De "ideale" strandfiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RonS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: di 2 januari 2007, 22:32
Mijn mountainbike: Giant XTC NRS Team
Contacteer:

Op 10 januari 2009 doe ik, met nog 2999 MTB’ers :winkie: , mee aan de Egmond Pier Egmond ATB-race. Door een aantal MTB'ers, die deze tocht in voorgaande jaren hebben gereden, werd mij afgeraden om mijn huidige MTB te gebruiken.
Gezien dit advies (en de vele onderdelen in de schuur 8)) ga ik een strandfiets bouwen.

Nu vroeg ik mij af aan welke eisen/voorwaarden moet een strandfiets voldoen :~
Zoals wel of geen vering, wat voor (binnen)banden, gewicht, welk type remmen en overige punten die ik vergeten ben te noemen.

Alvast bedankt voor de tips. :-q
Wie met zijn mountainbike stil staat in de modder, zakt erin weg!
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Hardtail met Pace, Rohloff, HS33/v-brakes (je hoeft toch niet te remmen, als ze maar goed vrijlopen).

Evt 29" en bandjes natuurlijk 2.35/2.4 SuMo / Big Apples. Tubeless (of notubes) is een goed idee, dan kun je rond de 1-1,5bar rijden. Niet te hard door de bocht, maar rechtdoor gááát het.

Verder naar smaak invullen en natuurlijk goed prepareren en schoonmaken naderhand, dat zout is niet lief voor je onderdelen.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Doe je ook de combi?

Mijn strandfiets:
29'' met Big-Apple's,weinig druk,kleinste blad eraf,middelste vervangen voor een 38-er,vaste vork er in,stuurpen met de grootste hoek negatief erin.
Helaas kunnen bij mij alleen schijfremmen op de fiets,je gebruikt ze niet maar toch verslijten je remblokken in 1 wedstrijd.
De fiets en ik mogen het 3 keer waar gaan maken van het jaar!

Wat ben je zelf van plan te gaan fabrieken?
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Hardtail, stare vork, v-brakes, 2,35 SM of BA,en verder zouden grotere voorbladen nog kunen en achter een
racecassette.
Born to ride a Storm.
Mitch1986
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: za 5 mei 2007, 17:57
Mijn mountainbike: Focus raven expert

Hardtail, geen voorvering, v-brakes en goeie banden.

Banden:

De luchtdruk en bandbreedte hebben samen het meeste invloed op het rijgedrag in zacht zand. De band kan eigenlijk niet breed genoeg zijn. Je moet een beetje spelen met de luchtdruk, hoe hogere deze is, hoe sneller ie in het zand snijdt. Wat dat betreft kun je het beste tubeless rijden zodat je een lage druk kan rijden. Als voorband kun je ook een band nemen met een heel licht noppenprofiel zodat je nog enigzins kunt sturen op het strand.
run-bike-run
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 5 februari 2008, 14:41
Mijn mountainbike: Kona Caldera

Staat er in het regelement van "Egmond" niet dat je op 26" moet deelnemen?
Ik kan me zoiets van voorgaande jaren herinneren.
Wel een gaaf weekend, trouwens, zeker als je aan het combiclassement deelneemt! Heel het weekend afzien en uitwaaien! Heerlijk!
Kan niet wachten.
RonS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: di 2 januari 2007, 22:32
Mijn mountainbike: Giant XTC NRS Team
Contacteer:

Schorem schreef:Doe je ook de combi?

Wat ben je zelf van plan te gaan fabrieken?
Nee, ik doe niet mee aan de combi, heb de rest van het weekend waarschijnlijk nodig om te herstellen. :D

Gezien de tips tot nu toe:
Hardtail, geen voorvering, V-brakes, 26" wielen, (strand)banden krijg ik van de sponsor (breedte onbekend) en een RVS ketting.

Twijfel nog over de juiste combinatie voorbladen (46-34-24 of 48-36-26),
de samenstelling van de racecassette (11-25)
en het juiste schakelmateriaal (shimano LX of SRAM of ?)

Nog andere zaken die van belang zijn. :-q
Wie met zijn mountainbike stil staat in de modder, zakt erin weg!
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Schakelmateriaal maakt niet zoveel uit wat je zelf pretig vind.
28'' wielen mogen bij EPE en mischien is dat ook nog een keuze.
Born to ride a Storm.
Mitch1986
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: za 5 mei 2007, 17:57
Mijn mountainbike: Focus raven expert

Schakelmateriaal... tja, Sram zou logischer zijn wegens de 1:1 schakelverhouding, ik weet het niet zeker, maar dit schakeld gewoon net wat soepeler en betrouwbaarder.

Maar aangezien we over zand praten en niet over modder denk ik dat lx het ook prima uithoudt
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Super Moto's met Notubes en vanaf oktober 29" Big Apples Liteskin met Notubes.

Voor mij geldt ook dat ik niet van schijfremmen af kan...

Ik ben gestopt met idiote stuurpen posities om meer aero te zitten (zadelstand wordt wel iets veranderd), nadat ik er achter kwam dat dat aan mijn rugpositie weinig veranderde. Ik strekte mijn armen simpelweg meer en bleef vrij dicht bij de positie waarin ik de meeste power kwijt kan. In de praktijk rij je met wind tegen toch in groepjes en buig ik mijn armen wel wat meer als ik alleen moet rijden.

Schakelmateriaal: Als het maar schakelt. Wegcassettes en grotere middenbladen ben ik mee gestopt, want ik merkte dat ik winst kan pakken bij strandopgang- en afgang door langer, tot de hele weg te kunnen blijven fietsen. Mijn versnelling is ten hoogste 44-11. Bij Hoek van Holland - Den Helder vorig jaar reed ik gemiddeld 50 over de Hondsbossche zeewering. Toen waren het echt mijn benen die me tegen hielden om nog harder te gaan, niet de versnelling die te licht was. Bij die versnelling kun je 60 rijden met een trapfrequentie van 120. Als je die (nog relatief lage) frequentie niet haalt, zou ik daar op trainen. Een zwaardere versnelling maskeert alleen maar je zwakte ;). Op het strand is het sowieso voordelig om wat meer te spinnen; je loopt je niet meteen vast als je een wat zwaarder lopend strand tegen komt.

Wie minder hard rijdt dan ik op het strand (meestal minimaal 95% van het veld) kan zich dus de moeite besparen van het monteren van een 46 of 48.

Kleine blad er af, <waarom??>. Gewichtsbesparing? :-D Ook daar zeg ik bij: Bespaar je de moeite en laat dat ding liggen als kettingvanger. De meeste winst zit in bandenkeuze. Zonder Super Moto's of Big Apple's in de breedste maat doe je jezelf te kort. Na je bandenkeuze is bandendruk essentiëel: Afhankelijk van de staat van het strand, maar meestal zo zacht als veilig mogelijk is.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Barra
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 15 oktober 2008, 00:00
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9, Giovanni Beach 29er

(Even een topic-kickje van bijna een jaar...)

Wat gebruiken jullie voor grootste blad op de strandfiets? Gewoon een 42 of 44, of toch een 46 of 48?

En 2, of gewoon 3 bladen?

Thanx alvast!
Wie fietst, die leeft
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Gewoon een 44 en een 32, de granny heb ik eraf gehaald.
Ik ken een aantal mensen die met een 46 of een 48 rijden, maar dat zijn wel hele snelle mannen.
Ik zou het lekker bij een 44 houden.
Born to ride a Storm.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Ik hou het ook op 44,groot zat voor mij.
Ook voor 2010 ingeschreven voor de combi.
Heb er nu al zin in!
marcmarc
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: za 20 januari 2007, 21:59
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 29"

In hoeverre is het een slimme keuze als je schijfremmen hebt om je voorklauw+rem op je stuur als 1 geheel te verwijderen? (zodat je niet hoeft te ontluchten erna)
Dan ben je van de weerstand af. En de slijtage daarmee. Alleen een achterrem moet voldoende zijn voor een evt. noodstop of bij strandopgang Castricum?
bovi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 21:25
Mijn mountainbike: Cannondale Flash, Cannondale Beachbike, ExtraLite beachbike, Pinarello

marcmarc schreef:In hoeverre is het een slimme keuze als je schijfremmen hebt om je voorklauw+rem op je stuur als 1 geheel te verwijderen? (zodat je niet hoeft te ontluchten erna)
Dan ben je van de weerstand af. En de slijtage daarmee. Alleen een achterrem moet voldoende zijn voor een evt. noodstop of bij strandopgang Castricum?
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van rijden met alleen een achterrem. Ik ben van mening dat je de meeste remvertraging uit je voorrem haalt en dat je dus bij een evt. noodstop net iets te laat stil staat.
Ik heb net in de reglementen van de KNWU (hier wordt naar verwezen door leChampion in het wedstrijdreglement) gekeken en daar wordt nergens gesproken over de remmen op een fiets. Gek genoeg staat er wel (in art.1.3.006) dat de aandrijving moeten gebeuren door een pedaalsysteem en "ketting", ben benieuwd of een santos met snaaraandrijving dan uitgesloten wordt van deelname.

Om een kort verhaal lang te maken, ik zou niet zonder voorrem gaan rijden. Ik hoop dat iedereen die wel zonder voorrem gaat rijden niet bij mij in het wiel gaat zitten.....
Plaats reactie