voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
skippy MTBer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 maart 2014, 16:31

hoi, ik heb een hybride, Merida Crossway TFS 700C BJ 2008, XT afgemonteerd en voorzien van bredere banden (40mm). De voorvork is ronduit knudde.
ik woon in de kop van de Veluwe, dus modder en MTB paden met hoogte verschillen van 10tallen meters hoogte te kust en te keur. iedere zaterdag met een klein clubje fietsen we 35km off road.
ik ben redelijk zwaar (110kg) maar red me prima tussen de 29ers om me heen.
ik zou graag een nieuwe 29er kopen, maar wil het dan ook graag voor elkaar hebben, ik zal dan zo 1500€ moeten toeleggen.
mijn budget is beperkt, toch wil ik graag een betere voorvork.
gewicht is niet zo'n issue, als ik twee KG wil besparen kan ik beter wat afvallen.
Hoe kijken jullie aan, tegen het idee, om een nieuwe 29er voorvork te plaatsen met goede dempers en schijfrem in deze fiets?
de fiets kan het wel aan als je kijkt wat ik er mee doe,
hoor graag jullie mening.
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Heel goed en goedkoop is een Suntour Epicon. Komt in vele maten en vormen, standaard 100mm veerweg of 120/130/140mm intern verstelbaar.
Ik weeg 105kg en het werkt perfect, is sterk en boterzacht!, ook als je vol in de ankers gaat of vol gas de bult af, ze geven geen krimp!

Afbeelding

Afbeelding
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je echt aan het mountainbiken bent, is het zonde om nog heel veel in deze fiets te investeren. Ja, je komt prima mee, maar heb je wel eens op een echte mountainbike meegereden? Gaat stukken makkelijker! Zeker als je bredere banden kunt monteren voor al dat zand op de Veluwe!

Nieuwe vork is inderdaad ook een nieuw wiel want je moet schijfremmen. Doe je alles goedkoop zonder al te slecht materiaal te nemen, dan zit je aan de voorkant al snel over de € 500,- heen. Wil je achter ook nog een schijfrem, dan komt daar nog eens minstens € 250,- bij. Dan begin je al in de buurt van zeer redelijke nieuwe 29ers te komen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Idd, en veel 29er vorken zijn tegenwoordig tapered, dus die passen niet in frame.
Everybody bought a new bike!
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Indien je in de beschreven hybride zomaar een verende voorvork, bedoeld voor een twentyniner, zet, nog los van het passen, dan verandert je geometrie behoorlijk en beslist niet in het voordeel van de rijkwaliteit. Een starre voorvork voor een 622mm hybride, zal een inbouwlengte hebben van 410-430mm. Die twentyniner vork zit al gauw aan de 480mm. Trouwens, banden van 40mm zijn misschien breed voor iemand van 55kg, maar voor het dubbele zijn ze iel en dun.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met zo'n 29'er vork kan hij wel dikke banden gebruiken ;)
Maar wellicht is een starre vork met een dikke voorband een beter idee.
Een Surly Karate Monkey vork is er ook met V-brake nokken, dus dan kost de reparatie erg weinig en levert toch een flinke verbetering op. (met bijv. een Racing Ralph 29x2.4)

Het geld dat je nu uitspaart leg je opzij voor een echte (29") MTB.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik ben het wel met bovenstaande advies eens dat een crosser(hybride) nooit helemaal om te bouwen is tot een echte mtb. wil je in de buurt komen houd je een soort waardeloze mutantfiets over die alleen in jou ogen nog geld waard is.

ik weet niet hoe beperkt je budget is, maar investeren in een nieuwe fiets en de huidige evt verkopen klinkt als een slimmer plan.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Met zo'n 29'er vork kan hij wel dikke banden gebruiken ;)
Maar wellicht is een starre vork met een dikke voorband een beter idee.
Een Surly Karate Monkey vork is er ook met V-brake nokken, dus dan kost de reparatie erg weinig en levert toch een flinke verbetering op. (met bijv. een Racing Ralph 29x2.4)

Het geld dat je nu uitspaart leg je opzij voor een echte (29") MTB.
+ 1, dat is een goedkope oplossing die veel winst op kan leveren. Ik zou alleen niet voor een 29er vork gaan maar voor een passende hybride vork, daar past een bredere band ook wel in als je een stalen exemplaar neemt.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Axium schreef:ik ben het wel met bovenstaande advies eens dat een crosser(hybride) nooit helemaal om te bouwen is tot een echte mtb. wil je in de buurt komen houd je een soort waardeloze mutantfiets over die alleen in jouw ogen nog geld waard is.
Dit is een goeie.
Want bij een nieuwe vork komt mss ook weer een nieuw balhoofd, voorwiel, schijfrem, band, en als je dat niet héél erg scherp in kunt kopen ben je al snel zoveel kwijt dat het eigenlijk niet loont.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie