De "ideale" strandfiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Barra
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 15 oktober 2008, 00:00
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9, Giovanni Beach 29er

liegebeest schreef:Coole fiets Barra.

:-q

Ik zit al weken te kijken om een keer te gaan testrijden in Zeeland, maar het komt er niet van. Nu heeft mijn vriendin ook wat breuken opgelopen en heb ik er wat zorgtaken bij.........ik vrees dat ik redelijk bleu EPE zal rijden.

He fietst die vork trouwens? Mijn ervaringen met star alu zijn niet heel positief, je voelt alles.
De enige functie die de vork hier heeft, is het wiel in de fiets houden. Op het strand valt niet zoveel te voelen, zeker niet als je 1.8 bar in de sloffen hebt. Een carbonvork in een strandfiets lijkt mij iets voor de weight watchers en dat ben ik niet. Zolang je zelf nog 10 kilo kan verliezen lijkt het mij nogal sneu om op de grammen van m'n fiets te gaan letten. ;-)
Laatst gewijzigd door Barra op ma 20 december 2010, 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie fietst, die leeft
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Barra schreef:
liegebeest schreef:Coole fiets Barra.

:-q

Ik zit al weken te kijken om een keer te gaan testrijden in Zeeland, maar het komt er niet van. Nu heeft mijn vriendin ook wat breuken opgelopen en heb ik er wat zorgtaken bij.........ik vrees dat ik redelijk bleu EPE zal rijden.

He fietst die vork trouwens? Mijn ervaringen met star alu zijn niet heel positief, je voelt alles.
De enige functie die de vork hier heeft, is het wiel in de fiets houden. Op het strand valt niet zoveel te voelen, zeker niet als je 1.8 bar in de sloffen hebt. Een carbonvork in een strandfiets lijkt mij iets voor de weight watchers en dat ben ik niet. (Zolang je zelf nog 10 kilo kan verliezen vind ik het nogal sneu om op de grammen van je fiets te gaan letten.)
Een carbon voorvork dempt toch wel iets lekkerder hoor...zeker als je er ook meer mee doet dan over het strand rijden.
En je hebt er al 1 voor zo`n €100.
Born to ride a Storm.
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Ik heb m'n strandorgel ook maar een beetje opgewaardeerd. XT dual controle handels vervangen voor losse LX rapid-fire's en de V-brakes vervangen voor Magura HS11, carbon Linx vork vervangen voor een alu Carbotech en m'n Schwalbe Big-apple's met biba vervangen voor Geax Tattoo light tubeless.
De dual controle handels heb ik vervangen omdat ik het helemaal niks vind, de vork omdat daar bredere banden inpassen en de banden omdat ik dan met een lagere druk kan rijden. Zou met binnenbanden ook kunnen, maar je hebt dan kans dat je buitenbanden aan de wandel gaan en je biba meetrekken waardoor je ventiel kan afscheuren.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
cobusstylo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 2 september 2008, 21:50
Mijn mountainbike: idworx MR, C'dale KillerV (strand), Vannicholas Chinook (race) 29Flash

nette upgrade. Die Geax Tattoo light zijn super. Ze worden super breed bij een lage druk. Zeker in vergelijking met de Big-Apple's die eigenlijk helemaal niet mooi bollen. Scheelt je al snel een paar km/h.
Je fiets schoonmaken is baggerwerk!!!
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

cobusstylo schreef: Scheelt je al snel een paar km/h.
In de + of -? :lol: Het scheelt in iedergeval gewicht, zowiezo omdat er geen biba inzitten en minder lucht (1,5 bar voor en 1,8bar achter) tenopzichte van de 2,5 bar die ik voorheen reed. :wink:
Hier maar even een plaatje van het geheel waarmee ik 8 jan het strand onveilig ga maken :winkie:
Afbeelding
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Voor mij is dit nu de ideale strandfiets http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=81888" onclick="window.open(this.href);return false;
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
adjheli
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 20:00
Mijn mountainbike: Trek 3700, Specialized Crosstrail sport disc 2011

Ik zat te denken aan een hardtail met:
Dikke banden hoge druk
vaste of carbon voorvork
V-brakes
Liefst een licht frame
Laatst gewijzigd door adjheli op wo 31 augustus 2011, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm Specialized...
liegebeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 9 november 2007, 13:32
Mijn mountainbike: Surly

ja ja nee!
nee!
ja
ja
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

liegebeest schreef: ja ja nee!
nee!
ja
ja

Eensch!
Maar kom je vandaag de dag nog een 29-er frame tegen met v-brakes? Nog een nee.
Anders BB-7-ens erop.
Blokken maximaal ver van de schijf afstellen en je wilt niet eens meer rijden met v-brakes.
liegebeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 9 november 2007, 13:32
Mijn mountainbike: Surly

Is er hier iemand die zowel met de Big Apple/Super Moto, de Geax Tattoo en de Vredestein B-each strandervaring heeft?

Ik ben benieuwd hoe ze zich tov elkaar verhouden.

Ik zit te kijken om ofwel een setje te zoeken (of te completeren met de BA liteskin die ik nog heb).

Mijn DNF van EPE begin dit jaar begint al langzaamaan te jeuken en revanchevoorberieiding te vragen.
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Hier heb je zowiezo al een ervaring :wink:
cobusstylo schreef:Die Geax Tattoo light zijn super. Ze worden super breed bij een lage druk. Zeker in vergelijking met de Big-Apple's die eigenlijk helemaal niet mooi bollen. Scheelt je al snel een paar km/h.
Heb alleen ervaring met Big Apple's (met biba)en die gaan lekker op het strand voor een recreatierijder.
Ben overgestapt op Geax Tattoo light vanwege het gewicht en die bevallen nog beter dan de Big Apple's.
Zeker met lage druk in de bandjes.
Miss dat je hier wat aan hebt. http://fietsenreizen.wordpress.com/fiet ... ze-strand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
CAFAN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 1 augustus 2007, 17:27
Mijn mountainbike: Haibike Light SL 29 Team

Ben ook weer bezig met mijn strand fiets.

gewoon weer een 26" met v-brakes

twijfel alleen nog over mijn cassette.
wat is "handiger" een race of een mtb cassette.

en banden. Ik hou wel van expirimenteren. Heb de afgelopen jaren met Super Moto's gereden (moet alleen me kop nog zover krijgen om ze ook echt op lage druk te zetten) maar zijn de Geax sneller? (moet sowieso aan een setje nieuwe supermoto's zijn 4 jaar oud en goed afgeracht)

hoor het graag
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

CAFAN schreef: twijfel alleen nog over mijn cassette.
wat is "handiger" een race of een mtb cassette.
Ik rij met een racecassette omdat het verloop van de aantal tandjes wat dichter bij elkaar ligt.
Ennehh......gewoon lekker op lage druk rijden. Ik rij zelf met 1.5bar in de achterband en 1.2 in de voorband (sommige rijden met een nog lagere druk). Je zal merken dat met een lagebandenspanning het een stuk lekkerder rijdt op het strand. Weet niet of je E.p.E gaat rijden, maar wel opletten dat op de harde stukken en asfalt je banden in de bochten zijdelings kunnen wegglijden door de lage druk.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
CAFAN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 1 augustus 2007, 17:27
Mijn mountainbike: Haibike Light SL 29 Team

planning staat op 4 strandraces (Rabobeachchallange, Noordwijk-ijmuiden-noordwijk, E.p.E. en dijk tot dijk) dus wil me fiets top hebben. Zit alleen nog ff met de bandjes welke ik zal nemen
N!co
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Xizang '12, Travers Rudy Fat 29+
Contacteer:

Ben ook weer met een leuk project begonnen voor het strand. Als basis een Gary Fisher X-caliber 29er uit 2004 met V-brake nokken, hierop gemonteerd HS33 remmen. 2x10 Sram X9 en mooie ZTR355 wielen met DT240s naven gespaakt door Frieke.
Het wachten is nog op de Geax Tattoo light 29er banden, anders gaan er Super Moto's op uiteraard met vloeibaar rubber.
Waarschijnlijk ga ik de Bovisie Drafbike niet halen, maar HvH-DH moet wel gaan lukken.
Plaats reactie