr onveilig maakt kunnen we altijd en keer samen fietsen :)
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

BadmonkeyNL schreef:Je zult nog meer otb-en wees maar niet bang ;)

Waar is het plaats delict? Het beste leer je door mee te rijden met mensen die beter geskilled zijn dan jij. Er is hier vast iemand die je mee wilt nemen op sleeptouw. Als je de uhr onveilig maakt kunnen we altijd en keer samen fietsen :)
Ah zie dat de otb op Zeist was. Laat maar weten of je een keer samen wilt rijden en plaats delict wilt oefenen? Ik heb wel een hekel aan los zand (gevaarlijkste wat er is zo’n beetje) maar ga graag de uitdaging aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

BadmonkeyNL schreef:Waar is het plaats delict?
Ik gok Zeist, iets voorbij de helft langs de A12. Die drop pakt momenteel 80% van de rijders!!


Maar je valt daar zacht! :wink:





(edit: verkeerde naam ingvuld)
Laatst gewijzigd door Lars TB op zo 27 mei 2018, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zacht mul zand gevaarlijk? Welnee! Heerlijk zacht bedje, zacht zand :tong .
Grind in een bocht, een uitgesleten nieuwe regengeul...da's past vervelend!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie