Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Gisteren in harde / licht vochtige omstandigheden gereden op de UHR met een Vredestein Black Panther XTRAC voor én achter. Voor zat er 1,3 bar in, achter een tiende meer. Beide in 2,2 breed op een 29 inch velg.

In het begin had ik wat meer druk in de banden (beetje aan het spelen), maar voelde vanaf de eerste meter in het bos al vermoeiender dan de vorige ritten, niet veel later druk eruit gelaten en het geheel rolde al gelijk een stuk beter. Heb niet het gevoel dat een gewone Black Panther (met doorgetrokken middenprofiel) het zoveel soepeler zal laten rollen op de hardere stukken. De hogere druk (1,5 om 1,6 bar) zorgde wel gelijk voor een klap minder grip in de bochten. Sweetspot is in zicht!

Op de verschillende stukken meer dan voldoende groep. Natte boomwortels waren tijdens het klimmen geen probleem. Al was dat wel zittend, staand gaat dat toch altijd met wat minder grip. Hetzelfde geldt voor aflopende natte boomwortels. Of ik kan er niks van.. :winkie:

Eén keer een licht glijdend voorwiel gehad, maar deze wat prima te herstellen. Had niet het idee dat de band ineens vertrokken was, wat goed is voor het vertrouwen. De druk van 1,3 bar lijkt wel redelijk het minimum te zijn, heb nog heel af en toe het idee (vooral na een sprong) dat het voorwiel de kracht net niet aan kan. Niet dat de band onder de velg vandaan schiet, maar lijkt dan wel even de controle iets kwijt te zijn (zakt iets te ver door de wangen heen). Heb het nog niet ondervonden als een probleem, maar lager in druk zal het niet moeten worden.

Al met een prima rit met deze band!

Heeft het zin om de Maxxis Ikon te gaan proberen, of ga ik daar niet veel mee opschieten?

Afbeelding
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
beaver82
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 31 oktober 2014, 08:08
Mijn mountainbike: 2015 Trek Superfly8

Op een droge ondergrond is die Ikon een prima band, voor vochtige omstandigheden kan je der echter net zo goed een slick opgooien.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

beaver82 schreef:Op een droge ondergrond is die Ikon een prima band, voor vochtige omstandigheden kan je der echter net zo goed een slick opgooien.
Zo beroerd ja?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik cind dat best wel meevallen. Zelfs mee gedownhiled in de regen en dat ging ook goed. Het is ook dat manier hoe je rijd! Ikon in Nederland is helemaal niet gek.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Definieer downhill...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

De ikon is een prima band. Heb hem pas er op gelegd.. Voor de ardent race. Helemaal een top band
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Hangman vanaf 2de station asitzbahn naar beneden.
Big 5 sowieso allen gedaan ermee.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik rij op dezelfde bike en heb voor de NN en achter de RaRa. Volgende combi wordt een Barzo voor en een Mezcal achter. Beiden in 2.25.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
ichnaton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 16:23
Mijn mountainbike: Specialized Epic,

Ik ben toch een beetje een no-nonsense rijder. Ik wil een band die er meer dan 6 maanden op blijft liggen. Of langer. Ik snap niet dat dat ene Duitse merk gewoon 25 modellen heeft liggen in 4 kwaliteiten. Alsof ik elke week een andere band ga zetten?

Als er heel veel blubber is, ga ik een andere track zoeken, maar voor de rest moet alles te rijden zijn. Met 82 kg en niet de meest subtiele techniek gebruik ik banden die bij mij passen - en niet zozeer afgestemd op het parcours.

Voorheen reed ik met allerlei Schwalbes. Continental Mountain King, toen ik de Alpen in ging. Deze 26'' banden passen niet op de Epic, waar origineel Specialized Fast Track op zat. Goede banden ook, mokersnel en toch veel grip. Asfalt, wel een beetje een geluidseffect maar gewoon wel snel.

Doen het nog goed, maar ik rij nu al tijden op de Ground Control. Grip in bocht, zand, muller zand gaat nog net maar niet te diep. Hard tegen steen.

Het enige 'probleem' is dat ie lang meegaat, dus ik zoek nog even geen nieuw setje uit.
BikerMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 14:29

Welke banden zijn het meest geschikt voor snelheid op een verharde weg, maar die tegelijkertijd ook geschikt zijn voor af en toe off-road
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel asfalt en af en toe wat bos? Een Conti Raceking vind ik daar heel geschikt voor.
Door het mooi rond lopende profiel rollen ze erg goed op asfalt (uiteraard beetje meer druk geven dan in het zand) en zolang het droog is in het bos vind ik ze daar ook heel aardig presteren.

Voor echt grof terrein en/of nattigheid zijn er natuurlijk (veel) betere banden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zijn er hier al ervaringen met de Force XC/AM (2.25) icm hollandse ondergrond?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heb net de nieuwe Nobby Nic EVO ss addix in 27.5x2.35 besteld nadat ik gisteren weer allemaal beschadigingen aan de zijkant van m'n 3 maanden oude voorband (Xking 2.4 protection) ontdekte...

Ben benieuwd, als achterband in 2.25 vind ik 'm erg lekker.
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

BikerMar schreef:Welke banden zijn het meest geschikt voor snelheid op een verharde weg, maar die tegelijkertijd ook geschikt zijn voor af en toe off-road
Ik heb schwalbe marathon almotion op mijn mtb. Iets minder bar offroad en als het echt veel bagger is dan verwissel ik alleen mn voorwiel en doe daar een Racing Ralph op.
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Iemand een tip voor een goed alternatief voor een Ardent race 27,5x2,2 als achterband? Op zich best tevreden over de prestaties maar wil graag eens iets anders proberen.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Plaats reactie