Wave Pattern discbrakes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
dlm4yjp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 23:53
Mijn mountainbike: Giant AC1

Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuwe remschijf i.c.m. Shimano XTR M975 remmen.
Momenteel rij ik met een 6-gaats remschijf welke nog afkomstig was van mijn Magura Julie '06 remset.
Daarbij valt het mij op dat na veel remmen in alleen droog weer het remeffect sterk verminderd.
Voorheen vermoedde ik olie op de schijf/rempads, maar zelfs na grondig reinigen en het verwisselen van de rempads resulteerde dat in hetzelfde effect.
Bij regenval is dit opeens verdwenen (werd er vorige week door verrast, maakte een "alternatieve" stoppie :lol: ).
Nu lees ik dat Wave pattern schijven dit effect verhelpen.

Klopt dit en zo ja: welke schijven zijn geschikt?
Rij momenteel 6-gaats 180mm PM met Shimano XTR M975 remmen.
Wie 2 keer het wiel uitvindt, kan een MTB maken! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klinkt mij onlogisch in de oren, en komt ook niet overeen met mijn eigen ervaringen. Ik rij al jaren met gewoon ronde schijven, de XT RT75's (in verschillende diameters). Dat de remwerking verminderd heb ik nooit last van gehad, als dat al voorkwam was er altijd iets anders aan de hand (zoals lekkende remklauwen :))

Wat ik in elk geval zou mijden zijn schijven met meer gat dan schijf zoals de Alligator Windcutters en soortgenoten. Neigen meer tot "happen" en ik lees ook mindere verhalen over de remwerking.

Wat ik zelf wel leuke schijfjes vind zijn de floating's van Superstar (ook onder andere merknamen te koop). Geen ervaring mee, maar ze zien er goed uit:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

kermit schreef:Wat ik zelf wel leuke schijfjes vind zijn de floating's van Superstar (ook onder andere merknamen te koop).
Ik heb er achter ééntje zitten, bevalt erg goed. Binnenkort denk ik voor ook één. Zit nu nog zo'n wave disc op, remt prima dat patroon maar of het nou zo speciaal is? Volgens mij gewoon een manier om meer materiaal weg te laten en dus een lichtere schijf te produceren. (Wat ze trouwens niet echt zijn... De schijven van superstar, de non floating, zijn net iets dikker dan de anderen; 2.1 mm ipv 1.9. 203mm = 200 gram. Wel waar voor je geld dus! :) ).
Daarvoor zat er een standaard Hayes schijf op maar die hapte verschrikkelijk door die grote midden gaten (alleen bij 203 trouwens, bij 180 had ik daar vreemd genoeg geen last van).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

dlm4yjp schreef: Momenteel rij ik met een 6-gaats remschijf welke nog afkomstig was van mijn Magura Julie '06 remset.
Daarbij valt het mij op dat na veel remmen in alleen droog weer het remeffect sterk verminderd.
Voorheen vermoedde ik olie op de schijf/rempads, maar zelfs na grondig reinigen en het verwisselen van de rempads resulteerde dat in hetzelfde effect.
Bij regenval is dit opeens verdwenen (werd er vorige week door verrast, maakte een "alternatieve" stoppie :lol: ).
Dan lijkt het een temperatuur gerelateerd probleem te zijn en zijn XT 9 (normaal of ice-tech) schijven waarschijnlijk de oplossing.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

deer_hunter schreef:Dan lijkt het een temperatuur gerelateerd probleem te zijn en zijn XT 9 (normaal of ice-tech) schijven waarschijnlijk de oplossing.
Dat is wel een erg snelle conclusie denk ik. Ik heb het idee dat het probleem zich gewoon in Nederland voor doet. Als je daar al last hebt van remfading wordt het tijd je remtechniek te veranderen. :-q
Om wat voor remblokken gaat het eigenlijk; organisch of gesinterd?

Ik geloof ook dat als je remmen nooit op temperatuur komen al het vuil, stof e.d lekker in je remvoering blijft zitten en je dus minder vertraging krijgt. Dat kan iemand anders misschien bevestigen?
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
dlm4yjp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 23:53
Mijn mountainbike: Giant AC1

Probleem is denk ik opgelost, bleek de BBB gesinterde rempads te hebben...
Die werken bij de nederlandse "bergen" natuurlijk niet ;)

MTB is nu in onderhoud, maar zodra het er van komt gooi ik de Shimano M06 rempads er in (metal), kijken wat het effect daarvan is.
Achter zitten die er wel in en werken wèl naar behoren, maar dat is ook een ander type remschijf (oud type Shimano XT).
Wie 2 keer het wiel uitvindt, kan een MTB maken! :-q
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ander dingetje. Hoe oud is je remolie? Wanneer er water tussen zit ontstaat er veel sneller fading (door het lagere kookpunt van water).

Groeten,
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

dlm4yjp schreef:Probleem is denk ik opgelost, bleek de BBB gesinterde rempads te hebben...
Die werken bij de nederlandse "bergen" natuurlijk niet ;)

MTB is nu in onderhoud, maar zodra het er van komt gooi ik de Shimano M06 rempads er in (metal), kijken wat het effect daarvan is.
Achter zitten die er wel in en werken wèl naar behoren, maar dat is ook een ander type remschijf (oud type Shimano XT).
Sinter remblokken werken prima in Nederland, alleen moet je geen schijven hebben die enkel voor organische blokken geschikt zijn. Je sinterblokken vervangen door Shimano metal (sinterblokken) heeft dus geen zin.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

oude shimano schijven staat trouwens ook wel eens "resin pads only" op, daar moet je ook even naar kijken. ik twijfel er trouwens wel aan of er ook ercht een reden is voor die melding.
dlm4yjp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 23:53
Mijn mountainbike: Giant AC1

remolie is paar weken oud.
remschijven zijn geschikt voor alle soorten pads, op keramisch na dan.
Wie 2 keer het wiel uitvindt, kan een MTB maken! :-q
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Axium schreef:oude shimano schijven staat trouwens ook wel eens "resin pads only" op, daar moet je ook even naar kijken. ik twijfel er trouwens wel aan of er ook ercht een reden is voor die melding.
Dat zijn de schijven van €6 ofzo. Zullen wel van een inferieure kwaliteit staal gemaakt zijn.
Heb een tijdje met gesinterd en deze desbetreffende schijven gereden, no problemo. Op de lange termijn zal het allemaal wel wat sneller slijten, de schijf dan.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
dlm4yjp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 23:53
Mijn mountainbike: Giant AC1

Die zijn niet van staal, maar van aluminium...
Wie 2 keer het wiel uitvindt, kan een MTB maken! :-q
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

dlm4yjp schreef:Die zijn niet van staal, maar van aluminium...
Dat lijkt me heel "sterk"! Aangezien alu net zo buigzaam is als sterk lijkt me dat geen goeie combi voor een remschijf die deze eigenschappen juist wel moet hebben.....
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
dlm4yjp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 23:53
Mijn mountainbike: Giant AC1

Ligt er maar net aan wat voor aluminium hebt, de ene legering is de andere niet.
(Of durf je soms te beweren dat een vliegtuig hetzelfde aluminium heeft waar een colablikje van word gemaakt?)
Wie 2 keer het wiel uitvindt, kan een MTB maken! :-q
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

dlm4yjp schreef:Ligt er maar net aan wat voor aluminium hebt, de ene legering is de andere niet.
(Of durf je soms te beweren dat een vliegtuig hetzelfde aluminium heeft waar een colablikje van word gemaakt?)
Klopt als een bus. Alleen worden colablikjes van staal gemaakt....... Alu is te duur en zo lastig te recyclen...

Als test heb ik nog een magneet op de schijf geplaatst en helaas, hij kleeft. Dus proefondervindelijk bewezen dat het om een stalen remschijf gaat. :-q
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Plaats reactie