Tips aan mij over een crankset, dropper, stuur, zadel, etc..

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

:bier:
Danton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 11 november 2017, 13:46
Mijn mountainbike: Bulls Wild FLow 1 (2017)

Ik ben weer terug voor een nieuwe discussie haha :P.

Gezien ik graag wil overstappen van 3x10 naar 1x10 vraag ik mij af wat het slimst is qua crankset en tandwiel (Heb nu Shimano Deore crank). Als crankset heb ik de RaceFace Aeffect op het oog (175mm) en tandwiel 32T?

En wat zijn de voordelen van een ovaal tandwiel? Ik heb namelijk een 2ehands setje gevonden crank + 32T rond + 30T ovaal.

En stel ik stap over naar 1x11, zou SLX voldoende zijn? En heb ik Dan naast een andere derailleur en cassette ook een andere ketting nodig?

http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=32& ... 2.6&UN=KMH
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Danton schreef:Ik ben weer terug voor een nieuwe discussie haha :P.

Gezien ik graag wil overstappen van 3x10 naar 1x10 vraag ik mij af wat het slimst is qua crankset en tandwiel (Heb nu Shimano Deore crank). Als crankset heb ik de RaceFace Aeffect op het oog (175mm) en tandwiel 32T?

En wat zijn de voordelen van een ovaal tandwiel? Ik heb namelijk een 2ehands setje gevonden crank + 32T rond + 30T ovaal.

En stel ik stap over naar 1x11, zou SLX voldoende zijn? En heb ik Dan naast een andere derailleur en cassette ook een andere ketting nodig?

http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=32& ... 2.6&UN=KMH
1*10 met een 32T tandwiel hangt heel erg van je te rijden routes af. 32-36 is nog best ploeteren bergop.

Ik vind de voordelen van ovaal vooral met klimmen dat ik minder slip heb met kracht zetten.
2e hands kan prima zijn maar let wel op de staat van de bladen. Een affect heeft bijvoorbeeld RCZ nu voor 100,- meen ik icm blad.

Naar 1x11 is slx prima en naast derailleur en cassette heb je idd een ketting nodig maar ook de shifter.
Je zou ook kunnen kijken naar sram Gx11 bijvoorbeeld met een NX/slx cassette.

Als je dan toch aan het aanpassen bent pluk dan gelijk die rode stickers van je wielen :-q :D
Danton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 11 november 2017, 13:46
Mijn mountainbike: Bulls Wild FLow 1 (2017)

Dutch schreef: 1*10 met een 32T tandwiel hangt heel erg van je te rijden routes af. 32-36 is nog best ploeteren bergop.

Ik vind de voordelen van ovaal vooral met klimmen dat ik minder slip heb met kracht zetten.
2e hands kan prima zijn maar let wel op de staat van de bladen. Een affect heeft bijvoorbeeld RCZ nu voor 100,- meen ik icm blad.

Naar 1x11 is slx prima en naast derailleur en cassette heb je idd een ketting nodig maar ook de shifter.
Je zou ook kunnen kijken naar sram Gx11 bijvoorbeeld met een NX/slx cassette.

Als je dan toch aan het aanpassen bent pluk dan gelijk die rode stickers van je wielen :-q :D
Bedankt voor de info en ervaring(en)!

Na wat wikken en wegen heb ik een betaalbare 2e hands Race Face Aeffect crankset met spider gekocht en er een 32T ovaal tandwiel op gemonteerd, dit nu icm mijn huidige 10x SLX derailleur. Wel moet ik nog mijn bb press-fit naar iscg-05 adapter ontvangen om de chainguide te kunnen monteren.

Eerst maar eens zien hoe dit bevalt en dan kan ik altijd nog naar 1x11 :).

En die rode stickers zijn volgens mij heel moeilijk / niet te verwijderen :wink:
Plaats reactie