Gewicht en fiets!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Hidde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 december 2017, 21:50

Ik heb me al aardig zitten inlezen in dit forum en het is zeer zeer behulpzaam!
Nu blijf ik toch wel met een vraag zitten.
Ik ben 200cm en 122kg zwaar. Ik zit heel regelmatig in de gym en altijd veel rugby gespeeld dus dik ben ik niet :tong

Nu roept dit bij mij wel de vraag op of er dan dingen zijn waar ik extra op moet letten bij de aanschaf van een fiets? Mijn budget ligt rond de 750€

Alvast bedankt voor de antwoorden en groet
Hidde
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja, allereerst de geometrie.
Een XXL of 23" is niet automatisch ook passend, zeker niet met een lengte van 2 meter.
Dan de onderdelen. Op heel veel merken zit een maximum rijderslimiet. Vaak niet of nauwelijks aangegeven.
Dan de wielen. Ga zeker niet voor licht gewicht...
Handvatten, ook daar zal je een maatje groter moeten nemen. Reverse levert daar goede handvatten voor.
en zo kan je nog wel even doorgaan... Grootste probleem zal uiteindelijk je budget zijn.

Uiteindelijk zal Nicolai één van de merken zijn waar je qua geometrie het beste wegkomt. Ook omdat die desnoods de frames op maat kunnen laten maken. Alleen voor je budget kom je nogal tekort.
Hidde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 december 2017, 21:50

Heb uiteindelijk een Specialized fuse aangeschaft in de kleur candy red!
Framemaat XL.
https://www.specialized.com/nl/nl/fuse- ... e/p/106977" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb deze voor 1200 kunnen kopen ☺

Vanmiddag even lekker rond gecrost door de buurt. Springt lekker, trappen af rijden ook geen probleem en met genoeg vaart een drop van 1 meter gemaakt ☺
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja Specialized maakt ook langere fietsen idd.

Verstandig om het budget wat bij te stellen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat lengte betreft loopt er al een draadje:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=135853" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat gewicht betreft: technisch houden veel merken pakweg 120 kg aan als de limiet. Dat geldt dan voor onderdelen als zadels, sturen, voorvorken en wielen.

Maar zeker bij lichtere producten worden de gewichtslimieten behoorlijk naar beneden toe bijgesteld. Sterker nog, een paar jaar geleden zat er bij wielfabrikanten Mavic en DT-Swiss over de hele lijn een maximaal rijdergewicht van 90 kg!!

Nu is het probleem van goedkopere onderdelen dat ze vaak met minder hoogwaardig materiaal gemaakt worden. Daar wordt dan wel meer van gebruikt, waardoor een product al snel zwaarder wordt. Maar niet per definitie sterker dan lichtere, hoogwaardige producten. Ik heb goedkope, zware aluminium sturen bij stevig gebruik langzaam zien doorbuigen. Waar lichtere, maar hoogwaardigere varianten jaren van misbruik hebben doorstaan.

Ik ga er van uit dat je niet rustig over het fietspad wilt fietsen, maar wel gaat mountainbiken in het terrein en dat de fiets eventueel zelfs een keer mee gaat op vakantie in het buitenland waar het terrein meestal ruiger is. €750,- zit echt aan de onderkant van materiaal dat betrouwbaar is. Met 122 kg spierbundel is het eigenlijk gewoon weggegooid geld. Alles zal kapot gaan. De wielen zullen als eerste problemen op gaan leveren. Zadelpen en stuur zijn ronduit een risicofactor. Je wilt niet dat die breken! De voorvork is echt niet stijf genoeg en naast verhoogde slijtage loop je zelfs hier risico op breuk. De aandrijflijn zal het zwaar te verduren krijgen, maar de slijtage aan tandwielen en ketting zal niet hoger zijn dan bij peperduur spul. Wel schakelen de derailleurs en schakelaar minder nauwkeurig en dat kan bij veel kracht zetten wel voor problemen zorgen: ketting die vast slaat, derailleurs die tussen de spaken komen. Kortom, problemen op ieder gebied.

Dit is misschien meteen een doemscenario. En als jij soepeltjes rondjes in Amerongen rijdt, niet fanatiek aanzet na iedere bocht, niet de fiets op maximale snelheid door iedere bocht gaat duwen, dan kan het heel lang goed gaan. Maar gezien de rugby-achtergrond zal je op de fiets misschien ook niet de meest subtiele zijn... :wink:

Je kunt een fiets van €750,- kopen. Dat kan een overjarige van €1.000,- zijn. Dan krijg je al iets hoogwaardiger materiaal. Of een courante. En dan krijg je bij Canyon en Cube het meeste waar voor je geld. In dit geval voor een internetfiets gaan, zoals de Canyon, is minder verstandig omdat je eigenlijk toch geen standaard fiets wilt.

Een fietsenmaker zou meteen wat onderdelen kunnen veranderen. Ik zeg niet dat de stuurtjes in die prijsklasse onbetrouwbaar zijn, maar of je het risico wilt nemen...? Meteen een Renthal stuur laten monteren is de beste oplossing. Alleen ga je dan wel meteen over je budget heen. Wielen gaan gegarandeerd op kortere termijn problemen geven. Die kun je van te voren vervangen of stevigere velgen laten monteren, maar dit gaat ook weer ten koste van het budget. Je kunt ook die ene (of drie) maand wachten tot er een flinke slag in zit en dan materiaal gaan vervangen. Naast dat de vork je gewicht waarschijnlijk niet goed aan kan wat afstelling betreft, zal een standaard vork ook te slap zijn. Dit zorgt voor minder precies sturen en dus een minder prettig rijgedrag. Wederom, als je rustig en netjes fietst valt dit veel minder op, wil je doorrijden, dan loop je zeer snel tegen de limiet aan.


Die Kona Honzo uit de link die ik postte, dat zou een fiets zijn die in de juiste richting gaat. Dat soort type fietsen zijn gemaakt voor ruig gebruik en kunnen om die reden ook beter een zware, stevige rijder aan. Nog steeds is de instapper niet perfect (te slappe vork), maar verder ben je wel in eerste instantie in 1x klaar. Misschien kun je een aanbieding vinden van een 2017 model en ben je voor €1.200,- klaar. Maar linksom of rechtsom, wil je een redelijke fiets, dan moet je budget flink omhoog.

De andere optie is zo een type fiets gebruikt te kopen. Probleem is dat je dan geen garantie hebt, maar als het mee zit heeft de vorige eigenaar al wat verbeteringen doorgevoerd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Eh, Lars, even goed lezen, de TS heeft inmiddels een fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef:Eh, Lars, even goed lezen, de TS heeft inmiddels een fiets.
:-{

Inderdaad niet goed gelezen. Maar zelf zonder mijn epistel was TS dus slim genoeg om een stuk duurder te gaan :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hidde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 december 2017, 21:50

Bedankt voor alle zeer leerzame reacties!
Lars TB, ik heb met veel aandacht je stuk gelezen en er toch een hoop interessants en nieuws uit kunnen halen :)

Gister en vandaag al lekker gereden, parcours in Noordwijk en bij mij in de buurt wat leuke urban dingetjes gedaan :)
Plaats reactie