Een goed droogweer middel dus.
Dit houd je altijd....het is of schoon en droog en dus slechter in slechtere omstadigheden of
nat en veel rotzooi aantrekken en beter werken in de natere omstandigheden.
Squirt - kettingsmeermiddel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2750
- Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
- Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen
Born to ride a Storm.
Als je echt door water gaat fietsen kan ik me voorstellen dat kettingvet de enige oplossing is. Dat is zo dik dat het niet wegspoelt. Elke rit een nieuwe ketting of op het fornuis in een blik kettingvet kettingen bereiden.
-
- All rounder
- Berichten: 121
- Lid geworden op: di 13 mei 2003, 09:29
Zoals ik al opmerkte rij ik 's winters regelmatig strandraces. Ik doe dit al vele jaren. Natuurlijk zijn dit voor smering extreme omstandigheden. Wel een hele goeie mogelijkheid om smeermiddelen te testen. Met kettingolie van de bekende merken kom je een heel eind. Ik gebruik meestal Finish Line groen, maar ook wel eens Pedro's of iets anders wat ik heb staan. Het kan natuurlijk altijd beter, daarom probeer ik af en toe iets nieuws uit. Vet zou ik nooit gebruiken, dan plakt het hele strand aan je ketting.Tom. schreef:Als je echt door water gaat fietsen kan ik me voorstellen dat kettingvet de enige oplossing is. Dat is zo dik dat het niet wegspoelt. Elke rit een nieuwe ketting of op het fornuis in een blik kettingvet kettingen bereiden.
Dit jaar Egmond gereden met een schone ketting met squirt. Die 3x door het water spoelt echt niet direct al je wax weg en de ketting blijft tenminste wel gewoon lopen. Maar als je toch vet of een spray gebruikt, wel altijd even afnemen met een doekje. De smering moet met name tussen de schakels zitten en niet erop.
Ik snap je punt, inderdaad.Willem Bar ends schreef:
Zoals ik al opmerkte rij ik 's winters regelmatig strandraces. Ik doe dit al vele jaren. Natuurlijk zijn dit voor smering extreme omstandigheden. Wel een hele goeie mogelijkheid om smeermiddelen te testen. Met kettingolie van de bekende merken kom je een heel eind. Ik gebruik meestal Finish Line groen, maar ook wel eens Pedro's of iets anders wat ik heb staan. Het kan natuurlijk altijd beter, daarom probeer ik af en toe iets nieuws uit. Vet zou ik nooit gebruiken, dan plakt het hele strand aan je ketting.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 20 oktober 2009, 19:16
ik gebruik altijd cyclon dry of wet lube, en na het smeren altijd even de zeikant van de ketting afdeppen met een doek anders trek je alleen maar ongewild zand aan
Dat is mooi als je dat gebruikt maar daar gaat dit topic niet over.geertpaulengel schreef:ik gebruik altijd cyclon dry of wet lube, en na het smeren altijd even de zeikant van de ketting afdeppen met een doek anders trek je alleen maar ongewild zand aan
Alleen ervaringen met Squirt please.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Hey Cisco,
De Squirt al gebruikt?
De Squirt al gebruikt?
Gebruik ook al een tijd Squirt, en ben er erg tevreden over.
Toch een vraag. Heb een nieuwe ketting binnen. Zal ik deze een nachtje in de wasbenzine weken om volledig schraal te ontvetten, en dan met Squirt behandelen, of zal ik de nieuwe ketting oppervlakkig ontvetten, met een Dreft sopje, en zo de smering in de ketting behouden?
Tips? Ideeën?
Toch een vraag. Heb een nieuwe ketting binnen. Zal ik deze een nachtje in de wasbenzine weken om volledig schraal te ontvetten, en dan met Squirt behandelen, of zal ik de nieuwe ketting oppervlakkig ontvetten, met een Dreft sopje, en zo de smering in de ketting behouden?
Tips? Ideeën?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
- Mijn mountainbike: N + 1
- Contacteer:
Je ketting volledig ontvetten zodat alle smering eruit is, is ALTIJD een slechte oplossing. Je kunt het nooit meer zo goed smeren als de fabrikant bij fabricage heeft gedaan. Haal alleen de overtollige smering van de ketting af. De smering die dus aan de buitenkant van de schakels zit. De rest lekker laten zitten. Ik zou pas beginnen met smeren zodra je merkt dat het nodig is. Gebruik niet meer 'smeersel' dan nodig is. Dat trekt alleen maar rotzooi aan.
Groet,
Groet,
Daarom. Wax en vet gaat niet goed samen, dus ketting eerst grondig ontvetten. Aan de andere kant is dat dus weer zonde omdate je de fabriek-af-smering verwijderd, en dit dus nooit meer zo goed terug krijgt. Dillema dus.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
- Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
- Contacteer:
Die fabrieks-af smering is één vieze plakkerige bende. Daar wil je het bos niet mee in, toch?
De wax is tegenwoordig redelijk dun, die komt echt wel op alle plaatsen waar smering noodzakelijk is.
Smering aan de buitenkant is niet zo relevant, die aan de binnenkant van de schakels is dat des te meer.
De wax is tegenwoordig redelijk dun, die komt echt wel op alle plaatsen waar smering noodzakelijk is.
Smering aan de buitenkant is niet zo relevant, die aan de binnenkant van de schakels is dat des te meer.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken