19 februari veldtoertocht Volkel

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
gravels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 11:31

Zondag 19 februari organiseert twc Volkel weer haar veldtoertocht met afstanden van 35, 45 en 55 kilometers. Routes zijn vernieuwd en ook de voormalige vuilstortplaats is weer opgenomen. Start vanaf half negen bij jeugdhuis de Sprong. Douchen en afspuiten fiets is mogelijk.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Als het weer meezit wil ik deze wel gaan rijden. Dat zou mijn eerste toertocht zijn dan. Hopelijk kun je je inschrijven met de fiets in de hand want ik kom alleen en heb anders geen fiets bewaking.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Aardige tocht maar als ik het goed zie op de NTFU-site is de vorig jaar toegevoegde lus door de Trentse bossen uit de route verdwenen. Dan is de toegevoegde waarde t.o.v. veel andere tochten in N.O.Brabant wel weer een stuk minder.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Wat is de aard van de route? Singletrack? Slootkant? Brede zandpaden? Ik twijfel of het de rit waard is...
gravels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 11:31

Geen slootkanten, afwisselend singletracks en bredere zandpaden. Eerste en laatste kilometers verhard maar dat kan niet anders om in bossen te komen. Daarnaast een stevige klim op de voormalige stortplaats.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Dat klinkt wel goed, toch eens over nadenken.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

gravels schreef:Geen slootkanten, afwisselend singletracks en bredere zandpaden. Eerste en laatste kilometers verhard maar dat kan niet anders om in bossen te komen. Daarnaast een stevige klim op de voormalige stortplaats.
In het verleden de tocht een aantal keren gereden. Toen gelukkig , want die zijn altijd leuk , wel een stukje slootkant.
Vlak voor en vlak na de pauzeplek.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Mooie tocht gereden, volgend jaar weer. :-q
Bas G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 augustus 2016, 22:16
Mijn mountainbike: Trek

Mooie tocht, heb de 55km gereden. Helaas nogal wat tegenliggers gehad omdat er op bepaalde plekken tegen de vaste routes werd gereden. Aandachtspuntje voor de volgende keer.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Bas G schreef:Mooie tocht, heb de 55km gereden. Helaas nogal wat tegenliggers gehad omdat er op bepaalde plekken tegen de vaste routes werd gereden. Aandachtspuntje voor de volgende keer.
Dat maakt toch niet uit als iedereen maar uit zijn doppen kijkt en niet als een blind paard aan een toertocht deelneemt. Het hoofdprincipe van een toertocht is als een fietsen door een toeristisch mooie omgeving en daar hoort bij vooral op het gemak te rijden. Vaste routes in toertochten alleen maar met de richting mee op te nemen maakt de variatie en dus het toeristische aspect in de tochten alleen maar kleiner. Daarom vind ik het geen enkel bezwaar om tegen de richting van vaste routes te laten rijden.
Bij wegtoertochten moet je toch ook gewoon op letten op tegenverkeer. Als je van de verharde weg af bent houdt het normale verkeersgedrag niet op. Toertochten zijn nu eenmaal geen wedstrijden of prestatieritten.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Tsjibiti schreef:Als je van de verharde weg af bent houdt het normale verkeersgedrag niet op. Toertochten zijn nu eenmaal geen wedstrijden of prestatieritten.
:-q
gravels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 11:31

Dat het af en toe tegen de vaste route liep is uiteraard bekend en goedgekeurd door de gemeente en staatsbosbeheer. Geen probleem dus en rekening houdend met andere bosgebruikers hoeft dat mi geen enkel probleem te zijn.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

gravels schreef:Dat het af en toe tegen de vaste route liep is uiteraard bekend en goedgekeurd door de gemeente en staatsbosbeheer. Geen probleem dus en rekening houdend met andere bosgebruikers hoeft dat mi geen enkel probleem te zijn.
:-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Tsjibiti schreef:
Bas G schreef:Mooie tocht, heb de 55km gereden. Helaas nogal wat tegenliggers gehad omdat er op bepaalde plekken tegen de vaste routes werd gereden. Aandachtspuntje voor de volgende keer.
Dat maakt toch niet uit als iedereen maar uit zijn doppen kijkt en niet als een blind paard aan een toertocht deelneemt. Het hoofdprincipe van een toertocht is als een fietsen door een toeristisch mooie omgeving en daar hoort bij vooral op het gemak te rijden. Vaste routes in toertochten alleen maar met de richting mee op te nemen maakt de variatie en dus het toeristische aspect in de tochten alleen maar kleiner. Daarom vind ik het geen enkel bezwaar om tegen de richting van vaste routes te laten rijden.
Bij wegtoertochten moet je toch ook gewoon op letten op tegenverkeer. Als je van de verharde weg af bent houdt het normale verkeersgedrag niet op. Toertochten zijn nu eenmaal geen wedstrijden of prestatieritten.
Ik ben het met je eens dat een toertocht niet altijd vol gas hoeft.
Maar als ik op een vaste route aan het fietsen ben wil ik wel eens voluit gaan en dan is het toch best gevaarlijk als je tegenliggers krijgt. Natuurlijk bij kruisingen en dergelijke moet je ten alle tijden opletten. Maar om nu expres tegen een route in te gaan fietsen terwijl deze niet gesloten is voor "gewone" route rijders. Dan kun je wachten op ongelukken. Ik vind dat persoonlijk ook niet echt relax fietsen als je weet dat je tegenliggers kunt krijgen die op de vaste route een snelle ronde af aan het werken zijn.

Nu zal de reactie wel komen: je moet gewoon goed opletten etc.
Maar de vraag is moet je dit probleem opzoeken als dit niet noodzakelijk is ? Ik denk van niet.
Op het gemak, de ketting strak !!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

In principe mag je in de Maashorst (nog wel) overal vrij fietsen en wandelen en dus zul je toch altijd rekeningen moeten houden met tegenliggers of wandelaars. Dus altijd uitkijken ook al rijdt je op een vaste route.

In het geval van de toertocht is een kans op een tegenligger dusdanig groter dan in normale situatie en mag ik hopen dat de organisatie netjes waarschuwingsborden ophangt om te waarschuwen dat er een toertocht tegengesteld op de route rijdt. Bij mijn club hangen we in de meeste gevallen(soms wordt er bij het uitzetten wel eens een bordje vergeten) wel een waarschuwing op voor de tochtrijder en voor de kruisende/tegemoetkomende recreanten.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie