Momentsleutel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

KleinPalomino schreef:Ik heb er eentje van ParkTool. Duur (iets van 70 euri's), maar wel makkelijk te hanteren. Dat is er eentje met een blad en een wijzer die doorbuigt als je boutjes vast gaat draaien.

Daarnaast heb ik wel eens gehoord dat het bereik van een momentsleutel niet te groot mag zijn vanwege onnauwkeurigheid.
Een momentsleutel heeft een standaardafwijking uit te drukken in %. Dus hoe groter het bereik, hoe kleiner de nauwkeurigheid inderdaad.
Work... the eight hours between bicycle rides.
MJW
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 9 november 2008, 15:19
Mijn mountainbike: 29-Cube 26-Santos 2x 28-Niners

KleinPalomino schreef:Ik heb er eentje van ParkTool. Duur (iets van 70 euri's), maar wel makkelijk te hanteren. Dat is er eentje met een blad en een wijzer die doorbuigt als je boutjes vast gaat draaien.
Ik heb beide moment sleutels van parktool. eentje voor het grote en eentje voor het kleine werk. voordeel van de parktools is dat je ze nooit hoeft te ijken en ze zijn nauwkeurig. immers de verbuiging is lineair.

nadeel is dat ik ze wat minder gebruiksvriendelijk vindt, beetje lang en onhandig.........
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik heb hier een teng-tools liggen, voor al het werk vanaf 5 Nm. Voor lager moet je eigenlijk naar een momentschroevendraaier, maar dergelijke boutjes ben ik nog niet tegengekomen op mijn bike. Ideaal ding, instellen, boutje rustig vastdraaien en je voelt/hoort een klik als je aan het moment zit. Ik heb hem los gekocht, met de benodigde doppen er los bij. Bij die complete sets gebruik je toch 80% niet tot nauwelijks. Nu heb ik voor < €100 een momentsleutel met kwaliteitsdoppen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Buddy63
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 21:22

Ik heb de BBB nette afwerking en lekker kort. Goede bevestiging van de bitjes zonder speling.
Lekker soepel draaiende spindel om de kracht te verzetten.
En in een netafgewerkt doosje alles overzichtelijk opgeborgen. :-q
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

DIe van BBB is een goed ding, en kost maar 70,-. Zelfs bij de lichtste instelling een duidelijke klik
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Superbärt schreef:Zelfs bij de lichtste instelling een duidelijke klik
Nou zegt dat niet veel over de kwaliteit....
Work... the eight hours between bicycle rides.
EA'75
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 23 september 2008, 11:46
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite
Contacteer:

Ik heb er een van Syntace gekocht bij bike-components.de mooi apparaatje, goede kwaliteit. :-q
Biking for OpenStreetMap and OpenMtbMap
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Volgens mij kun je pas na 5 jaar lang "intensief" gebruik iets zeggen over de kwaliteit, en uiteraard bij ervaring met meerdere verschillende merken en types.

Kreten als "mooi" en "ziet er degelijk uit" of "voelt erg degelijk aan" lijken me meer op zijn plaats.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Meekull
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 23:14
Mijn mountainbike: Merida Carbon FLX Team "Disc"

Wat Refro al eerder opmerkte is dat momentsleutels idd gecalibreerd/geijkt moeten worden na verloop van tijd , niet bij elke moment sleutel kan dit, wanneer je een momentsleutel hebt waarbij dit niet kan, kan je in feite veel sneller een nieuwere kopen omdat ie dan gewoon niet accuraat genoeg meer is. en ze kunnen erg slecht tegen vallen. Wij gebruiken zelf een hazet en al 4 jaar in gebruik voor elo-bikes etc, elk jaar ff laten ijken en doet het nog perfect.
Haplo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 18:06
Mijn mountainbike: Stevens Manic; Univega rover 350

Vandaag maar 1 van BBB gehaald.
Voelt en ziet er solide uit.
Gelijk maar even uitgeprobeerd op mijn stem die ik met de hand had vast gezet.
Met moment sleutel nog bijna anderhalve slag vaster kunnen zetten.
Valt dus best mee dat wanneer je iets met de hand vast zet je het snel te vast zet.
Maar goed, het zekere maar voor het onzekere.
En nieuw speelgoed is altijd leuk natuurlijk. :D
Words of Wisdom: “One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.” –G. Weilacher
kiaris01
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:47
Mijn mountainbike: Scott scale 10 2006

Hazet kan ik wel maar heb ik nog nooit mee gesleuteld, wordt redelijk gebruikt in werkplaatsen.
Gedore, Beta zijn ook redelijk goede merken.
Tengtools heb ik ook goede ervaringen mee (goede prijskwaliteit verhouding)
Ik kwalitiet altijd redelijk subjectief. Hoe vaak gebruik je het is volgens mij veel belangrijker. Ik denk niet dat jullie 8 uur per dag die moment sleutel in je handen hebt mocht dat wel zijn dan kan ik jullie adviseren om naar de hogere segment te gaan.
Mocht je het 20x per jaar gebruiken kan je ook een relatief goedkopere kopen.
Ik heb zelf snap on en dat is gewoon super! Maar veels te duur voor de 20x per jaar gebruik
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

shiverer schreef:Volgens mij kun je pas na 5 jaar lang "intensief" gebruik iets zeggen over de kwaliteit, en uiteraard bij ervaring met meerdere verschillende merken en types.

Kreten als "mooi" en "ziet er degelijk uit" of "voelt erg degelijk aan" lijken me meer op zijn plaats.
Zulk soort kreten voegen m.i. juist helemaal niets toe. Had ooit eens een laptop van de acer die er zeer degelijk uitzag. Echter na een jaar kon ik hem weggooien omdat het beeldscherm gewoon helemaal los was gekomen. Zo heb je ook leuke imbussleutelsetjes waarvan je de sleutels de eerste keer dat je ze gebruikt kapot kan draaien.

Inderdaad telt voor zulke tools alleen de ervaring. Ik heb zelf een Pro momentsleutel die ik toch wel bijna wekelijks gebruik sinds juli van dit jaar. Is inderdaad geen 5 jaar, maar als deze binnenkort kapot gaat dan toch maar een echt merk.

Groeten
Erik
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
tinus11
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: do 11 maart 2010, 16:44
Mijn mountainbike: Merida, volledig XT, Avid Elixir, Fox F-series

Een flinke topic-kick maar ik ben van plan een BBB momentsleutel aan te schaffen. Nu voldeed de eerste serie niet aan de eisen en had deze een flinke afwijking (volgens BBB zelf). Hoe weet ik nu dat ik er niet een van de eerste serie bestel?
Bedankt!
Gebruikersavatar
M@ttie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 10 juli 2010, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost Lector 5.9

Je zou kunnen overwegen om een ander merk te nemen bijvoorbeeld een tengtools.
Die zijn redelijk betaalbaar en werken goed met weinig afwijking, als ze bij ons in de garage de momentsleutels kome ijken staan de tengtools bijna altijd goed, en je wil niet weten wat daar allemaal mee gebeurt.

http://www.geerdinkbv.nl/webshop-produc ... tsleutels/

Suc6 met je keuze... :wink:
tinus11
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: do 11 maart 2010, 16:44
Mijn mountainbike: Merida, volledig XT, Avid Elixir, Fox F-series

Ja de prijs van de BBB beviel me wel voor mijn gebruik. De sleutel zal niet intensief gebruikt worden, meer om wat zekerheid te hebben bij bijvoorbeeld het aandraaien van de caliper imbussen in het zachte magnesium van de voorvork.
Plaats reactie