Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 112, 113, 114, 115, 116  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 21:09 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 4 mei 2005, 19:27
Berichten: 1877
Mijn mountainbike: Bird Zero AM
jammer dat ze hem alleen in 28t maken, is voor mij veeeeel te klein

_________________
2018 Bird zero AM


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 23:25 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 2 maart 2012, 14:00
Berichten: 226
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Enkele van de andere merken maken ook RVS bladen maar dan ben je vast niet goedkoper mee uit


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 20 augustus 2017, 10:55 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 31 december 2011, 15:55
Berichten: 231
ltqalias schreef:
Juist, goedkoper = staal = harder.. ik ga op zoek naar de verschillen tussen een staal en alu chainring, ik kan me indenken dat staal meer geluid maakt dan zachter alu etc. maar daar zal al wel over geschreven zijn op internet.


Toch nog een vraag over 0 of 6 mm offset versies die ik online zie, hoe weet ik of mijn SRAM X1 Carbon, 32T Direct Mount X-Sync 0 of 6 mm offset nodig heeft? En wat is verstandiger, van 32 tandjes naar 28 tandjes (of zelfs extremer 26 of juist 30, middenweg) als ik wil blijven kunnen trappen de berg omhoog? valt daar voor een leek iets in begrijpelijke taal over te zeggen?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 20 augustus 2017, 14:54 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Berichten: 1184
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer
Is erg persoonlijk...check: http://ritzelrechner.de

hier kun je de verzetten met elkaar vergelijken.

ik rij zelf met een 30t hier in het Zuid Limburgse... kom nergens te kort en gebruik de 30-42 combi niet heel vaak... maar op hele steile klimmen wel lekker. Ligt ook aan welk soort rijder je bent, ik rij zelf graag op een hoge trapfrequentie, zowel op de MTB als op de racefiets...
28t zou meer voor het Ardennenwerk zijn, 26t lijkt me meer iets voor de lange steile klimmen in de Alpen ofzo... wellicht dat mede forumgebruikers hier anders over denken.

_________________
Green Steel - HL29


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 augustus 2017, 19:31 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 31 december 2011, 15:55
Berichten: 231
crankstel schreef:
Staal is over het algemeen wel een harder materiaal dan aluminium, dus het zal minder hard slijten in theorie.


Bedankt voor je input, ik heb een SRAM alu 28 tands in huis gehaald maar lees tot mijn schrik dat daar 0 mm offset op staat. Nu begrijp ik niet zo goed wat dat is (niet zo technisch) maar op huidige die ik heb gedemonteerd staat;

3 mm offset boost 148 compatible K3516.

Heb ik nu een verkeerde chainring gekocht? Ik had er geen erg in dat ik deze keuze had bij het bestellen..


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 augustus 2017, 19:57 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 18 maart 2005, 09:58
Berichten: 627
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29
0mm = BB30
3mm = GXP / Boost
6mm = GXP

Ja, je hebt het verkeerde blad gekocht.

_________________
All you need : NoZisch sealant - Lynskey - Specialized


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 augustus 2017, 19:57 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 31 december 2011, 15:55
Berichten: 231
Ik heb dus een X1 crankstel. op de site hieronder staat helemaal onderaan voor X1 zero offset. Maar dat is voor 30 mm spindle en pf30, ik heb weer pf92 en weet niet hoeveel mm spindle. Toch een klusje dat boven mijn kunnen gaat vrees ik... ?

https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.net ... bility.pdf

ah, bedankt madskatingcow, ik heb dus een GXP/BOOST 'versie' nodig begrijp ik. Ga ik daar snel nog achteraan??


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 augustus 2017, 20:45 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 31 december 2011, 15:55
Berichten: 231
madskatingcow schreef:
0mm = BB30
3mm = GXP / Boost
6mm = GXP

Ja, je hebt het verkeerde blad gekocht.


Toch begrijp ik het niet goed; ik zie nergens bij Sram of elders een 3mm offset te koop, heef iemand een link oid voor mij?

Edit, toch zelf gevonden, bijvoorbeeld de 30 tands bij Mantel als hieronder. Zijn 28 tands dan wat overkill voor bergen?


https://www.mantel.com/sram-x-sync-dire ... gblad?spec[]=2012&utm_source=beslist&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=mantel-NL-BE


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 14 september 2017, 22:30 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 11 mei 2009, 17:01
Berichten: 784
Even een vraagje, hoeveel km doen jullie zoals met de X1 of XX1 ketting icm XX1 cassette?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 25 september 2017, 19:46 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 11 mei 2009, 17:01
Berichten: 784
Niemand die nog met XX1 rijdt?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 25 september 2017, 19:56 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: vr 15 juni 2012, 22:20
Berichten: 899
Dutch schreef:
Even een vraagje, hoeveel km doen jullie zoals met de X1 of XX1 ketting icm XX1 cassette?

Zegt niet veel, teveel afhankelijk van onderhoud, omstandigheden en nog enkele andere factoren die ik vergeet.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 25 september 2017, 20:13 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 23 juni 2012, 21:18
Berichten: 478
Mijn mountainbike: Niner Air 9 carbon, Niner RKT RDO
Dutch schreef:
Niemand die nog met XX1 rijdt?


Vorig jaar heb ik de 7000km icm 3 kettingen gehaald. Best wat marathons gereden.

_________________
Be reasonable, do it my way


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 25 september 2017, 20:36 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 2 maart 2012, 14:00
Berichten: 226
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Ik heb sinds maart een 11 speed XX1 cassette met 2 stuks XX1 kettingen die ik periodiek wissel.

Ik heb er nu pas 1.100 km op zitten dus nog weinig van te zeggen hoe ver ik ga komen, hopelijk heel ver want een nieuwe cassette kost nogal wat.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 7 januari 2018, 13:14 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 2 mei 2011, 00:47
Berichten: 477
Zelf rijd ik nu 1 seizoen met X01, derde ketting die er nu op gaat (KMC). Andere bike heeft ook een 11 speed groep, daar de ketting ook van vervangen. Tot mijn verbazing blijken allebei de chainrings versleten te zijn. Wanneer ik een rondje fiets blijft de nieuwe ketting aan het einde van de chainring hangen. Dit zorgt voor een heel irritant tikje bij het aanzetten. Conclusie; 3 van de 4 chainrings die ik heb liggen kunnen de vuilnisbak in want die hebben dus allemaal dat tikje met een nieuwe ketting. Is dit normaal bij een single ring setup? En had ik dit probleem kunnen voorkomen door 3 kettingen te rouleren ipv elke keer een nieuw er op leggen na bepaalde hoeveelheid rek.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 8 januari 2018, 11:33 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: vr 23 mei 2008, 14:14
Berichten: 4447
De alu chainrings slijten inderdaad behoorlijk snel. Ik reed er 1000km in goede omstandigheden mee. Dus met het regenseizoen van de laatste maanden zal het aantal km's nog wel behoorlijk lager uitvallen... Ik denk dat ketting wisselen vooral baat heeft voor de cassette en niet zo voor de chainring.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 112, 113, 114, 115, 116  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Erik76 en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: