Rugzak keuze: Camelbak, Vaude.....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Beste mensen,

Aangezien ik in de toekomst meer van huis wil gaan fietsen hier in regio Twente lijkt het me verstandig om reserve onderdelen en gereedschap mee te gaan zuilen op te fiets.
Nu komt een strakke rugtas mooi van pas uiteraard!

Na een zoektocht op internet viel mijn mond open van verbazing over wat sommige tassen kosten. Ik wil zelf niet te veel geld aan een rugtas uitbesteden ongeveer 40-, euro.
Naast praktisch nut vind ik design ook belangrijk, ik weet dat ik dan de knip moet trekken uiteraard!
Ik op de volgende producten uitgekomen:

Vaude : Trail Light 9 Zwart/Rood Rugzak
Afbeelding

Camelbak Hydrobak
Afbeelding

Beide kosten iets meer dan 40 euro.

De Camelbak is een water rugzak pour sang daar waar de Vaude meer opberg ruimte heeft (echter ook een optie tot reservoir.
Persoonlijk spreekt het design van de Camelbak mij meer aan, waar de Vaude het wint op praktisch nut.
Nu moet een rugzak puur praktisch zijn en hierover gaat ook mijn vraag!

Is de camelbak enkel te gebruiken als water drager of kan dit reservoir er uit worden gehaald om gereedschap & reserve onderdelen mee te nemen?
Mocht ik het reservoir toch gebruiken in de camelbak hoeveel ruimte houd ik dan over voor andere spullen?


Lijstje van dingen die ik graag zou meenemen:

Kleine fietspomp
Reserveband(en
Kettingpons
Imbussleutels
Kettingschakel
Voedsel
extra kleding (koudere dagen)

Zeg maar alle basis dingen die je nodig bent voor spoed reparaties.

Ik sta open voor andere suggesties maar ze moeten niet te duur worden.
Alvast bedankt voor de moeite.

Glenn
JosDeleij
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 3 mei 2012, 13:41
Mijn mountainbike: Xtrail Save 5.0 29er

Ik heb zelf altijd me Camelbak Blowfish op me rug als ik langer dan 2uur ga rijden.
Daar zit dan wat spulletjes: reserve onderdelen - multietools /jackje en 2L water

Maar die is wel wat duurder. Laatst voor 68,- bij Chain Reaction Cycles gekocht.

Ik vind het een goede rugzak voor korte ritten en mocht je wat langer willen gaan fietsen, is dit ook een goede optie. Als je net wat meer wilt nemen, kan je hem doormiddel van een rits iets groter maken.

Jos
Laatst gewijzigd door JosDeleij op do 13 september 2012, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Thanks voor de toevoeging, een goed alternatief maar wel wat duurder. En de zwarte kost 10 euro meer :(.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

je kan bij een camelbak makkelijk je niet al te scherpe gereedschap tussen je tas en je blaas steken, die blazen zijn echt verschikkelijk taai.

eigenlijk zou je ook eens naar deuter tassen moeten kijken, ik neem er zelf al 10 jaar dezelfde tas mee onderweg. die hebben een soort drinkzakken systeem (source) wat je veel makkelijker schoonhoud dan van camelbak etc. moet je er wel los bijkopen.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Blijft er wel plaats over voor bijvoorbeeld een jack, of een fietspompje? Aangezien ik nog wel wat reserve onderdelen mee moet slepen!

Deuter rugzak noted
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Houd er rekening mee dat een jack best veel plaats in beslag neemt en dat je dan dus eigenlijk naar een rugzak met meer volume inhoud moet kijken. Ik heb zelf een Camelbak Lobo (oud model) met 9 liter inhoud en gevuld met multitool, binnenband en bandenplaksetje en met volle drinkzak krijg ik daar nauwelijks nog een compact windjack bij gepropt.
Tinus Tussengas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 17 juni 2007, 15:43
Mijn mountainbike: Cube Ltd CC

Ik heb zowel een Camelbak (voor het biken) als een Vaude (voor woon-werkverkeer) en vind het beide prima rugzakken. Alleen om er 1 te vinden met jouw budget lijkt me een lastige klus. Als je bij die Vaude een reservoir wilt zit je er alweer boven.

Misschien is een Gelert rugzak wat voor je? Heb er zelf geen ervaring mee maar ze zijn wat goedkoper dan de andere 2 merken.

Bijvoorbeeld:

http://www.futurumshop.nl/product/6043- ... gzak.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk...
Gebruikersavatar
jasper75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 11:14

Ik heb deze:
http://www.futurumshop.nl/product/6153- ... lver.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Met waterzak erin en nog ruimte over voor wat andere spullen

Wil je het niet te duur maken, heb je deze nog:
http://cyclewear.eu/waterbag-bluegrey-p-187.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(is natuurlijk geen camelbak)
Peter Vlaardingen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 januari 2011, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon Exceed cf7

Ik gebruik een Vaude rugzak, bevalt goed en de prijs was lager dan van een vergelijkbare Camelbak. De Vaude waterzak was echter snel lek, deze is heel dun en daardoor kwetsbaar. Ik heb deze vervangen door een Camelbak waterzak. Bij elkaar opgeteld had ik beter gelijk een initieel wat duurdere Camelbak kunnen kopen....
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Ik heb de camelbak charge lr,en daar past net een beetje in wat jij mee wilt nemen...Ook is deze speciaal voor mtbérs gemaakt.

Afbeelding

De 2 liter waterzak zit helemaal in de onder/zijkant.Heb er totaal geen last van tijdens het rijden.Kan alles meenemen,met 2 liter drinken (wat af en toe bijna op is met een 50km rijden in de zomer :lol: ) Kost wat (109 euro),maar dan heb je ook wat :-q
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

Ik heb laatst bij Decathlon deze rugzak gehaald, ik heb geen ervaring met andere en dit zal vast niet de beste zijn. Maar voor €40 een prima waterzak met voldoende ruimte voor de zaken die jij noemt, met een jackje zal het redelijk vol zitten maar het past denk ik wel (heb er zelf geen ervaring mee want heb hem alleen nog maar in de zomer en in Nederland gebruikt dus geen jackje nodig gehad).

Afbeelding

http://www.decathlon.nl/NL/waterzak-7-195052602/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Mensen bedankt voor de suggesties en de nuttige informatie!!
Ik neig meer naar een wat duurdere Camelbak na deze ervaringen aan te hebben gehoord.
Echter zijn de minder dure rugzakken een goed alternatief!

Ik laat het me nog even bezinken voordat ik een bestelling doe, suggesties en of info is nog altijd meer dan welkom!!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ga voor kwaliteit als je je de paar tientjes extra kunt betalen. In 1992 of 1993 heb ik in de USA 1 van de eerste Camelbak's gekocht die ik nu nog steeds met enige regelmaat gebruik. Hij functioneert nog prima, is nog heel, alleen de waterzak is wat verkleurd.
Voor iets meer pakvolume gebruik ik een nieuwe Camelbak MULE.
En wat is hier het praktisch nut van?
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

of deze: http://www.futurumshop.nl/product/6153- ... gzak.phtml" onclick="window.open(this.href);return false; Meer dan genoeg ruimte voor gereedschap en onderdelen etc. Ik heb er ook een weekend een stapel kleren enz. in mee gehad. En er zit een vak voor een waterreservoir in! Suc6 met kiezen! :-q
Den Deze
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 6 mei 2009, 08:31

Ik heb al 2 jaar een Camelbak Lobo in gebruik, zeer tevreden over.
Is een goede maat tussen 'klein' en toch nog genoeg ruimte om alles mee te nemen :)
Plaats reactie