Hallo allemaal,
Ik ben Berend uit Enschede en ben 39 jaar op het moment van dit schrijven. Sinds kort ben ik (weer) aan het fietsen of beter gezegd mountainbiken en kan er geen genoeg van krijgen.
In mijn jeugd heb ik een ongeluk gehad en daarbij is mijn linker knie verbrijzeld. Hierdoor kan ik mijn linker been slechts beperkt buigen (erg lastig met fietsen). Afgelopen zomer ben ik op vakantie een ex-mecanicien van Sunweb (nu bij Giant) tegen gekomen waarmee ik enkele ideeen heb bedacht om toch te kunnen fietsen. Eenmaal terug heb ik dit aangepakt en via een bike-fitter uitgevogeld waaraan mijn (toekomstige) fiets moet voldoen...
Eind vorig vorig jaar heb ik een 2017 Vitus Escarpe VR (XL frame) gekocht en deze op mij aangepast. De belangrijkste aanpassing zijn de ingekorte crank-armen (100mm!) die ervoor zorgen dat ik ondanks mijn beperkte buiging toch de pedalen goed rond kan krijgen. Met de "kinder" crankjes draai ik nu met gemak gemiddeld 120 rpm een uur lang.
Momenteel pak ik de fiets zo vaak ik kan, ik probeer 2 a 3 keer per week te trainen om zo mijn conditie op te bouwen en hopelijk kan ik in de lente/zomer wat avontuurlijke trails gaan rijden in het buitenland (bijv. Winterberg, Ardennen of Vogezen).
Onderhoud, aanpassingen en upgrades doe ik zelf en ik hoop dat ik hier over informatie en ervaringen kan vinden (en delen).
Misschien kom ik een van jullie nog eens tegen op een trail ergens.
Groet, berend
Mijn fiets (Vitus Escarpe VR 2017 - XL frame):

Ingekorte cranks (SRAM S600 - 100mm):