27-09-2015 Bikeboutique singletrack event 2015 te Beek

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjoester
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 18 september 2016, 21:18

cheeta schreef:In hoeverre mag/kan je de route op een willekeurige dag rijden?

Het gaat me niet om de route zelf - die heb ik al lang - maar om zelf geen problemen te krijgen c.q. die te veroorzaken voor de plaatselijke partijen.
Wij (Singletrack Limburg) maar ook Natuurmonumenten en Milieugroep Spaubeek-Schinnen, stellen het heel erg op prijs als jullie de volgende bospercelen vermeiden:
-Nagelbeek
-Diependael
-Spaubekerbos
-Stammenderbos

Daar ligt de meest gevoelige natuur en hebben wij enorm veel moeite met het verkrijgen van een vergunning voor de Trailtoer. In opdracht van de diverse instanties hebben wij diverse trails in dat gebied na het evenement dicht gelegd, laat deze svp ook gesloten. Op die manier kunnen we volgend jaar weer een vergunning krijgen en de paden weer voor het evenement openen.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

sjoester schreef:
cheeta schreef:In hoeverre mag/kan je de route op een willekeurige dag rijden?

Het gaat me niet om de route zelf - die heb ik al lang - maar om zelf geen problemen te krijgen c.q. die te veroorzaken voor de plaatselijke partijen.
Wij (Singletrack Limburg) maar ook Natuurmonumenten en Milieugroep Spaubeek-Schinnen, stellen het heel erg op prijs als jullie de volgende bospercelen vermeiden:
-Nagelbeek
-Diependael
-Spaubekerbos
-Stammenderbos

Daar ligt de meest gevoelige natuur en hebben wij enorm veel moeite met het verkrijgen van een vergunning voor de Trailtoer. In opdracht van de diverse instanties hebben wij diverse trails in dat gebied na het evenement dicht gelegd, laat deze svp ook gesloten. Op die manier kunnen we volgend jaar weer een vergunning krijgen en de paden weer voor het evenement openen.
Ehh... ja precies... Eerst een deel van de lokale trails, die kleinschalig (lokaal) gebruikt worden, open stellen voor een (commerciële) toertocht. Dan vragen om deze niet meer te gebruiken omwille van jullie vergunning.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Gerrie Visser schreef:....
Ehh... ja precies... Eerst een deel van de lokale trails, die kleinschalig (lokaal) gebruikt worden, open stellen voor een (commerciële) toertocht. Dan vragen om deze niet meer te gebruiken omwille van jullie vergunning.
Wat bedoel je nu?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Waarschijnlijk fietst hij daar en heeft mischien nog wel trails gemaakt, die gebruikt zijn tijden de tour en zijn deze nu afgesloten.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Dat is ook wel een van de dingen die aan de hand is en ik snap zijn reactie best.

In heel Nederland worden mooie dingen gerealiseerd en georganiseerd. Zie de mooie routes op de heuvelrug en de fantastische toertochten als die in dit topic aangehaald worden. De andere kant van het verhaal is dat de persoon die gewoon lekker door het bos wil rijden en zijn eigen technische stukken zoekt steeds meer als een melaatse gezien wordt die moet vertrekken uit het bos en "zich aan de regels moet houden".

Daarmee worden zij op de routes gedwongen die ze gewoon minder leuk of uitdagend vinden. Natuurlijk zit daar een idee achter en heb je door de overlast te concentreren minder natuurschade.

Ikzelf merk het ook, ik ben een vrije rijder en hou van mijn eigen avontuur. Daarbij hou ik rekening met spoorvorming, rem ik niet als een malloot op een afdaling en heb ik in het algemeen respect voor de natuur en de mensen die daar binnen bewegen (wandelaars, joggers, honden, etc.). Toch wordt ik steeds vaker aangesproken door de Boa's en riskeer ik elke keer als ik ga fietsen een boete.

Er is dus heus wel een keerzijde aan het organiseren van mooie routes en tochten
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dus voor de vrijheid van 400+/- tochtrijders wordt de vrijheid van enige tientallen opgeofferd. Klinkt als een fair deal....
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Als democratie betekent dat de vrijheid van meerderen altijd moet prevaleren over de minderheid heb je gelijk 8)
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Net zoals veel (alle?) andere tochten moet er (een) vergunning(en) worden aangevraagd (of toestemming van de perceeleigenaar)....zoals de naam al zegt is sprake van iets “gunnen”.... Dat gunnen zal worden gedaan zolang wij ons aan de “spelregels” houden en ons gedragen.

Net zoals sommige andere tochten lukt het soms om van een perceeleigenaar toestemming te krijgen om voor één dag per jaar toch gebruik te mogen maken van normaal gesproken voor fietsers (of iedereen) afgesloten stuk(ken). Dat lijkt mij een mooi gebaar dat we vooral niet moeten misbruiken en waarbij we deze eenmalige toestemming moeten respecteren; ongeacht wie de eigenaar is (particulier of staatbosbeheer/natuurmonumenten). Volgens mij zijn er op/rond de Veluwe hele grote stukken inmiddels verboden voor ons...... (hebben we ten dele aan onszelf te danken).

Dat er mensen zijn die een verbod structureel negeren is een gevalletje “helaas” maar ook, en bovenal, egoïstisch. Dit zijn voor mij ook dezelfde mensen die consequent door rood licht rijden... (een heel ander soort overtreding dan een beetje te hard rijden). Dit soort lui verknallen het voor de rest, net zoals met veel andere dingen. In Duitsland is het negeren van verboden mede-oorzaak van een algeheel verbod op fietsen op paden smaller dan 2 meter (gelukkig nog maar in een paar deelstaten).

Ik respecteer het verzoek van de organisatie en zal de niet-toegankelijke delen niet op eigen gelegenheid gaan rijden. Er zijn zat andere leuke (al dan niet officiële) routes in NL, België en Duitsland.

De trailtour is een te mooi evenement/tocht (buiten de route) om te verknallen. Gedragen door vrijwilligers zonder het oogmerk geld te verdienen (zoals bij tal van andere tochten zoals Limburgs saaiste wel het geval is). De TT is voor mij toch wel een van de fietshoogtepunten van het jaar (samen met een jaarlijks uitstapje richting de Alpen).
Laatst gewijzigd door owwwwk op di 24 oktober 2017, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Zeker aangezien er grootschalig gebruik wordt gemaakt van apps als Strava en Garmin zijn routes eenvoudiger te verkrijgen dan ooit. Geregeld kom ik mensen tegen op de "lokale" trails die zeggen deze trailtocht na te fietsen, geen enkel probleem mee.
Dat is hun goed recht, immers de GPS-track is makkelijk te vinden. En rondom de bossen staat er duidelijk aangegeven waar je wel en niet mag fietsen, dan is het aan de fietser zelf te beslissen of hij bewust een fietsverbod negeert of niet.

Ik vind het alleen vreemd dat een toertocht organisatie er pas over nadenkt nu hun vergunning in gevaar komt. Tja, dat is de keerzijde van jullie succes. Een beetje naïef om te verwachten dat niemand een route deelt en niet op eigen initiatief terugkomt om deze een keer te rijden.
De overlast discussie op enkele van deze trails is ook pas begonnen nadat deze in de toertocht zijn gebruikt. Voor de trailtochten waren het kleine trails die slechts bij een enkeling bekend waren en dus niet druk in gebruik.

Het gaat me niet om "het plezier van de enkeling" tegenover de "grote massa". Maar meer, dat ik denk, dat de toertocht organisatie zelf ook na moet denken hoe ze hun toertocht duurzaam kunnen organiseren, immers het narijden van een route kun je niet voorkomen. Je moet er gewoon rekening me houden dat een GPS gedeeld wordt en deze ook buiten de toertocht nagereden wordt.
Laatst gewijzigd door Gerrie Visser op di 24 oktober 2017, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mario070 schreef: Ik denk.....dat we het moeten zien als een open huis dag (is ook commercieel)....na de open huis dag, wil je ook niet dat de eerdere bezoekers onuitgenodigd en onaangekondigd bij jou naar binnen willen (en nu plots niet meer commercieel :lol: )
Gewoon makkelijk blijven denken, is al moeilijk genoeg :lol: :-D :wink:
+1

(in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ofwel als een landeigenaar vindt dat het over een uit is met het fietsen op zijn land dan hebben fietsers dat te respecteren. En dat fietsers het niet leuk vinden en wat de reden is dat een terrein wordt afgesloten doet niet ter zaken. Wie eigenaar is beslist).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

baron062 schreef:Dus voor de vrijheid van 400+/- tochtrijders wordt de vrijheid van enige tientallen opgeofferd. Klinkt als een fair deal....
Als er per week 20 lokalen gasten fietsen en "maar" 400 georganiseerd, weet ik wie er in de meerderheid zijn. :D
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Gerrie Visser schreef:....
Het gaat me niet om "het plezier van de enkeling" tegenover de "grote massa". Maar meer, dat ik denk, dat de toertocht organisatie zelf ook na moet denken hoe ze hun toertocht duurzaam kunnen organiseren, immers het narijden van een route kun je niet voorkomen. Je moet er gewoon rekening me houden dat een GPS gedeeld wordt en deze ook buiten de toertocht nagereden wordt.
En dit begrijp ik dus niet. Moet de organisatie de leuke stukken dan maar overslaan?

(Vooral) de trailtocht staat er om bekend om net deze gave stukjes op te nemen en zeer veel mensen verheugen zich daar op. Deze stukjes mogen net bereden worden doordat er een vergunning voor gegeven is. Dat is toch gaaf? En het is toch logisch dat aan die vergunning voorwaarden gehangen worden zoals:

- segment na gebruik blokkeren
- verzoeken segment te vermijden

Ik snap je klacht, maar wat is je suggestie om het anders te doen dan?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Plaats reactie