Squirt - kettingsmeermiddel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
cannondalecarlos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: do 22 december 2011, 00:22
Mijn mountainbike: *BMC TE02 XO1 2014* *BMC TE01 X11 2014*

byorka schreef:
cannondalecarlos schreef:Voor mij is Squirt het perfecte smeermiddel.
Nu inmiddels 4000km met de X01 set, (ketting zit nog niet eens op 0.75 slijtage) dat zegt voor mij genoeg.
Ik rij zo'n 125km in de week in weer en wind, pure atb km's
Na elke rit ff met droge doek langs de ketting, en opnieuw ruim in de Squirt, aandrijflijn blijft ook mooi schoon.
Topspul!
Er komt bij mij geen olie basis smeermiddel meer op.
Wat iedereen verder gebruikt moeten ze zelf weten, ik zweer bij Squirt.
Hoeveel kilometers maak je dan per rit?
Ik maak ongeveer 3 ritten per week van 35-40km gemiddeld, en elke ritje zo'n 500hm.
Af en toe een keer een 75-80km ritje op de zondag, dan zitten er ook zo'n 1200hm in.
In de winterperiode de toertochtjes met de max km's hier in de buurt.
Ik merk juist uit eerdere ervaringen dat andere kettingsmeermiddelen veel zand oppikken en juist gaan kraken en dus vroegtijdige slijtage veroorzaken.
Bijkomend groot voordeel is dat de hele aandrijflijn schoon blijft, dus geen dikke zwarte vette makken troep.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dan volstaat squirt wel. Maar rijdt hier maar eens tegen de honderd kilometer door het vlakke zand met water en modder. Dan krijg je spijt.
Maar zonder de modderige omstandigheden in combinatie met wat langere afstanden is het mooi spul.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Daarom gebruik ik Squirt ook op m'n racer. In droge omstandigheden zonder vuil doet het prima z'n werk. Voor op de mtb gebruik ik al jaren Cyclon Wet Lube. Heeft me eigenlijk nog nooit in de steek gelaten!
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Hier ook maar een het spul met de gekke naam :tong
hele aandrijflijn grondig ontvet...meerdere malen. En zometeen aan de eerste cyclus beginnen. Hier gaat ie op de racert...ben benieuwd. Is wel ff een werkje...2x ontvetten, dan schoonmaken met water en zeep. Vervolgens goed drogen, dan schakel voor schakel druppelen, 3 uur wachten, en dat nog 2x herhalen...en dan voor de eerste rit nog eens druppelen. Bijna dagtaak :lol:

Op de MTB niet nodig, na elke rit ketting wisselen die dan weer grondig is schoongemaakt. In de winter Pedro's Syn Lube me in de zomer Morgan Blue.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Euh...ja op die manier gaat er aardig wat tijd inzitten :-)
2x ontvetten en dan schoonmaken met water en zeep ? Vraag me af wat je dan als ontvetter gebruikt.
In totaal 4(!) keer de ketting indruppelen ? Twee keer is echt voldoende bij het eerste gebruik.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Er zit een handleiding bij :-) en verder verwijs ik naar deze link: http://www.fietspraat.nl/index.php/revi ... quirt-lube" onclick="window.open(this.href);return false;

het zit er inmiddels 3x op...dus het druppelen voor de eerste rit ga ik achterwege laten...genoeg 'kaarsenvet' op de ketting :lol:
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ok. Als dat de gebruiksaanwijzing van Squirt lube is kunnen ze het beter op de verpakking vermelden.
Op mijn flesje staat "Bei Erstanwendung eine zweite Schicht nach 5-10 Minuten auftragen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Na 5 a 10 minuten is het nog nat...het moet dus helemaal opgedroogd zijn, en dat duurt inderdaad een paar uurtjes heb ik gemerkt. In die link staat hetzelfde als in de handleiding.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ok. Ga die wat uitgebreidere gebruiksaanwijzing de volgende keer proberen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
HarrieD
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 21 april 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Radon frame, eigenbouw afmontage

Ik gebruik het al enkele jaren op ketting van de racefiets en MTB. Ik vind het geweldig spul. Misschien dat het onder zeer natte of modderige omstandigheden wat minder werkt, maar urenlang met de MTB door de modder crossen doe ik echt niet meer. Dan pak ik wel de racefiets of zoek met de MTB de hardere of drogere paden op.
De hele aandrijving blijft met Squirt mooi schoon. Het onderhoud blijft tot een minimum beperkt.
Ik ga echt niet weer terug naar die vettige en smerige goedjes.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Eerste rit zit er nu op...geen regen verder en maar 55km, maar wat me op valt is dat de ketting nagenoeg geruisloos loopt, maar nog mooier is dat ketting en cassette nog helemaal schoon zijn, enkel bij de derailleurwieltjes zit een beetje ophoping van vuil. Eens kijken of ik inderdaad de 3 a 400km kan halen zonder bij te smeren.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Na het lezen van een duurtest in het Duitse Bike, even overgestapt van Squirt op DryFluid Bike : http://www.dry-fluids.com/dryfluid-bike.html" onclick="window.open(this.href);return false; , gewoon besteld via hun online shop.

Daarmee loopt de ketting nog een stuk soepeler, en trekt ook geen vuil aan. Nadien makkelijk weer te reinigen. Het enige nadeel is de prijs.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Die prijs vind ik veel te hoog... flesje Squirt is 120ml voor 11 EUR, dit spul zou dan zeg 40 EUR zijn voor dezelfde hoeveelheid...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Squirt is prima voor de racefiets is mijn ervaring, met lange modderige ritten op de MTB is het te snel weg.

Na vele producten geprobeerd te hebben ben ik blijven hangen bij BoeShield. Ook een wax maar dan op parafine basis. Plakt niet, spoelt niet weg met veel water of modder. Na de rit ketting afspoelen met water, doek erlangs om te drogen en Boeshield erop druppelen, na 2 uurtjes droog en gaan.
remracing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 19 november 2013, 13:32
Mijn mountainbike: Giant Cadex mk2

Weinig producten op forums gezien waar zoveel positieve reacties over voorbij komen.

Is dit voor mij als gelegenheidsfietsen ook geschikt? Soms fiets ik twee keer per week, maar de fiets staat ook wel eens drie maanden achter elkaar in de schuur. Ik moet dus een middeltje hebben dat ook bij lange standtijd goed beschermd tegen weersinvloeden.
Plaats reactie