BB30 adapter BB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

Heet er iemand ervaring met de BB30 adapter van KCNC? Kortom een BB voor in een BB30 frame, zodat je een normale crank kunt monteren.
Zie ook hier:
http://www.readytoridecycles.co.uk/kcnc ... -284-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze zijn ook een optie:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=46583" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Biking Rebel op wo 23 juni 2010, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2281
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 14:01

Ik las pas dat deze adapters nogal zwaar zijn, wellicht iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

jacob-evers schreef:Ik las pas dat deze adapters nogal zwaar zijn, wellicht iets om rekening mee te houden.
Ik zie hier staan dat ze 118 gram wegen:
http://fairwheelbikes.com/kcnc-bb30-adapter-p-2926.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus dat is nog goed te doen, niet extreem zwaar.
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2281
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 14:01

Biking Rebel schreef:
jacob-evers schreef:Ik las pas dat deze adapters nogal zwaar zijn, wellicht iets om rekening mee te houden.
Ik zie hier staan dat ze 118 gram wegen:
http://fairwheelbikes.com/kcnc-bb30-adapter-p-2926.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus dat is nog goed te doen, niet extreem zwaar.
Het is maar hoe je het bekijkt. 118 gram op een crankstell is vrij veel, daarbij komt dat BB30 crankstellen sowieso lichter zijn en je het voordeel van BB30 niet benut.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

jacob-evers schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt. 118 gram op een crankstell is vrij veel, daarbij komt dat BB30 crankstellen sowieso lichter zijn en je het voordeel van BB30 niet benut.
Ik heb een custom FSA Afterburner BB30 crankset en daar ben ik niet zo tevreden over. De afdichting is namelijk niet al te best en hierdoor komt er snel vuil en zand tussen de afdichting en de lagers te zitten, waardoor het en gaat kraken en ik elke 3-4 weken alles uit elkaar moet halen om het schoon te maken. Een nieuwe BB30 crank is me of te duur (Hollowgram SL), of je kunt er alleen specifieke bladen voor krijgen (Sram XX bijvoorbeeld). Nu heb ik nog een XTR 970 crank liggen en die is altijd goed bevallen, zeker qua stijfheid. Kortom ik zoek naar een goede en betaalbare oplossing :)
bikemaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

En een originele Cannondale adapter? Word geloof ik best veel gebruikt, en via je dealer te krijgen.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

bikemaster schreef:En een originele Cannondale adapter? Word geloof ik best veel gebruikt, en via je dealer te krijgen.
Kan, maar die bus wordt in het frame gelijmd. Dan past er geen BB30 meer in,
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

bij dokter cannondale kan je voor ongeveer 380 euro een zilveren hollowgram crankset krijgen (zelf samenstellen, crank/spider en bout.)
Ik fiets zelf met zo'n hollowgramset en het is gewoon super!

Overigens fiets ik niet meer met de FSA tandwielen. Die zijn vervangen voor een RF turbine set.

Kan je anders niet aan andere afdichting proberen? of een ander lagerset? (cannondale,c-bear , etc.)
Laatst gewijzigd door MarktN op do 24 juni 2010, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Biking Rebel schreef:
bikemaster schreef:En een originele Cannondale adapter? Word geloof ik best veel gebruikt, en via je dealer te krijgen.
Kan, maar die bus wordt in het frame gelijmd. Dan past er geen BB30 meer in,
Bijna waar. De adapter wordt gelijmd maar kan wel weer verwijderd worden. Tenminste bij een alu frame, bij een carbon frame kan het wel maar moet het HEEL voorzichtig gebeuren. Mijn Scalpel had ook zo'n bus, maar die heb ik eruit laten halen om een Hollowgram SI te kunnen monteren. Gaat prima.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

[HEAD]MarxNL schreef:
Kan je anders niet aan andere afdichting proberen? of een ander lagerset? (cannondale,c-bear , etc.)
Lagers blijven wel schoon, alleen tussen de crankafdichting en de lagers komt vuil. En dat gaat dan kraken. Montage is volgens de FSA handleiding. Bij Cannondale zoeken ze inmiddels naar een oplossing voor me, dus heb er vertrouwen in dat het wel goed gaat komen. Als er nog iemand ervaring heeft met de KCNC lagers: graag!

Die hollowgram set is helaas alleen verkrijgbaar in 170 en 172,5 bij Dr Cannondale voor die prijs. Ik ga ze eens mailen of ze ook een 175 mm kunnen leveren. Met zo'n bedrag kan ik wel leven.
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Ik weet alleen niet hoe dik je spacer moet zijn. Kan je wel je huidige as blijven gebruiken als je over wil stappen naar een hollowgramset?
Suc6
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

[HEAD]MarxNL schreef:Ik weet alleen niet hoe dik je spacer moet zijn. Kan je wel je huidige as blijven gebruiken als je over wil stappen naar een hollowgramset?
Suc6
Ik heb ook een andere as nodig aangezien de huidige as niet van de fsa crank kan.
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

vraag ook eens aan je cannondale dealer (lbs?) wat het kost als je de losse onderdelen samen stelt. Mijn lbs was goedkoper dan dr. cannondale en had een snellere levertijd.
Zeker de moeite waard om het na te vragen!
The Saint
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 29 januari 2006, 16:13
Mijn mountainbike: Opoe fiets :P

gertjant schreef: Bijna waar. De adapter wordt gelijmd maar kan wel weer verwijderd worden. Tenminste bij een alu frame, bij een carbon frame kan het wel maar moet het HEEL voorzichtig gebeuren. Mijn Scalpel had ook zo'n bus, maar die heb ik eruit laten halen om een Hollowgram SI te kunnen monteren. Gaat prima.
Ik heb nu het zelfde probleem. Ik heb van een niet nader te noemen Biking Rebel een carbon Taurine overgenomen :tong
Omdat ik toen niet de centen had om een SI aan te schaffen heb ik de bus er in laten plaatsen. Nu heb ik mijn vrouw onderste boven gehouden en er wat Euro's uit geschudt. Met die Euro's een SI aan kunnen schaffen via dit forum.

Ik ben net bij mijn LBS geweest ( geen cannondale dealer ) en hij wilde er niet aan beginnen. Hij verwees mij door naar een Cannondale dealer. Hij was bang mijn frame onnodig te beschadigen. Ben wel blij dat deze man gewoon eerlijk zegt waar het op staat. ;)

Jij geeft aan dat de bus er bij jouw Scalpel uit gehaald is, maar hoe doen ze dat? Is jouw frame van alu of carbo?
Een heilige met een zaklamp: Schijnheilige.

Talent in ontwikkeling
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

The Saint schreef:Jij geeft aan dat de bus er bij jouw Scalpel uit gehaald is, maar hoe doen ze dat? Is jouw frame van alu of carbo?
Zoals je kunt lezen bij "mijn mountainbike" is zijn Scalpel van aluminum. De bus wordt er met speciaal gereedschap uitgeperst. In de manual van mijn (alu) Flash staat met vette letters vermeld dat wanneer deze bus in een carbon frame is geplaatst deze niet meer verwijderd mag worden. Ik zou als ik jou was even een officiële Cannondale-dealer om advies vragen.
Plaats reactie