De "ideale" strandfiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
N!co
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Xizang '12, Travers Rudy Fat 29+
Contacteer:

Schorem schreef:Wat voor velgen zijn dat?
Notubes ZTR355
In 29'' uitvoering heb je niet de kale (of kaal gemaakte remrand) Je ziet dus nog de zwarte geannodiseerde rand. na één ritje op het strand is die weg :winkie:
Gebruikersavatar
stoneskates
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 11 december 2011, 23:00
Mijn mountainbike: Devinci Wooky Carbon TBR Beachracer
Contacteer:

Momenteel is dit mijn ideale strandfiets. Eigenlijk wilde ik eens proberen hoe moeilijk het zou zijn om een fiets op te bouwen.

Mijn strandfiets heb ik gebouwd door een 2de hands te kopen die was voorzien van een vaste vork en Deore XT wielen voorzien van Super Moto's. 1 avondje bezig geweest om het in elkaar te zetten en af te stellen. Inmiddels HVH-Den Helder zonder problemen gereden.

- frame Kinesis (nieuw)
- wielen XT deore
- Magura HS11 (nieuw)
- Sram X9 derailleur
- Ritchey alu stuur (nieuw)
- Sram shifterset 9speed

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stoneskates op do 8 november 2012, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het niet rond, dan heeft het een andere vorm?

Bikes: KTM Phinx 2.93, Devinci Wooky Carbon
Strandfiets: TBR Beachracer

www.beachracer.nl
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

stoneskates schreef:Eigenlijk wilde ik eens proberen hoe moeilijk het zou zijn om een fiets op te buwen
Tegen de wind in duwen bedoel je?
rcdenhartog
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 14 januari 2004, 09:24
Mijn mountainbike: Travers 29+, Kona Wozo, 2x Bice CroceEvo, Singular Pegasus Ti

Ideale strandfiets!!

Frame Dejonckheere XL
ZTR-Arch + XT wielen
SRAM X-9 26-39/shimano 105 12-25
Avid v-brakes
Banden Racing Ralph of Super Moto


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Titoom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 12:35

Deze vraagstelling nog niet eerder tegengekomen, ik ben ook van plan om in januari in Egmond de dubbel (strandrace en halve marathon) te doen.
Maar nu is dit het volgende probleem, mijn enige mountainbike is een Dinglespeed....een 29'er met 2 verschillende versnellingen die alleen met gereedschap te schakelen is.
Het ene verzet is 38t voorblad met 15t achtertandwiel (woon werkverkeer a 28 tot 35km / uur).
Het andere verzet is een 34t voorblad met 19t achtertandwiel (mountainbiken voor Schoorl, Zandvoort, Ardennen etc). De Supermoto's heb ik toevallig al liggen.

Nu komt de vraag; Zou Egmond - Pier - Egmond te rijden zijn met mijn singlespeed wegverzet? Ik heb nog geen strandrace ervaring, dus ben benieuwd of mensen de mulle stukken zand rennen of fietsen? Ik ben het wel behoorlijk gewend om een singlespeed te rijden, ben nooit bang voor Benelux xc rondjes. Maar dit is toch weer iets anders...
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ligt er natuurlijk aan. Het kan behoorlijk waaien op het strand... Met EPE heb de wind vaak heen of terug mee. Vorig jaar was het strand in uitstekende staat vanwege de storm, in week ervoor. In hele brede waaiers werd er op het strand gereden. Indien je met een zwaar verzet wind tegen hebt, is het wel fijn om in de waaier te fietsen uit de wind. Maar met wind mee lijkt me je zwaardere verzet prima...

Afgelopen zaterdag ging ik toch ook weer wat te hard mee voor mijn eigen tempo bij de RBC. Lichte wind mee in de rug liep het toch al gauw rond de 35-36km/u... Terug ging het toch iets langzamer bij mij en aansluiten in een fijn groepje lukte me niet meer na mijn lekke band... Als je in een lekker ritme zit schakel je eigenlijk niet eens en rijd je het bijna op 1 verzet... Ik zou gewoon beide even proberen op het strand, wat fijner is...
fuel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 5 april 2005, 13:36
Contacteer:

Titoom schreef:Deze vraagstelling nog niet eerder tegengekomen, ik ben ook van plan om in januari in Egmond de dubbel (strandrace en halve marathon) te doen.
Maar nu is dit het volgende probleem, mijn enige mountainbike is een Dinglespeed....een 29'er met 2 verschillende versnellingen die alleen met gereedschap te schakelen is.
Het ene verzet is 38t voorblad met 15t achtertandwiel (woon werkverkeer a 28 tot 35km / uur).
Het andere verzet is een 34t voorblad met 19t achtertandwiel (mountainbiken voor Schoorl, Zandvoort, Ardennen etc). De Supermoto's heb ik toevallig al liggen.

Nu komt de vraag; Zou Egmond - Pier - Egmond te rijden zijn met mijn singlespeed wegverzet? Ik heb nog geen strandrace ervaring, dus ben benieuwd of mensen de mulle stukken zand rennen of fietsen? Ik ben het wel behoorlijk gewend om een singlespeed te rijden, ben nooit bang voor Benelux xc rondjes. Maar dit is toch weer iets anders...
Lastig maar ik denk dat je het beste resultaat haalt met de 38T/15T. Je zal alleen dan bij het strand afgaan moeten lopen.
Tegen de wind in gaat het namelijk meestal ook nog rond de 28 a 30 km per uur.
Titoom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 12:35

Misschien dit weekend maar eens een praktijktest doen...
Gebruikersavatar
stoneskates
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 11 december 2011, 23:00
Mijn mountainbike: Devinci Wooky Carbon TBR Beachracer
Contacteer:

Bij EPE denk ik dat het lopen wordt, zal gewoon te druk zijn om het strand op te fietsen.

Mijn nieuwe strandfiets op basis van een Scatto frame 29er.

Afbeelding
Afbeelding
Is het niet rond, dan heeft het een andere vorm?

Bikes: KTM Phinx 2.93, Devinci Wooky Carbon
Strandfiets: TBR Beachracer

www.beachracer.nl
mtbmorron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 5 januari 2011, 00:33
Mijn mountainbike: specialized s-works

heb mijn bike ook klaargemaakt voor aankomende zaterdag

maar zit met een vraagje er wordt een windkracht 3a4 verwacht uit het zuid oosten(niet idiaal met de trugweg)
zal mijn verzet van 38/11 volstaan ben een amateur wedstrijd rijder maar nog nooit op het strand gereden vandaar mijn vraag wel 29er overigens!!

volgen verzettabel rij ik met een cadans van 100 omw/min rond de 48 per uur moet volstaan denk ik toch?

hier een fototje
Afbeelding
Gebruikersavatar
stoneskates
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 11 december 2011, 23:00
Mijn mountainbike: Devinci Wooky Carbon TBR Beachracer
Contacteer:

Moet geen probleem zijn. Schakelen doe je weinig op het strand en zelf rij ik vrijwel alleen grote blad voor. Alleen bij windkracht >5 dan wil ik wel eens op het middenblad gaan rijden maar dan heb je de wind ook wel vol in je gezicht.
Is het niet rond, dan heeft het een andere vorm?

Bikes: KTM Phinx 2.93, Devinci Wooky Carbon
Strandfiets: TBR Beachracer

www.beachracer.nl
mtbmorron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 5 januari 2011, 00:33
Mijn mountainbike: specialized s-works

stoneskates schreef:Moet geen probleem zijn. Schakelen doe je weinig op het strand en zelf rij ik vrijwel alleen grote blad voor. Alleen bij windkracht >5 dan wil ik wel eens op het middenblad gaan rijden maar dan heb je de wind ook wel vol in je gezicht.
bedankt voor je reactie :-q

ik heb natuurlijk meerdere versnellingen maar ik wil niet met het probleem zitten dat ik niet hard genoeg kan :tong

hou mijn kleine blad er gewoon op trug schakelen kan altijd,maar daar ga ik niet vanuit!
tinn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: za 27 september 2008, 19:16
Mijn mountainbike: MTB: Storm Makani Race 1: Cinelli Very Best Off Race 2: Cinelli Estrada
Contacteer:

Bij de voorspelde windkracht heb je hier voldoende aan. Ik rij met een 39X11 (ook een 29er) Tot nu toe heb ik daar één keer te kort aan gehad. Een paar weken terug met windje 8 in de rug reed ik constant tussen de 47 en de 50 km/h. Ik wenste op dat moment een 42 voor. Zie ook mijn posting in het "Egmond-Pier-Egmond 2013" topic (1 na onderste posting op blad 1).
Focus KillerBee Disc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 15:00
Mijn mountainbike: Focus Raven 6.0 omgebouwd naar Rohloff :)

Vraagje. Ik heb een focus raven 6.0 die is omgebouwd naar rohloff aandrijving.
Vinden de kenners hier het verstandig om over het strand mee te gaan rijden?
Het is een carbon frame. Kan ik gewoon schwalbe super motos op mijn huidige velg leggen waar nu racing ralph op ligt.
Of zoch maar een simpel 2e handsje kopen?
N!co
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Xizang '12, Travers Rudy Fat 29+
Contacteer:

Met een Rohloff is het prima rijden op het strand. Heb het drie seizoenen gedaan en geen centje pijn. Je hydraulische schijfremmen en je voorvork vinden het niet fijn. Remblokjes slijten zo hard dat je aan het eind van een beachrace geen remmen meer hebt. Hiervoor kun je mechanische schijfremmen gebruiken. Die hebben meer ruimte tussen de remblok en schijf. Een vaste voorvork (star) is erg aan te bevelen.
Plaats reactie