25-02 Eibergen

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Welke kant gaat deze toertocht heen?

Ik ben van plan m zaterdag de vaste route van Haaksbergen te fietsen.
Als ik de toertocht van Eibergen de volgende dag ga rijden, kom ik dan door dezelfde gedeelte?
RonA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 199
Lid geworden op: do 30 april 2009, 10:50

Google is you're best friend !

Volledig nieuwe Bos & Veen veldrit Tourclub Eibergen
za 10 feb 2018, 11:26
1

'Dwars deur de stal' op zondag 25 februari

EIBERGEN - TCE–Tourclub Eibergen houdt op zondag 25 februari haar tweede veldrit van dit seizoen. Het is de zogenaamde Bos&Veen Tocht. Een aantal leden van TCE is maanden druk geweest om deze veldrit compleet te vernieuwen. Ze hebben er een bijzonder uitdagende, afwisselende en avontuurlijke tocht van gemaakt.

Er kan tussen 9.00 en 10.00 uur gestart worden bij de Pickerhal in Eibergen; de afstanden die gereden kunnen worden zijn 35, 45 en 60 km. Leden van de NTFU en KNWU kunnen via hun ledenpas snel starten met Scan en Go; andere MTB'ers dienen een startkaart in te vullen. Op de startlocatie is een EHBO-post stand by.

TCE–Tourclub Eibergen is er in geslaagd een volledig nieuwe veldrit te ontwerpen; alleen de naam is hetzelfde gebleven, maar de route loopt totaal anders.
Na de start eerst een stukje zuidwaarts over de rode fietsbaan om vervolgens via zandweggetjes en een slootkantje de N18 over te steken richting 't Brendeke. Al na een kilometer of vijf fietsen de deelnemers door de koeienstal van Te Biesebeek om daarna het Kerkloobos in te duiken. Na enkele zandweggetjes en gravelpaden volgt het altijd uitdagende stuk door de Breken. Na een slootkantje volgt de eerste splitsing: de 35 km fietst richting Rekken, terwijl deelnemers aan beide langere afstanden doorstomen richting de bossen in het Crosewickerveld; ook zij zetten daarna koers richting Rekken.
Na de passage van de Berkelstuw en de brug volgt voor alle deelnemers een 'zoer stukske' en een fraai single trackje richting de biologisch-dynamische boerderij aan de Van Ouwenallerlaan. Tussen twee weilanden door over wat ooit een pad was en over een boerenerf komen de bikers op een stukje verharde weg, waarna onmiddellijk weer een lus door een bos volgt en even later is de tweede splitsing: de beide korte afstanden gaan links richting de verzorgingspost, terwijl de 60 km pedaleurs richting de single tracks van het Bos van Jos koersen.
De beide korte afstanden pakken nog enkele single tracks vóór dat ze de verzorgingspost bereiken; de langste afstand gaat via het Jurisdictiepad eerst richting het Duitse Lüntenerveld om via het Kommiezenpad en het Haaksbergerveen naar de verzorgingspost te rijden.

Na de verzorgingspost vervolgen alle deelnemers de route richting de Oostendorper watermolen en via opnieuw fraaie single tracks en schouwpaden in het Lankheet bereiken ze voor even het asfalt van de Haaksbergsebinnenweg. Via een smal padje komen ze in de Nachtegaal; een fraai en uitdagend stukje natuur. Daarna gaat 't richting 't Loo en via de Berkelwal toeren ze richting de Mallemse Molen en vandaar naar de Jöddenbulten; onmiddellijk na dit Joodse kerkhof volgt de derde splitsing.
De 35 km steekt de N18 over en koerst richting de finish. De beide langere afstanden krijgen nog enkele uitdagingen voor de kiezen; via 't Wievenveld en de Mallemer Es komen ze op de uitdagende single tracks van het MTB-parcours op de Bijenkamp; en dan is 't nog niet gedaan, want vóór dat ze de finish in zicht hebben volgen nog de paden van het Slingerbos.
TCE–Tourclub Eibergen heeft via S(up)port for Nature toestemming gekregen deze tocht over de aangegeven route te houden: zowel de beheerder van 't Lankheet, Natuurmonumenten als Staatsbosbeheer hebben hun fiat voor deze prachtige tocht gegeven. Daarnaast is er overleg geweest met meerdere landeigenaren; ook zij gaven toestemming om op zondag 25 februari over hun gronden te mogen veldrijden.
RonA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 199
Lid geworden op: do 30 april 2009, 10:50

zoals ik het lees volgt Eibergen een paar stukjes van de vaste route. dus zeker 50 van de 60 haaksbergse km's worden niet aan gedaan.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

RonA schreef:Google is you're best friend !
En iedereen in Nederland kent natuurlijk het slootkantje langs de N18, en de koeienstal in Biesbeek, en het Bos van Jos, en de alom bekende watermolen de Oostendorper....

Ik ben daar nog nooit geweest dus de route uitleg zegt mij niks, als je mij vertel dat de Berkwal onderdeel van de vaste route is zou ik daar niet aan twijfelen, vandaar mijn vraag..
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

RonA schreef:zoals ik het lees volgt Eibergen een paar stukjes van de vaste route. dus zeker 50 van de 60 haaksbergse km's worden niet aan gedaan.

:-q Bedankt, ga ik er een mooi weekend van maken.. :bier:
Flipmoehoe
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 15 april 2014, 13:31
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 2014

Ik ben een lid van de TCE en heb afgelopen weekend de 45km nog nagefietst, een heel klein stukje gaat over de route van Haaksbergen,
de grotere afstand (geloof 55 km) heeft ook wel enkele punten.
Of je het waard vind om hem te fietsen durf ik niet te zeggen.

strava link 45km https://www.strava.com/activities/1413413798" onclick="window.open(this.href);return false;
(met een stukje de hond uitlaten na het mountainbiken ;) )
en de 55km https://www.strava.com/activities/1345202432" onclick="window.open(this.href);return false;


leg deze op de route van Haaksbergen, en zie je dat niet heeel veel overlappingen hebt.
https://www.strava.com/activities/153357984" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie