Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Thanks kermit, ik heb helaas vanmorgen Nobby Nic Addix Performance genomen in 2,35 recencies op de site waren we prima en ik noppen zijn denk ik wel ongeveer vergelijkbaar..
Als het niks is ga ik toch de rock razor bestellen ook
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zou ik de nieuwe voor leggen...
(als het een vergelijkbare versie is)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ivm ander rubber? Voor band is wel al wat ouder maar nog in prima staat verder.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

mud mate schreef:
Jurriaan schreef:Eens, MKII 2.4 rolt behoorlijk zwaar. Jij hebt dus met zowel de MKII als met de Forekaster gereden. Hoe vind je de bochtengrip van de Forekaster?
Verrassend goed... :-q
Van jou verwacht iedereen dit antwoord :bier:

Vitorria Goma is vergelijkbaar met MKII en NoNi, niet iets wat ik zoek. Meer iets allah MKII maar dan met meer een midden profiel. RoRa heeft die concurrentie?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

mauke schreef:Ivm ander rubber? Voor band is wel al wat ouder maar nog in prima staat verder.
In de regel is:
1) de behoefte aan grip voor hoger dan achter,
2) de slijtage achter groter dan voor...
... met dat in het achterhoofd is een beetje zonde om je 70% band voorop te laten liggen en je 100% band achterop te monteren, dus een strategie om 'altijd' het meeste te profiteren van je nieuwe band is die voorop te zetten en de gebruikte achterop te gooien...

Edoch, dat gaat er vanuit dat je dezelfde banden (naast profiel, ook mengsel + karkas) voor/achter gebruikt en niet met roteren:
1) een Liteskin achter gaat plaatsen en een Snakeskin voor,
2) een 'soft' versie (veel grip, minder duurzaam) naar achter te plaasen en een normale versie (minder grip, maar duurzamer) voorop te plaatsen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Thanks cheeta! Ik ben helemaal mee nu. :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurriaan schreef: Vitorria Goma is vergelijkbaar met MKII en NoNi, niet iets wat ik zoek. Meer iets allah MKII maar dan met meer een midden profiel. RoRa heeft die concurrentie?
Kan ik inkomen. Michelin wild racer vind ik wel een fijne in dat spectrum, nog wel te krijgen hier en daar. Iets meer xc dan een rotsscheermes maar zeer fatsoenlijke zijnoppen. Vervanging zou denk ik in dit geval uit de nieuwe lijn een force AM zijn? Heb ik nog niet onder de fiets gehad.
Iets met een doorlopende middenstreep zoals Vredestein black panther kun je ook overwegen maar ik vind die wat vaag in de overgang tussen midden en zij.
Give me little bits of / more than I can take
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Zijn er al praktijkcijfers over de duurzaamheid van die ‘nieuwe’ Schwalbe Addix banden?
Ik ben vorig jaar overgestapt naar Maxxis en die zijn duurzaam gebleken, maar wel vrij zwaar.
Zou best terug naar Schwalbe willen als ze niet zo hard meer slijten en wat lekbestendiger zijn geworden.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
peter40
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: za 11 juni 2011, 12:25
Mijn mountainbike: Scalpel Carbon 2 2021

Voor de liefhebbers van 27.5+ en snelheid.
Probeer eens een Schwalbe G-one 2.8, zowel in het bos als op de weg een super band.
2018 model is net gewijzigd en heeft wat grotere noppen aan de zijkant.
Heb er een jaar lang mee gereden op Dorst, cadettenkamp, Vrachelse heide en Drunense Duinen.
Zelfs Limburgs mooiste over de gladde natte keien in klimmen volop grip.
Gereden de snakeskin/tubeless versie, op 0.8 bar voor en 1.2 achter, op een Merida Big Trail 800 incl. notubes tubeless sealant. Niet 1 keer lek gereden en de banden bleven goed op druk.
Het is geen blubber band maar een strand/gravelband die op bovenstaande routes prima tot zijn recht komt.
Kortom ik heb er veel plezier aan beleefd, zowel op de weg als in het bos.
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Dat wordt mijn zomer band denk ik. Kan die op een 40mm inwendig velg of is 35 mm veel beter ?
Experience comes with the amount of equipment ruined.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Allen,

Ik ben voor komende zomer opzoek naar de ideale banden om marathons mee te rijden.

Nu weet ik dat er een heleboel topics zijn die betrekking hebben op banden maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening betreft mijn overwegingen.

Keuze 1:
Continental race king protection 2018 voor en achter.
Je levert wat in op grip (met name de voorkant word misschien kritisch) maar ze gaan als de brandweer.
Keuze 2:
Ipv de race king voor de cross king monteren. Hierbij vind ik een 2.3 cross king weer wat overdreven dus zou dan een 2.2 worden.
Keuze 3:
Schwalbe Racing Ralph voor en achter. Iets meer grip dan de race king maar lopen ook iets minder. Combinatie met een thunderburt is voor mij uitgesloten. (te onvoorspelbaar na mijn mening).
Keuze 4:
Misschien een Rocket Ron voor maar in het verleden ben ik al eens goed teleur gesteld mbt de betrouwbaarheid van deze band.
Keuze 5:
Maxxis Ikon voor en achter. Nog iets meer grip maar rolt duidelijk zwaarder (na mijn bescheiden mening).
Keuze 6:
Vittoria heb ik nog en de overweging genomen maar ik vind de banden te zwaar. Dus eigenlijk valt deze keuze al af.

Ik hoor graag wat na jullie mening de beste keuze en waarom. Dus niet zomaar dit moet je nemen en voor de rest niks.

Mocht iemand ervaring hebben met conti race king voor en achter hoor ik graag of dit een beetje te doen is. Ik snap dat het dan niet om de 2018 versie gaat. Maar conti zegt dat die alleen maar beter is........
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

als je goed kan sturen kan je veder gewicht sliks steken
omadt ik niet kan sturen heb ik graag iets met noppen voor ha ha
paar jr geleden ree ik met ene combi raceking achter en mountain king voor maar ik had geen sgik met die set door dat klote omfloepen in hard bochten werk

in NL heb ik nu maxis ikon voor en achter de ardent
prima al round setje
Op de DH heb ik swalbe magic mary en dirtydan, niet zo bar geschikt voor een marathonbak denk ik :)
love is in the air time
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Heb marathons in de bergen gereden met RK en zie niet waarom je zwaarder geschut zou moeten hebben in Nederland. Enige minpuntje is (al genoemd) wat onvoorspelbaar gedrag in snelle bochten op losse ondergrond.
En ze zijn wat lastiger om tubeless te monteren dan de meeste andere banden.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

maatchen schreef:Heb marathons in de bergen gereden met RK en zie niet waarom je zwaarder geschut zou moeten hebben in Nederland. Enige minpuntje is (al genoemd) wat onvoorspelbaar gedrag in snelle bochten op losse ondergrond.
En ze zijn wat lastiger om tubeless te monteren dan de meeste andere banden.
Voor dat laatste probleem, was ik van plan gewoon de protection uitvoering te kopen.
Misschien toch x-king dan? Onvoorspelbaar ben ik niet zon voorstander van.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Zo erg is het ook weer niet.
Onvoorspelbaar als je er voor het eerst mee rijdt. De RK hebben niet zo veel kantnopjes
Als je ze er een tijdje onder hebt, denk je er niet meer bij na. Net als met klikpedalen.

X-king is ook een fijn bandje maar zou ik niet anders dan voor gebruiken. Achter heb je niet zo veel grip nodig.
En was in ieder geval beduidend smaller dan de 'even brede' RK en ondanks het profiel niet echt sterk op natte boomwortels en 'rotsen'. Maar kan zijn dat de nieuwere versies daar beter op zijn. Vast wel iemand die daar ervaring mee heeft
Plaats reactie