Squirt - kettingsmeermiddel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Squirt beschermt niet zo goed tegen roest. Als je fiets langere tijd in een vochtig schuurtje staat zul je merken dat zich op de ketting en cassette wat vliegroest vormt. Dit kun je wel vrij makkelijk wegpoetsen.
remracing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 19 november 2013, 13:32
Mijn mountainbike: Giant Cadex mk2

Dan blijf ik nog even bij olie. Blijkbaar toch het beste geschikt voor mijn toepassing.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Heb net een nieuwe mountainbike, heb er 2 keer mee gefietst met het normale fabriekvet.
Heb toen de hele ketting elke schakel wel 3 keer ontvet, flinke lading remreiniger erop, vervolgens droog gespoten met de compressor.
Vervolgens om de 3 uur, drie keer een flinke lading squirt erop, gok dat er zo'n 10% uit het flesje was.
Nu heb ik inmiddels 175 km op de teller staan met squirt, heb halverwege de week nog 1 keer squirt aangebracht.

Ketting en aandrijving zien er nu zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan iemand mij zeggen of ik mijn ketting van te voren wel genoeg heb ontvet en ziet de aandrijving er bij jullie ook zo uit met squirt?

Als ik aan mijn duim en wijsvinger tegen de ketting druk plakt de wijsvinger iets aan de ketting er zit dus een wax laag op neem ik aan.
Squirt lube staat er normaal bekend om dat de ketting toch in originele staat blijft, bij mij op de foto's is duidelijk te zien dat er een zwarte laag aan de zijkant van de ketting zit en en ook in de schakels.

Ook twijfel ik steeds hoe ik mijn mountainbike steeds moet gaan schoonmaken met wax op de ketting.
Dit is de eerste keer dat ik wax gebruik, normaal ptfe spray op de ketting gedaan wat overigens goed beviel.
Ik heb nogal de routine als dat de fiets iets vies is ik hem helemaal schoonmaak met de waterslang, zeep en spons.
Moet ik dan ook de gehele ketting weer van nieuwe wax voorzien nadat ik hem schoon heb gemaakt?

Hoop dat jullie mn stormvloed aan vragen kunnen/ willen beantwoorden.
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

hmm dat ziet er raar uit, mijn jockey wheels zijn bijvoorbeeld na 4000km met squirt nog niet zo vies als de jouwe.

ik haal de ketting er gewoon na elke lange of enkele korte ritten een keertje af, ik zeep ze in en spoel ze vervolgens met lauw water af. Dan leg ik ze op de werktafel, squirt er op en laat ik ze minstens 1 dag liggen zodat de wax er goed tussen de schakels trekt en opgedroogd is. (doordat ik met 2 kettingen in rotatie rijd, kan er steeds 1 blijven liggen)
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

tek-zotic schreef:hmm dat ziet er raar uit, mijn jockey wheels zijn bijvoorbeeld na 4000km met squirt nog niet zo vies als de jouwe.

ik haal de ketting er gewoon na elke lange of enkele korte ritten een keertje af, ik zeep ze in en spoel ze vervolgens met lauw water af. Dan leg ik ze op de werktafel, squirt er op en laat ik ze minstens 1 dag liggen zodat de wax er goed tussen de schakels trekt en opgedroogd is. (doordat ik met 2 kettingen in rotatie rijd, kan er steeds 1 blijven liggen)
Moet dus alles weer opnieuw ontvetten?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Volgens mij is het vrij normaal dat overtollige wax zich ophoopt op de derailleurwieltjes. Bij mij is dat tenminste ook zo, vooral als je net de eerste keer extra hebt aangebracht. Je kunt dat er gewoon afschrapen.
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Freediamond87 schreef:Volgens mij is het vrij normaal dat overtollige wax zich ophoopt op de derailleurwieltjes. Bij mij is dat tenminste ook zo, vooral als je net de eerste keer extra hebt aangebracht. Je kunt dat er gewoon afschrapen.
Klopt...de wax hoopt zich daar op evenals op het tandwiel aan de voorzijde. Gewoon even verwijderen óf laten zitten. Heeft geen invloed op de functie.

Ik druppel de schakels overigens weer in nadat ik de ketting met water en zeep heb gereinigd. Zo gepiept.
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

poiuytr schreef:Heb net een nieuwe mountainbike, heb er 2 keer mee gefietst met het normale fabriekvet.
Heb toen de hele ketting elke schakel wel 3 keer ontvet, flinke lading remreiniger erop, vervolgens droog gespoten met de compressor.
Vervolgens om de 3 uur, drie keer een flinke lading squirt erop, gok dat er zo'n 10% uit het flesje was.
Nu heb ik inmiddels 175 km op de teller staan met squirt, heb halverwege de week nog 1 keer squirt aangebracht.

Kan iemand mij zeggen of ik mijn ketting van te voren wel genoeg heb ontvet en ziet de aandrijving er bij jullie ook zo uit met squirt?

Als ik aan mijn duim en wijsvinger tegen de ketting druk plakt de wijsvinger iets aan de ketting er zit dus een wax laag op neem ik aan.
Squirt lube staat er normaal bekend om dat de ketting toch in originele staat blijft, bij mij op de foto's is duidelijk te zien dat er een zwarte laag aan de zijkant van de ketting zit en en ook in de schakels.

Ook twijfel ik steeds hoe ik mijn mountainbike steeds moet gaan schoonmaken met wax op de ketting.
Dit is de eerste keer dat ik wax gebruik, normaal ptfe spray op de ketting gedaan wat overigens goed beviel.
Ik heb nogal de routine als dat de fiets iets vies is ik hem helemaal schoonmaak met de waterslang, zeep en spons.
Moet ik dan ook de gehele ketting weer van nieuwe wax voorzien nadat ik hem schoon heb gemaakt?

Hoop dat jullie mn stormvloed aan vragen kunnen/ willen beantwoorden.
Hier zit in ieder geval veel te veel squirt op, of de ketting is niet goed ontvet.
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

bij mij ziet het er zo uit na een trainingsritje van 110km en een XC wedstrijd van een dik uur
dus dat is toch wel een behoorlijk verschil met poiuytr zijn fiets
Afbeelding
Afbeelding
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Na grondig schoonmaken van de ketting en tandwielen, heb ik inmiddels 3 keer mijn ketting voorzien van een laag squirt. De ketting heeft de hele nacht hangen te drogen, maar hoe droog is droog bij squirt. Als ik hem aanraak voelt het nog kleverig aan en heb ik het idee dat er nu elk stofje of korrel aan blijft kleven. Blijft dit zo of moet het echt droog aanvoelen?
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

De ketting na het waxen en drogen schoongeveegd met een doek om de overtollige wax te verwijderen en de ketting aan de buitenzijde "schoon" is??
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Tek-zotic, heb je die training op de taxc gereden :-D Zo schoon komt het bij mij nooit terug.

Of ik doe iets verkeerd maar bij mij zie je ook wax op de derrie wieltjes. Op een of andere manier lijkt het toch een handigheidje. Want legio mensen krijgen squirt niet goed.

ik ook niet op de racer is het soweiso drama, want na 40 a 50km gaat het herrie maken. Op de MTB op korte ritten gaat het wel, maar na 60km loopt het daar ook met herrie en dus naar mijn idee niet goed.

Wat ik deed:
-Ontvetten en drivetrain goed schoonmaken;
-Laagje squirt
-met normale tempratuur (+10 graden of meer) na 10min weer een laagje squirt.
-Volgende dag doek langs de ketting (zonder ontvetter) om het overtollige weg te halen.

Wat doe ik fout........
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Laagje squirt misschien veranderen naar druppelt squird op het rolletje van de schakel.

Dagje drogen, afvegen met een doek, nogmaals herhalen en voordat je gaat fietsen even afvegen met een doek.

De rest van de stappen zijn bij mij hetzelfde, geen last van een vettige ketting of kraken..
Na de rit vuil afdoen met een doek en na een aantal ritten weer de bovenste stappen herhalen.

Ontvetten die ik zo min mogelijk, alleen als het echt een modderboel is....
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

poiuytr schreef:Heb net een nieuwe mountainbike, heb er 2 keer mee gefietst met het normale fabriekvet.
Heb toen de hele ketting elke schakel wel 3 keer ontvet, flinke lading remreiniger erop, vervolgens droog gespoten met de compressor.
Vervolgens om de 3 uur, drie keer een flinke lading squirt erop, gok dat er zo'n 10% uit het flesje was.
Nu heb ik inmiddels 175 km op de teller staan met squirt, heb halverwege de week nog 1 keer squirt aangebracht.
Ketting en aandrijving zien er nu zo uit:
Kan iemand mij zeggen of ik mijn ketting van te voren wel genoeg heb ontvet en ziet de aandrijving er bij jullie ook zo uit met squirt?
Als ik aan mijn duim en wijsvinger tegen de ketting druk plakt de wijsvinger iets aan de ketting er zit dus een wax laag op neem ik aan.
Squirt lube staat er normaal bekend om dat de ketting toch in originele staat blijft, bij mij op de foto's is duidelijk te zien dat er een zwarte laag aan de zijkant van de ketting zit en en ook in de schakels.
Ook twijfel ik steeds hoe ik mijn mountainbike steeds moet gaan schoonmaken met wax op de ketting.
Dit is de eerste keer dat ik wax gebruik, normaal ptfe spray op de ketting gedaan wat overigens goed beviel.
Ik heb nogal de routine als dat de fiets iets vies is ik hem helemaal schoonmaak met de waterslang, zeep en spons.
Moet ik dan ook de gehele ketting weer van nieuwe wax voorzien nadat ik hem schoon heb gemaakt?

Hoop dat jullie mn stormvloed aan vragen kunnen/ willen beantwoorden.
Maar even een update. Ik heb denk ik de ketting, tandwielen voor en cassette te slecht ontvet en zat er nog teveel fabrieksvet op de ketting.
Ook heb ik een paar op en neer geschakeld daarom was denk ik de cassette ook zo vet (zwart). Heb er laatst echt belachelijk veel vet uit mijn cassette moet halen. Zo veel vet heb ik echt nog nooit uit een cassette hoeven te halen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

terp1234 schreef:Na grondig schoonmaken van de ketting en tandwielen, heb ik inmiddels 3 keer mijn ketting voorzien van een laag squirt. De ketting heeft de hele nacht hangen te drogen, maar hoe droog is droog bij squirt. Als ik hem aanraak voelt het nog kleverig aan en heb ik het idee dat er nu elk stofje of korrel aan blijft kleven. Blijft dit zo of moet het echt droog aanvoelen?
voelde bij mij echt droog aan nadat deze een paar uurtjes de tijd had gehad om in te werken en te drogen... inmiddels een kleine 200km verder op de racefiets, en de ketting loopt nog geruisloos, en mooi schoon. De truuk zit hem echt wel in het goed ontvetten van cassette en ketting. Dit heb ik heel grondig gedaan...volgens de handleiding en de eerder geposte link, moet je zo'n 300-400km kunnen doen voordat je moet bij druppelen.
Ben nog niet zover dat ik het ook op de mountainbike ga gebruiken... eerst nog verder testen :wink:
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Plaats reactie