Beste bikers,
Onlangs heb ik van mijn alu-HT (Extralite) een fully gemaakt...
De seattube is op niveau waar de zadelpen ophoud (deels) gescheurd.
Er tikte zo nu en dan ook wat, waarvoor ik de zadelpen heb verdacht. Laatste paar ritten niks meer vernomen, ik blij... tot ik ging poetsen en ik plots 'n fractie van een mm aan achtervering ontdekte, in de vorm van een scheur wel te verstaan.
Nu is mijn eerste vraag, had ik er beter géén Thomson in kunnen stoppen? Het is een behoorlijk licht alu-frame (net wat over de kilo in een grote maat) en dat aluminium is natuurlijk flinterdun. In combinatie met een niet erg vergevingsgezinde pen, is dat dan vragen om problemen? Elke keer als ik op het zadel plof (voorzover ik "plof"), wilt die pen namelijk naar voren... Was een slappe pen of een carbon pen beter geweest icm dit dunne alu?
Ik meen dat hier ooit eens iets over geschreven is, kan het echter niet 123 terug vinden.
Genoeg gerouwd, er moet iets nieuws komen...
Een HT, met v-brake nokken. En dat is inmiddels een hele opgave gebleken wil je iets beter dan het meest budgetste frame van ChainReaction.
De keuze is (een beetje noodgedwongen) gevallen op een BeOne Raw carbon uit 2011. Geen slechte keuze zou je zeggen.
Maar nu het volgende:
- Wederom heb ik een Thomson in de juiste maat hier, is het beter hiervan af te zien, gezien het bovenstaande? Of is de marge van carbon groter, omdat je minder in extremen hoeft te zoeken om een licht frame te krijgen? Carbon zelf is immers lichter is dan aluminium.
- Het is mijn eerste carbon-frame: is gewone witte montagepasta geschikt? Hier zijn nl ook weer aparte smeersels voor zie ik. Hoe noodzakelijk is het om de downtube in folie te wikkelen? Een flinke kiezelsteen en er zit een gat in, of is dat erg overdreven?
- Nog het belangrijkste, de remmen. Ik las onlangs in een topic (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=82670)* over hetzelfde frame dat de rem-armen (weliswaar van een oudere XT vbrake) tegen de seatstay aan komen. Er staan geen plaatjes bij, en ik vind dat moeilijk voor te stellen hoe de remarmen en zelfs de bout van de cartridge tegen het frame moeten komen... Ikzelf rij met Avid - Single Digit Ultimate remmen zouden die ook dat probleem hebben?
Zijn er nog andere opties qua frame? Hardtail, met v-brake nokken? Custom laten maken uit titanium is dan weer net niet m'n prijsklasse
Alvast bedankt
Robert
BeOne Raw (2011), nieuw frame: maffe kabelloop?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
- Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro
Laatst gewijzigd door BikerRobert op di 14 augustus 2012, 03:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
- Mijn mountainbike: Brabantse Wal
Dat topic wat je zoekt is die van mij denk ik. Ik heb exact hetzelfde gehad met hetzelfde frame en zadelpen. Alles te lezen in dit topic. Ik had er eerst een Ritchey WCS in zitten en daar had ik geen probleem mee.
-
- All rounder
- Berichten: 70
- Lid geworden op: di 16 juni 2009, 09:28
- Mijn mountainbike: Beone Pearl
Ik zou even de site van Beone raadplegen, daarop kun je de nodige informatie terugvinden. Geen montagepasta gebruiken AFAIK. Downtube in folie kan uiteraard. Carbon is echter dermate sterk dat een kiezel echt geen structurele schade gaat veroorzaken.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
- Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro
Thnx Brt of BoZ, dat was 'm inderdaad. Goed, het antwoord licht nog steeds ergens in het midden, maar deze combo is igg niet fraai.Brt of BoZ schreef:Dat topic wat je zoekt is die van mij denk ik. Ik heb exact hetzelfde gehad met hetzelfde frame en zadelpen. Alles te lezen in dit topic. Ik had er eerst een Ritchey WCS in zitten en daar had ik geen probleem mee.
Anderzijds is een Thomson in een carbon BeOne dan wel wat? En anders, carbon, slap alu?
Zijn er op het forum vbrake rijders te vinden met dit frame? Kunnen die me vertellen of single digit ultimates passen?
Grtzz
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
- Mijn mountainbike: Brabantse Wal
De combinatie van scheurgevoelig dun Scandium en een stuge Thomson werkt niet. De pen maakt beschadigingen aan de binnenzijde van de buis waardoor hij scheurt door kerfwerking. Carbon heeft door zijn vezelstructuur hier veel minder last van maar is wel zachter dan aluminium. Je zou een 27,2 mm Thomson kunnen nemen en deze met een vulbus in je frame kunnen monteren waadoor de zadelpen je frame niet kan raken. Mooi frame trouwens, ik heb ooit overwogen er een te kopen maar heb uiteindelijk een goedkopere genomen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
- Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
- Contacteer:
Ik heb anderhalf jaar rondgereden met een carbon BeOne met een Thomson zadelpen. Totaal geen problemen mee gehad. Je moet trouwens wel carbonpasta gebruiken tijdens het monteren, anders loop je kans dat je zadelpen nooit meer los komt uit je frame!
Shim en carbon wordt trouwens sterk afgeraden. (in de technische omschrijving van BeOne wordt dat ook niet toegestaan)
Shim en carbon wordt trouwens sterk afgeraden. (in de technische omschrijving van BeOne wordt dat ook niet toegestaan)
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
- Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro
Thnx guys
@ Gloster: technische omschrijving gevonden! Idd geen shim, en torq specs zijn sowieso ook wel handig
@ Gloster: technische omschrijving gevonden! Idd geen shim, en torq specs zijn sowieso ook wel handig
- r.e.n.e.
- Mountainbike Junk
- Berichten: 399
- Lid geworden op: do 4 september 2008, 23:29
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 930
- Contacteer:
Ik rijd ook met een thomson in een beone frame, met 95kg geen problemen ondervonden, ik had hem eerst droog gemonteerd en toen zat er al geen beweging in, heb er voor de zekerheid toch maar carbonpasta op gesmeerd, en hij blijft zeer goed op z'n plek.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
- Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro
Thnx, r.e.n.e. dan moet een Thomson pen bij mij ook wel lukken!
Het frame is inmiddels binnen! Tis´n blauwe geworden ! Op de foto ziet het er best goed uit, maar in het echt is het echt wel heel erg sjiek.
Ik heb wel een puntje.
De kabelloop: deze loopt namelijk via de downtube, nu is dat bij de racefiets geen enkel probleem maar voor op de MTB vind ik het maar een vreemde verschijning, als er iets modder en water gevoelig is, dan zijn het wel je shift- en eventueel rem-kabels wel...
Oplossing?: kabel volledig met buitenkabel doorvoeren, eventueel met een liner. Dan krijg ik echter een probleem met de voorderailleur, de kabel moet dan door een gaatje in het frame en omhoog verder. De hoek tussen downtube/BB en dat gaatje is zodanig scherp dat het never-nooit-niet soepel gaat lopen. Ik heb het net even geprobeerd, maar zelfs een stukje binnenkabel alleen kan niet fatsoenlijk en door het kabelgootje (onder de BB) en in dat kanaaltje door het frame zonder een extra knik naar beneden te maken... met extra buitenkabel of liner erom gaat dat dus sowieso niet werken.
Heeft iemand ervaring met deze vreemde kabelloop? Ik kan natuurlijk ook iets gaan verzinnen en de kabel gewoon via boven laten verlopen (loopt er ook geen zooi vanboven in wat vervolgens blijft staan ed.), maar dat was eigenlijk ook niet helemaal de bedoeling.
Thnx alvast!
PS. foto's volgen: praatje >> plaatje
Het frame is inmiddels binnen! Tis´n blauwe geworden ! Op de foto ziet het er best goed uit, maar in het echt is het echt wel heel erg sjiek.
Ik heb wel een puntje.
De kabelloop: deze loopt namelijk via de downtube, nu is dat bij de racefiets geen enkel probleem maar voor op de MTB vind ik het maar een vreemde verschijning, als er iets modder en water gevoelig is, dan zijn het wel je shift- en eventueel rem-kabels wel...
Oplossing?: kabel volledig met buitenkabel doorvoeren, eventueel met een liner. Dan krijg ik echter een probleem met de voorderailleur, de kabel moet dan door een gaatje in het frame en omhoog verder. De hoek tussen downtube/BB en dat gaatje is zodanig scherp dat het never-nooit-niet soepel gaat lopen. Ik heb het net even geprobeerd, maar zelfs een stukje binnenkabel alleen kan niet fatsoenlijk en door het kabelgootje (onder de BB) en in dat kanaaltje door het frame zonder een extra knik naar beneden te maken... met extra buitenkabel of liner erom gaat dat dus sowieso niet werken.
Heeft iemand ervaring met deze vreemde kabelloop? Ik kan natuurlijk ook iets gaan verzinnen en de kabel gewoon via boven laten verlopen (loopt er ook geen zooi vanboven in wat vervolgens blijft staan ed.), maar dat was eigenlijk ook niet helemaal de bedoeling.
Thnx alvast!
PS. foto's volgen: praatje >> plaatje
Er is niets vreemds aan een kabelloop onderlangs, talloze mtb's hebben dat oa. Specialized. Heeft zijn voor- en nadelen maar ik zou eerst gewoon je kabels monteren zonder poespas en lekker gaan rijden.
Geen problemen op willen lossen die niet bestaan
Geen problemen op willen lossen die niet bestaan
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
- Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro
De volgende scherpe hoek bedoel ik dus.
Het stukje kabel loopt door het kabelgootje en in het kanaal omhoog en moet hier al flink uitbuigen om de bocht te kunnen maken. Dat lijkt me tog niet goed ofwel?
Thanks
Het stukje kabel loopt door het kabelgootje en in het kanaal omhoog en moet hier al flink uitbuigen om de bocht te kunnen maken. Dat lijkt me tog niet goed ofwel?
Thanks
Geen liner gebruiken dus, alleen de binnenkabel doorvoeren. Ik neem tenminste aan dat er wel een geleider onder het BB gemonteerd zit? (zo te zien wel)
Je hebt daar echt geen afdichting nodig, dat kabeltje blijft wel bewegen, ook als er modder aan te pas komt. Idem voor de achterderailleur, alleen buitenkabel gebruiken op het laatste stuk (en vanaf het stuur uiteraard). Als het past, kabels onder de schuine buis kruisen. Dan krijg je imho de beste (en mooiste) kabelloop. Past helaas niet altijd, hangt van de stand van de nokken af.
Je hebt daar echt geen afdichting nodig, dat kabeltje blijft wel bewegen, ook als er modder aan te pas komt. Idem voor de achterderailleur, alleen buitenkabel gebruiken op het laatste stuk (en vanaf het stuur uiteraard). Als het past, kabels onder de schuine buis kruisen. Dan krijg je imho de beste (en mooiste) kabelloop. Past helaas niet altijd, hangt van de stand van de nokken af.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
- Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro
Dit is geen probleem die hoek van meer dan 90gr?
Ik weet dat veel frames deze loop hebben maar ik vond dit toch wel gek, maar ik ga het zeker proberen. Eerst nog even het balhoofd geperst zien te krijgen
Thnx George!
Ik weet dat veel frames deze loop hebben maar ik vond dit toch wel gek, maar ik ga het zeker proberen. Eerst nog even het balhoofd geperst zien te krijgen
Thnx George!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 879
- Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
- Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022
90 graden hoek heb ik ook op mijn Cube 29 GTC op mijn voor derrie . T werk prima, maar naar mijn gevoel wel iets zwaarder dat bij mijn vorige fiets. Ik denk er nu aan op xtr kabels t monteren die werken met een teflon binnenvoering en zonder liner ( dat laatste gaat bij mij ook niet ivm de kabelloop in het frame.) Ik heb de "bocht" al wat ruimer gemaakt, mijn hij blijft "naar mijn persoonlijk gevoel" zwaar gaan. ( op mijn vorige fiets gore kabels met liner ).
succes, mooi frame overigens !!
cluc
succes, mooi frame overigens !!
cluc
Scott Scale 925 2018