Squirt - kettingsmeermiddel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Een goed droogweer middel dus.
Dit houd je altijd....het is of schoon en droog en dus slechter in slechtere omstadigheden of
nat en veel rotzooi aantrekken en beter werken in de natere omstandigheden.
Born to ride a Storm.
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Als je echt door water gaat fietsen kan ik me voorstellen dat kettingvet de enige oplossing is. Dat is zo dik dat het niet wegspoelt. Elke rit een nieuwe ketting of op het fornuis in een blik kettingvet kettingen bereiden.
Willem Bar ends
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 09:29

Tom. schreef:Als je echt door water gaat fietsen kan ik me voorstellen dat kettingvet de enige oplossing is. Dat is zo dik dat het niet wegspoelt. Elke rit een nieuwe ketting of op het fornuis in een blik kettingvet kettingen bereiden.
Zoals ik al opmerkte rij ik 's winters regelmatig strandraces. Ik doe dit al vele jaren. Natuurlijk zijn dit voor smering extreme omstandigheden. Wel een hele goeie mogelijkheid om smeermiddelen te testen. Met kettingolie van de bekende merken kom je een heel eind. Ik gebruik meestal Finish Line groen, maar ook wel eens Pedro's of iets anders wat ik heb staan. Het kan natuurlijk altijd beter, daarom probeer ik af en toe iets nieuws uit. Vet zou ik nooit gebruiken, dan plakt het hele strand aan je ketting.
Lennaert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 17:00

Dit jaar Egmond gereden met een schone ketting met squirt. Die 3x door het water spoelt echt niet direct al je wax weg en de ketting blijft tenminste wel gewoon lopen. Maar als je toch vet of een spray gebruikt, wel altijd even afnemen met een doekje. De smering moet met name tussen de schakels zitten en niet erop.
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Willem Bar ends schreef:
Zoals ik al opmerkte rij ik 's winters regelmatig strandraces. Ik doe dit al vele jaren. Natuurlijk zijn dit voor smering extreme omstandigheden. Wel een hele goeie mogelijkheid om smeermiddelen te testen. Met kettingolie van de bekende merken kom je een heel eind. Ik gebruik meestal Finish Line groen, maar ook wel eens Pedro's of iets anders wat ik heb staan. Het kan natuurlijk altijd beter, daarom probeer ik af en toe iets nieuws uit. Vet zou ik nooit gebruiken, dan plakt het hele strand aan je ketting.
Ik snap je punt, inderdaad.
geertpaulengel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 oktober 2009, 19:16

ik gebruik altijd cyclon dry of wet lube, en na het smeren altijd even de zeikant van de ketting afdeppen met een doek anders trek je alleen maar ongewild zand aan
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

geertpaulengel schreef:ik gebruik altijd cyclon dry of wet lube, en na het smeren altijd even de zeikant van de ketting afdeppen met een doek anders trek je alleen maar ongewild zand aan
Dat is mooi als je dat gebruikt maar daar gaat dit topic niet over.
Alleen ervaringen met Squirt please.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Wilfried
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 18 oktober 2011, 17:10
Contacteer:

Hey Cisco,
De Squirt al gebruikt?
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Wilfried schreef:Hey Cisco,
De Squirt al gebruikt?
Nee, ik hou het nog bij Supreme Black :wink:
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Colinb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 09:52
Mijn mountainbike: Cannondale flash 3 29er 2014

ik gebruik dit spul al een jaar, ben er erg tevreden over!
spoetnik
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 8 juni 2011, 11:12

Gebruik ook al een tijd Squirt, en ben er erg tevreden over.
Toch een vraag. Heb een nieuwe ketting binnen. Zal ik deze een nachtje in de wasbenzine weken om volledig schraal te ontvetten, en dan met Squirt behandelen, of zal ik de nieuwe ketting oppervlakkig ontvetten, met een Dreft sopje, en zo de smering in de ketting behouden?

Tips? Ideeën?
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Je ketting volledig ontvetten zodat alle smering eruit is, is ALTIJD een slechte oplossing. Je kunt het nooit meer zo goed smeren als de fabrikant bij fabricage heeft gedaan. Haal alleen de overtollige smering van de ketting af. De smering die dus aan de buitenkant van de schakels zit. De rest lekker laten zitten. Ik zou pas beginnen met smeren zodra je merkt dat het nodig is. Gebruik niet meer 'smeersel' dan nodig is. Dat trekt alleen maar rotzooi aan.

Groet,
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

En lees de rest van het topic. Iets met hechting van wax op vet (en het gebrek daaraan).
spoetnik
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 8 juni 2011, 11:12

Daarom. Wax en vet gaat niet goed samen, dus ketting eerst grondig ontvetten. Aan de andere kant is dat dus weer zonde omdate je de fabriek-af-smering verwijderd, en dit dus nooit meer zo goed terug krijgt. Dillema dus.
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

Die fabrieks-af smering is één vieze plakkerige bende. Daar wil je het bos niet mee in, toch?
De wax is tegenwoordig redelijk dun, die komt echt wel op alle plaatsen waar smering noodzakelijk is.
Smering aan de buitenkant is niet zo relevant, die aan de binnenkant van de schakels is dat des te meer.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
Plaats reactie