Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
 Berichttitel: All Mountain pedalen
BerichtGeplaatst: zo 30 augustus 2009, 17:06 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant XTC3
Nu de kogel door de kerk is en mijn nieuwe bike een Specialized Enduro wordt, rijst het volgende probleem: welke pedalen. Op mijn huidige bike rij ik met de XT spd pedalen, echter dit geeft me op de Enduro geen veilig gevoel.
Ik wil op de Enduro wel SPD maar ook uitklikt kunnen rijden (technische passage, bikepark etc). Welk pedaal is dan een aanrader?

Verder bevallen de handvatten niet (veel te dun) en ergonomische staan niet echt. Iemand anders een goed alternatief?

Profiel  

Berichttitel: Re: All Mountain pedalen
BerichtGeplaatst: zo 30 augustus 2009, 17:36 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: '93 Batavus Buster
Ta, ta, ta, te stokpaard...: IMHO zul je toch moeten kiezen. Er zijn combi pedalen als de PD-M324 maar a) moet je zoeken naar de juiste kant en b) is het als platform pedaal eigenlijk niet serieus te nemen, zeker niet voor deze toepassing.

Dan heb je de PD-M424, PD-M545, PD-M646 en PD-M647... Allemaal SPD pedalen met een kooi, sommige klein, andere groter. Afgezien van de M647 heb ik ze allemaal en erg serieus te nemen als platform pedaal zijn ze IMHO weer geen van allen. Grote voordeel is voornamelijk het grotere oppervlak (als je een beetje onbenullig landt, ga je dat zeker met SPD gympen waarderen), dat je in nood er nog enigszins op kunt staan en dat ik ze tenminste iets makkelijker terugvind.

Met normale schoenen is op zich te doen om een beetje heen en weer te cruisen, maar het biedt absoluut niet de grip van echte flats en je voelt waar het mechanisme zit. Misschien dat je met Mallet C's nog het beste af zou zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Voor tochten met af en toe eens een technische passage is het een lastige keuze, maar als je in bikeparks toch uitgeklikt wil rijden zou ik niet moeilijk doen en gewoon direct echte flats monteren.

Wat voor grips zitten er nu dan op? ODI, Sunline, etc... leveren allemaal prima lock-on grips (maar misschien dat ik niet zo kritisch ben).

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Stokpaardjes A. B. C. D. | La Thuile |

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 augustus 2009, 19:26 
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Kona Unit/Kona Zing/Kona HeiHei Supreme/Kona WO\o
ik heb deze op een fiets zitten waar ik ook wel eens met gympies op fiets.

Afbeelding

Time ATAC Z, dus geen spd

Facebook

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 30 augustus 2009, 19:46 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Ik denk dat Cheeta gelijk heeft: een klikpedaal met (grote) kooi blijft een compromis voor wat betreft de vergelijking met flats. Ik rijd naar volle tevredenheid met de Shimano 647's maar zit wel bijna altijd ingeklikt.

Je kunt ook twee setjes pedalen nemen en wisselen naargelang het doel van je rit.
De 424's zijn spotgoedkoop, en dan nog een paar Shimano DX flatpedals erbij en je hebt twee prima sets (nee, ik heb niks speciaals met Shimano, maar ze leveren gewoon goede pedalen voor een nette prijs).

Laatst bijgewerkt door kermit op ma 31 augustus 2009, 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: ma 31 augustus 2009, 17:01 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant XTC3
Alvast bedankt voor de feedback.
Een vriend van me heeft die Time Atac, maar als ik zie hoe moeilijk die in en uitklikt, dan hoef ik die zeker niet.
Ik zat inderdaad te denken aan die Shimano PD-M545 of zoiets dergelijks. Ik vroeg me alleen af hoe de grip van die dingen was zonder ingeklikt te zijn. Naar ik nu lees, is die vrij beperkt. Gewoon maar eens proberen dan zien we wel of we nog een setje flats erbij moeten nemen.
die Mallet C's lijken me ook wel een optie maar dan zit ik weer te kloten dat het systeem voor de ene fiets anders is dan de andere :~ Dus denk dat het "gewoon"Shimano wordt.
De grips die erop zitten zijn de standaard Specialized grips. Die zijn (voor mijn handen) gewoon veel te dun. Op mijn HT heb ik van die ergonomische grips en dat is op zich perfect. Alleen i.c.m. de rizer op de Enduro vind ik het geen gezicht. Vandaar mijn vraag of iemand een goed alternatief heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 augustus 2009, 17:18 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: is matzwart en komt aus Deutschland
Ik gebruik deze
Afbeelding

Bevallen erg goed, ze zitten muurvast en zijn net iets dikker als de doorsnee grip!

Oh ja,.... ze zijn van Pro en kosten 14 euro bij 12go trading!

Profiel  

Antwoord op onderwerp