Momentsleutel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Aangezien ik steeds meer aan mijn fietsen ga sleutelen wil ik een momentsleutel aan gaan schaffen (of eigenlijk als cadeau vragen ;)). Welke sleutel kan kan ik het beste aanschaffen?

Hazet momentsleutel €109,-. Schijnt een heel goed merk te zijn (wel vrij prijzig)
http://www.toolspecial.com/product_info ... o97elkspm5" target="_blank

Momentsleutel van elsware €29,-. Erg goedkoop maar ook goed?
http://www.elsware.nl/nl/dept_3.html" target="_blank

Syntace momentsleutel €89,-. Volgens mij veel gebruikt door mensen die aan fietsen sleutelen. Echter is het prijsverschil met de hazet klein en die schat ik dan weer wat hoger in.

Is er hier iemand die ervaring heeft met één van de sleutels of mij advies kan geven?
Ride like a maniac on a manic!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Hazet is prima spul. Heb niet die momentsleutel, maar wel 1 voor een hoger bereik. (>30 Nm). Die jij hier post heb ik zelf willen kopen anderhalf jaar geleden maar steeds nergens op voorraad en niet te bestellen. Heb toen de Syntace gekocht, top dingetje. Vraag me af of je de Hazet per definitie hoger in moet schalen. Gedore en Parktool zijn ook niet per definitie "topspul". Heb ook nog bij Snap On Tools gekeken, maar die zijn wel weer heel prijzig.

De van Elsware ken ik niet, maar bij dat soort momentsleutels heb ik toch een onderbuikgevoel (net als bij het andere low budget gereedschap). Maar deze begint bij 4 Nm wat toch aan de hoge kant is. Carbon onderdelen moeten soms met een lager moment vast en daar koop je hem juist voor. De ondergrens zal bij mij maximaal op 2 a 2,5 Nm liggen.
Work... the eight hours between bicycle rides.
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Ik heb er ook een van Syntace, wat trouwens een Würth is bij mijn weten. Misschien is die tool wel goedkoper als er geen Syntace op staat?
Trouwens, ik laat net als Fanman de goedkopere gereedschappen links liggen. Helemaal met speciaal gereedschap als een momentsleutel. Pro en BBB hebben ze ook, die vallen qua prijs precies tussen Elsware en Syntace, rond de €50 volgens mij.
Gebruikersavatar
Tommirritant
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 21 februari 2008, 11:31
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Ik kan die van BBB zeer aan raden, goed gebruiksgemak en toch een mooi bereik qua Nm.
Just ride it.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Ik heb er een van BBB en die doet het goed zat voor huis tuin en keuken gebruik.
Er zitten ook diverse bitjes bij,torx en imbus,erg makkelijk.
Leuk doosje eromheen een echte aanrader voor in de schoen of onder de boom!

:-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Tommirritant schreef:Ik kan die van BBB zeer aan raden, goed gebruiksgemak en toch een mooi bereik qua Nm.

Klopt, die BBB heb ik ook. Erg gemakkelijk in gebruik en een groot bereik in nm.

Ciao,

Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Schorem schreef:Ik heb er een van BBB en die doet het goed zat voor huis tuin en keuken gebruik.
Er zitten ook diverse bitjes bij,torx en imbus,erg makkelijk.
Leuk doosje eromheen een echte aanrader voor in de schoen of onder de boom!

:-q
Heb ik ook (en al vaak gebruikt). Werkt prima en mooi ding! Kost iets van 60€.
baer1972
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 7 februari 2008, 13:04

ja, bbb is een prima setje voor weinig!
don't walk, ride!
mojito
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 10 september 2006, 15:11
Mijn mountainbike: Stumpjumper HT Comp 29er
Contacteer:

ride 365
blog!
prairydogxc
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 1 februari 2008, 13:30
Mijn mountainbike: ... is gek op modder

Ik sluit me aan bij de BBB gebruikers. Prima momentsleutel!
Ga toch fietsen...
piola81
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 30 april 2008, 23:29
Mijn mountainbike: Rocky Element ‘20 custom, Ninth titanifun
Contacteer:

Hi,

Die bbb was bij mij zo naar de haaien (het meeste trouwens van bbb)
Heb nu div. sleutels van parktool en pedros uitstekend!!!!
wel iets duurder maar wel minder gevloek in de schuur..

Grtz...
.....life's to short to go slow.....
Refro
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 505
Lid geworden op: ma 17 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Santos SCC02/Ronin/Full XT/Louise

Als ik de keuze tussen die 2 had zou ik zeker voor de hazet gaan. Die is toch net een stukje degelijker qua opbouw. Realiseer je wel dat momentsleutels eigenlijk na verloop van tijd ook gecalibreerd moeten worden. Mijn ervaring is dat dit bij de duurdere sleutels minder vaak nodig is.

Wat me ook hier weer opvalt is dat mensen toch weer snel naar fietsspecifieke gereedschaps merken grijpen en ook hier is dat volgens mij niet de beste keuze. Zelf heb ik voor het kleine bereik een momentsleutel van Proxxon en voor het wat hogere bereik leen ik de Beta op het werk wel.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Die elsware voor €29,-. heb ik, en volgens mij een best goed stukje gereedschap. Maar of die nou heel nauwkeurig is? Maar dat moet je met die duurdere ook maar afwachten, want ga dat maar is testen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb er eentje van ParkTool. Duur (iets van 70 euri's), maar wel makkelijk te hanteren. Dat is er eentje met een blad en een wijzer die doorbuigt als je boutjes vast gaat draaien.

Daarnaast heb ik wel eens gehoord dat het bereik van een momentsleutel niet te groot mag zijn vanwege onnauwkeurigheid.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

SnelleJonge schreef:Maar of die nou heel nauwkeurig is? Maar dat moet je met die duurdere ook maar afwachten, want ga dat maar is testen.
Bij mijn BBB zat een ijkrapport(je).

Ciao,

Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie