Squirt - kettingsmeermiddel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Kenja schreef:Bij onze lokale dealer in Almere ook te verkrijgen.
En welke is dat dan? Ben regelmatig in Almere en zoek al even een dealer voor Supreme Black of deze Squirt. :-D
Work... the eight hours between bicycle rides.
Lennaert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 17:00

Nog even een review over dit spul:

Werkelijk super! Ik rijdt hier nu 2 jaar mee: wedstrijden op de weg, veldtoertochten, duurritten in de regen. Eerst ketting volledig ontvetten met wasbenzine of lampenolie oid. Goed schoonmaken en drogen. Dan squirt aanbrengen en even in laten trekken. Na een 10 min even een doek erlangs halen om overtollige wax weg te halen. De ketting blijft schoon!!! Geen modder, zand etc in de ketting maar gewoon schoon! Bij veel regen is het nodig vaker te smeren, maar bij droogte kan je rustig 300km op een smeerbeurtje doen.
huib
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 31 augustus 2008, 20:10
Mijn mountainbike: Santos SCC03 XT/XTR HS33

Lennaert schreef:Bij veel regen is het nodig vaker te smeren, maar bij droogte kan je rustig 300km op een smeerbeurtje doen.
Ook erg positief over dit spul. Maar bij heel nat weer heb ik toch de ervaring dat de Squirt niet één lange rit genoeg is. Klinkt de aandrijving de laatste kilometers als een betonmolen. Bij hele natte omstandigheden kies ik dus toch weer voor een smeermiddel op oliebasis. Moet je alleen wel goed ontvetten voordat je weer met Squirt aan de gang gaat.
Lennaert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 17:00

Heb je al eens geprobeerd om 2x de squirt aan te brengen voor regen? Volgens mij is te vaak ontvetten ook niet goed omdat je dan de wax die tussen de schakels zit er weer uitwerkt en het iets vaker smeren met squirt zorgt voor een goede laag.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Vind zelf squirt ook niet echt heel lang werken in de regen.
Maar het is ook in zuid afrika ontwikkeld omdat de motorex die ze daar tijdens de cape epic gebruikte niet echt voldeed. Aangezien ze daar niet zo enorm veel regen hebben.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Inderdaad, maar voor de racer, hybride en toerfiets heel geschikt
Maar voor baggertochten is het toch echt niet geschikt.

Ook dit is dus niet het wondermiddel waarop we allemaal hoopten.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

Tja, tegen baggertochten is eigenlijk helemaal niks bestand. Doe mij dan maar de voordelen van squirtlube, ook al spoelt het goedje wat sneller van de ketting dan een wetlube. Ik heb er overigens geen ervaring mee om hele lange tochten in de bagger mee te rijden, maar een kilometer of 30 gaat toch echt prima met de lube.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

30 km is dan ook te weinig.

Maar voel je niet beledigd of zo. Het is een prima middel.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

byorka schreef:30 km is dan ook te weinig.

Maar voel je niet beledigd of zo. Het is een prima middel.
idd 30km is niet veel, dat houden de meeste smeermiddelen wel uit.
Heb zelfs een keertje een spuit met een slangetje aan een frame bevestigd gezien zodat de biker onderweg nog zijn ketting kon smeren zonder te hoeven stoppen. Vond het zelf niet eens een slecht idee want dezelfde rit had ik mijn ketting zo droog dat ik amper meer durfde te schakelen omdat ik bang was dat mijn ketting dan zou breken (hij had er toen echt geen zin in). Uit wanhoop had ik er toen maar sportdrank uit mijn bidon over gespoten en dat werkte kennelijk nog ook. :lol:
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

tati schreef:[Uit wanhoop had ik er toen maar sportdrank uit mijn bidon over gespoten en dat werkte kennelijk nog ook. :lol:
Yep, dat werkt inderdaad. Niet lang, maar het werkt wel.
Ik heb dat ook gedaan om chainsuck bergop tegen te gaan.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Ik ben nog maar kort bezig met het gebruik van SB, en denk dat ik nu al iets anders wil. Met 200 behoorlijk droge en vrijwel alleen wegkilometers heb ik al 2x 'bij' kunnen smeren, omdat het na een paar km al voelde of ik met een droge ketting reed.
Of is dat normaal in het begin, en heb je dat met SQUIRT ook?

Ik heb uiteraard de gebruiksaanwijzing gevolgd en eerst de ketting goed ontvet met wasbenzine.
Serofah
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 20 maart 2011, 15:50
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper HT Comp 29er

Tom. schreef:Ik ben nog maar kort bezig met het gebruik van SB, en denk dat ik nu al iets anders wil. Met 200 behoorlijk droge en vrijwel alleen wegkilometers heb ik al 2x 'bij' kunnen smeren, omdat het na een paar km al voelde of ik met een droge ketting reed.
Of is dat normaal in het begin, en heb je dat met SQUIRT ook?

Ik heb uiteraard de gebruiksaanwijzing gevolgd en eerst de ketting goed ontvet met wasbenzine.

Als je erg enthiausiast een ketting ontvet met wasbenzine kan je ook de smering tussen de schakels verwijderen. Hierom is het aan te raden om je ketting na het ontvetten iets grondiger te smeren dan normaal. Na het ontvetten smeer ik niet 1 keer maar 2 of 3 keer. (smeren, de tijd geven om te laten drogen/intrekken, smeren, laten drogen/intrekken, etc..)
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Dat de smering tussen de schakels wegging was ook de bedoeling als ik het goed begrepen had. Maar dat je wat meer moet smeren de eerste keer is dus normaal: daar ben ik blij om! Misschien toch een tevreden gebruiker van SB. Ik wacht het in ieder geval even af. Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

tati schreef: ....Heb zelfs een keertje een spuit met een slangetje aan een frame bevestigd gezien zodat de biker onderweg nog zijn ketting kon smeren zonder te hoeven stoppen. Vond het zelf niet eens een slecht idee..........
Op de site van squirt is er een te zien: http://www.squirtlube.com/products/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Over de werking heb ik zo'n mijn vraagtekens. Normaal moet je wachten totdat de squirt ingetroken is en ook niet op een vochtige ketting aanbrengen.
Willem Bar ends
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 09:29

In de zomer van 2009 in mijn enthousiasme een busje Squirt Lube aangeschaft. Van oktober tot maart rij ik veel strandraces en ik dacht het Ei van Columbus te hebben gevonden.

Ik heb het 3 maanden een kans gegeven. Twee kettingen, een nieuwe en een gebruikte, zorgvuldig exact volgens de beschrijving geprepareerd. Cassette en kettingbladen goed schoongemaakt, zodat niets het effect van de Squirt Lube kon beïnvloeden.

In droge omstandigheden was de smering uitstekend, bij nat weer en vooral in de modder kreeg ik al bange vermoedens. Eind oktober was de eerste strandrace. De dag ervoor de ketting tot in de perfectie behandeld, tussendoor zeker nog vijf keer de beschrijving doorlezend.

Na de eerste diepe, met zeewater gevulde geul was het gelijk raak. Een schurend, zagend geluid wat de hele wedstrijd voortduurde en na elke geul weer luider werd. De fiets was niet meer vooruit te branden. Ik werd door mijn concurrenten vol medelijden aangekeken; sommigen vroegen nog waar die herrie vandaan kwam.

Direct na de wedstrijd de ketting gedemonteerd. Alle schakels waren geblokkeerd. Ik kon de ketting in allerlei vormen buigen. Als ik dan de ketting tussen twee vingers "liet hangen", viel hij niet recht naar beneden, maar bleef gewoon in de vorm die ik had gebogen. Mijn fietsmaten en andere omstanders kwamen niet meer bij van het lachen.

Omdat ik vooraf zo hoog had opgegeven over mijn nieuwe smeermiddel en ik dit gezichtsverlies niet zo maar wilde accepteren, heb ik in mijn koppigheid de volgende strandrace nog met de andere Squirt Lube ketting gereden. Natuurlijk gebeurde precies hetzelfde als de eerste keer. De race erna de ketting helemaal gereinigd en met Finish Line gesmeerd. Fiets liep als een zonnetje en de ketting hing na afloop op een enkel schakeltje na gewoon recht naar beneden als ik hem tussen twee vinger vasthield.

Voor mij dus geen Squirt Lube meer, ik heb het busje in de kliko gekiept.
Plaats reactie