SRAM XX1 / X01 / X1 / GX / NX 11spd ervaring/vragen
-
- All rounder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
- Mijn mountainbike: Orbea Rallon
Beste forumleden. Ik heb een Sram X01 1x11 setup en loop er nu voor de tweede keer tegenaan dat de ketting niet op het kleinste blad wil met terugschakelen. Vorige keer ook tijden aan het pielen geweest. Nieuwe versnellingskabel hielp niet. Uiteindelijk heeft de LBS er een nieuwe ketting opgezet nadat zij ook al 30min aan het sleutelen waren. De ketting die er op zat was nog zeker niet op. De nieuwe ketting had alleen meer zijdelingse stijfheid (boog minder) waardoor hij bij schakelen als het ware werd meegetrokken. Ze waren zelf ook iets wat verbaasd maar het werkte. Kortste klap is dan ook dat ik weer een nieuwe ketting monteer maar eigenlijk vind ik dit onzin. Herkend iemand dit euvel en zijn er lezers met tips?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
De usual suspects ook al bekeken? Kromme pad, kromme derailleur?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
pagina 48 gecheckt met de derailleurwieltjes?
Ik zie nog wel eens voorbij komen dat wanneer mensen hun derailleurwieltjes loshalen, ze even niet opmerken dat 1 spacer met het grotere gat aan de binnenzijde van het bovenste wieltje moet. Probeer het even zou ik zeggen.
Groeten,
Ik zie nog wel eens voorbij komen dat wanneer mensen hun derailleurwieltjes loshalen, ze even niet opmerken dat 1 spacer met het grotere gat aan de binnenzijde van het bovenste wieltje moet. Probeer het even zou ik zeggen.
Groeten,
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
pagina 48 gecheckt met de derailleurwieltjes?
Ik zie nog wel eens voorbij komen dat wanneer mensen hun derailleurwieltjes loshalen, ze even niet opmerken dat 1 spacer met het grotere gat aan de binnenzijde van het bovenste wieltje moet. Probeer het even zou ik zeggen.
Groeten,
Ik zie nog wel eens voorbij komen dat wanneer mensen hun derailleurwieltjes loshalen, ze even niet opmerken dat 1 spacer met het grotere gat aan de binnenzijde van het bovenste wieltje moet. Probeer het even zou ik zeggen.
Groeten,
- joansom
- Mountainbike Junk
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
- Mijn mountainbike: Canyon
Een gevalletje euhh:
Ik wilde zojuist mijn sram cassette erafhalen. Bij het krachtzetten kwam niet de cassette los maar de tandjes van de sluitring. Bovenop zijn ze bijna allemaal afgebroken, onderin zitten nog slechts een paar tandjes. Vraag me niet hoe. Ik gebruikte een trivio cassette afnemer, deze past op sram en Shimano.
Enig idee hoe ik de cassette nu nog loskrijg?
Ik wilde zojuist mijn sram cassette erafhalen. Bij het krachtzetten kwam niet de cassette los maar de tandjes van de sluitring. Bovenop zijn ze bijna allemaal afgebroken, onderin zitten nog slechts een paar tandjes. Vraag me niet hoe. Ik gebruikte een trivio cassette afnemer, deze past op sram en Shimano.
Enig idee hoe ik de cassette nu nog loskrijg?
Heb zelf een keer de flens van de locking ring af geslepen omdat deze met geen mogelijkheid los wilde. Je moet heel voorzichtig werken met een kleine haakse slijper maar het is te doen.joansom schreef:Een gevalletje euhh:
Ik wilde zojuist mijn sram cassette erafhalen. Bij het krachtzetten kwam niet de cassette los maar de tandjes van de sluitring. Bovenop zijn ze bijna allemaal afgebroken, onderin zitten nog slechts een paar tandjes. Vraag me niet hoe. Ik gebruikte een trivio cassette afnemer, deze past op sram en Shimano.
Enig idee hoe ik de cassette nu nog loskrijg?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Opsturen naar SRAM als je het zonder schade wil oplossen.
Zorg dat je een cassetteafnemer hebt die voldoende diep in de 'slots' vallen. Alhoewel ik niet kan beoordelen of dat bij jou het geval is geweest is dat de reden bij anderen geweest om de tandjes af te laten breken.
Bij Hope moest ik bijvoorbeeld eerst de naafdop verwijderen om genoeg ruimte te hebben om goed grip op de cassette te hebben.
Zorg dat je een cassetteafnemer hebt die voldoende diep in de 'slots' vallen. Alhoewel ik niet kan beoordelen of dat bij jou het geval is geweest is dat de reden bij anderen geweest om de tandjes af te laten breken.
Bij Hope moest ik bijvoorbeeld eerst de naafdop verwijderen om genoeg ruimte te hebben om goed grip op de cassette te hebben.
- joansom
- Mountainbike Junk
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
- Mijn mountainbike: Canyon
Wel wat onorthodox maar het is gelukt:
Cassette in drie stukken gezaagd, laatste 2 tandwielen laten zitten voor cassettezweep.
Gasbrander erop, en tang op binnenwerk cassette. Nog wat extra olie en weer gasbrander erop. Nog niet. Laatste poging, paar krachtermen en toen kwam er beweging in de cassette!
Zat echt muurvast maar is gelukt. Body nog intact
Cassette in drie stukken gezaagd, laatste 2 tandwielen laten zitten voor cassettezweep.
Gasbrander erop, en tang op binnenwerk cassette. Nog wat extra olie en weer gasbrander erop. Nog niet. Laatste poging, paar krachtermen en toen kwam er beweging in de cassette!
Zat echt muurvast maar is gelukt. Body nog intact
Hoi ,heb ik ook 2x gehad is gewoon garantie van Sram weet niet welke cassette jij hebt XX1 ? dan moet je ff terug waar je hem gekocht hebt , rijd nu met een Shimano cassette die gaat er gelukkig wel normaal af !!!!!!joansom schreef:Wel wat onorthodox maar het is gelukt:
Cassette in drie stukken gezaagd, laatste 2 tandwielen laten zitten voor cassettezweep.
Gasbrander erop, en tang op binnenwerk cassette. Nog wat extra olie en weer gasbrander erop. Nog niet. Laatste poging, paar krachtermen en toen kwam er beweging in de cassette!
Zat echt muurvast maar is gelukt. Body nog intact
- joansom
- Mountainbike Junk
- Berichten: 184
- Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
- Mijn mountainbike: Canyon
Oke bedankt. Maar ook na bijna 2 jaar gebruik?erikie schreef:Hoi ,heb ik ook 2x gehad is gewoon garantie van Sram weet niet welke cassette jij hebt XX1 ? dan moet je ff terug waar je hem gekocht hebt , rijd nu met een Shimano cassette die gaat er gelukkig wel normaal af !!!!!!joansom schreef:Wel wat onorthodox maar het is gelukt:
Cassette in drie stukken gezaagd, laatste 2 tandwielen laten zitten voor cassettezweep.
Gasbrander erop, en tang op binnenwerk cassette. Nog wat extra olie en weer gasbrander erop. Nog niet. Laatste poging, paar krachtermen en toen kwam er beweging in de cassette!
Zat echt muurvast maar is gelukt. Body nog intact
Cassette was tot dan overigens nog redelijk goed, kwestie van heel regelmatig ketting verwisselen en vervangen (stuk of 7).
Na 3000 probleemloze kilometers met de GX-groep heb ik nu op 3 ritten 2x mijn ketting er afgereden.
De omstandigheden waren identiek. In lichtdalende lijn op een grote versnelling een bewerkte akker moeten kruisen, gezien de harde ondergrond volgt er iedere 50cm een bultjes ... en floep, mijn ketting er vooraan af
De omstandigheden waren identiek. In lichtdalende lijn op een grote versnelling een bewerkte akker moeten kruisen, gezien de harde ondergrond volgt er iedere 50cm een bultjes ... en floep, mijn ketting er vooraan af
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Is het blad voor als eens vervangen? En wat voor een blad heb je voor? Aluminium of staal?