Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

awinkel schreef:Nee, waarom zou je zulke dikke banden willen hebben? :-)
Het merendeel van de mensen rijdt in NL en dan is 2,2 of 2,3 voldoende.
Dat zeiden ze vroeger ook over 1.8/2.0.. :roll:
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Feit is in ieder geval dat ik met dikkere banden zeker niet sneller rijd op Nederlandse routes.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op het zand wel, en dat hebben we toch genoeg in NL...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

In de Flevopolder dan weer niet, of je moet op het strand gaan rijden. ;-)
Maar ook daar kom ik met 2.2 bandjes en de juiste techniek prima overheen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik vind de dikkere banden een stuk lekkerder rijden, meer grip op bijv trappen en los zand + staan een paar flinke bandjes veel mooier onder mn mountainbike.. en er zijn natuurlijk genoeg andere merken met de juiste breedte! Maar vind het jammer dat je dan als swalbe er niet helemaal in meegaat
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Awinkel heeft ook een punt, in vette modder en veengrond gaan brede banden eerder glijden en ben je met smalle grove banden beter af.
1 universeel bandje bestaat dus niet...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

mauke schreef:Hey thanks! Had hem door de tip indd al gevonden..
E.T.R.T.O. 60-622 lijkt me ook een leuker bandje al ipv de 2.25
Zou ik de eenigste zijn die graag een 2.4 zou zien?
Je kan ook uitwijken naar merken die ze wel hebben.. maar de ralph is voor velen al een vertrouwd achter bandje geweest.. zou toch fijn zijn om dan wat meer keus te hebben in breedte toch?
En voor de roro hetzelfde
+1, waardeloos dat de RoRo er niet meer is in 2.35. De RaRa is er wel in 2.35, Schwalb logica. x-king is ook gedegradeerd.
Dus nu de Vittoria Barzo? Nu is mij Zweeds iets minder maar volgens mij is het een top band 8)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb de goma er nu opliggen.. en moet zeggen dat het toch ook een heel fijn bandje is! Lekker stevig wel en zwaar.. maar rollen top over alles heen en grip nog nergens tekort gekomen, die barzo lijkt me een mooi achterbandje mochten deze versleten zijn
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Over Barzo's gesproken, ik zag plaatjes voorbij komen van de nieuwe BMC Fourstroke, daar zitten Barzo skinwalls op. Gerenderd plaatje, dat wel, maar toch. Kan er verder niets over vinden?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik combineer de Goma met een Morsa achter. Rolt goed!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
natch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 februari 2016, 17:23

The Flying V schreef:Momenteel rijdt ik op de UHR rond met een Maxxis Ikon 2.2 voor én achter. Ik vind het een erg fijne band welke af en toe een beetje gecontroleerd wilt gaan glijden, maar dat vind ik niet erg. 1.3 bar voor en 1.7 bar achter.

Nu met de herfst en winter voor de deur ben ik op zoek naar een combinatie die mij in de natte omstandigheden wat meer grip zal bieden aangezien de Ikon dan snel gezien zal zijn. Waar ik aan zit te denken:
- Ikon / Ikon: niet zeuren en gewoon gaan,
- Rekon / Ikon: voor wat meer grip aan de voorkant,
- Rekon / Rekon: geheel meer grip,
- Forekaster / Forekaster: altijd en overal grip.

Iemand suggesties voor een goede Maxxis combinatie voor de natte dagen?

De Fox vork zal er binnenkort onderuit gaan voor onderhoud (basisonderhoud zelf doen) en de vaste vork zal gemonteerd worden. Is een 2.35 dan aan te bevelen voor wat meer comfort, of zal dit te breed zijn in combinatie met de nattigheid en te veel gaan plakken?

Alvast bedankt weer!
UHR > Ikon ken ik niet; Rekon+ op mijn LTHT; Forekaster op mijn gravelracer m. starre voorvork: de 2.2" non exo is een heerlijke band, een tikje comfortabeler als de 2.35" met exo, maar de 2.35" heeft net een beetje meer grip en harmonieert een slagje mooier met een Barzo TNT/G+ 2.1" achter (de Barzo TNT/G+ @2.25" voor is daarentegen een baksteen).

Forekaster 2.35" zonder exo zou dus perfect zijn op een starre voorvork maar helaas...

Forekaster sinds een jaar, gekocht voor winter&nat maar deed het zo mooi in het echte droge zomerzand dat ik ze heb laten zitten, opvallende fijne band op de weg ook, niet zozeer rolweerstand als wel "rond" bochtengedrag, had dat niet verwacht gezien noppen verdeling.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Net terug van mijn Alpenweek op de Merida (e-mtb) met Maxxis Minion DHR 2.8 Maxterra voorop en een Rekon 2.8 Dual Compound achter. Wat een banden! Vooral die Minion lijkt altijd en overal grip te hebben, al moet ik een slag om de arm houden want op wat beekjes oversteken en een enkel modderig strookje na hebben we het droog gehouden. Maar als je een band zoekt die vertrouwen geeft heb je hier een goeie aan...

De Rekon viel ook zeker niet tegen, maar op enkele echt steile stukjes met losse ondergrond icm met de extra power van een e-bike had hij het wel moeilijk. Maar dan praat je over hellingen waar je met een gewone bike waarschijnlijk al aan het lopen was (tenzij je prof-benen hebt). Buiten die situaties geen klachten over de Rekon.

Op een gewone mtb zou ik mijn twijfels hebben over het gewicht van dergelijke banden, maar op een e-mtb lijkt dit een supercombo. Misschien dat ik een volgende keer naar de Alpen achter de originele Minion DHR terug leg, maar voorlopig laat ik de Rekon zitten.

Voor mijn hardtail overweeg ik nu sterk twee Rekon 2.6 rubbertjes te kopen, niet zulke tractorbanden als de 2.8 (die toch niet passen), maar wel wat extra volume tov gangbaardere breedtes en daarmee meer comfort en beter rollen... Een Minion is voor die fiets en wat ik ermee doe wat teveel van het goede.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vanwege de el.ondersteuning heb je natuurlijk weinig inzicht in de rolweerstand van zo'n grippy band.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lijkt me dat je juist met ondersteuning de rolweerstand beter kunt meten.
Als je accu "ineens" 5km eerder leeg is, rolt het zwaarder.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heb je voorop een dhr... :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie