De "ideale" strandfiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Rios schreef:Heren strandrijders,

Ik zit sterk in twijfel met betrekking tot mijn bandenkeuze voor de strandfiets
Iemand al ervaring met de Continental Speedking 2? Op het strand dan uiteraard.
Ik twijfel (en dat doe ik niet snel) tussen Schwalbe Supermoto, Geax Tattoo light en Conti speedking 2
Banden worden uiteraard tubless gemonteerd.

Graag ervaring / meningen.
Volgens mij kan ook de nieuwere Speed King een goede band zijn voor het strand. Maar misschien is hij wat smal voor achterop. Als voorband prima. Toch is het een en ander afhankelijk van het strand.

Combi Super Moto achter en Thunder Burt voor zie je ook wel... (en dat terwijl de Thunder Burt niet ook niet superbreed is)

Afgelopen RBC en EPE reed ik met Tattoo Lights, in 26" zelfs. Met de EPE ging het echt lekker en ik finishte zelfs als 45e in de netto tijd bij de cyclosportieven. Maar ik haalde dan ook veel mensen in die liepen te klooien op het smalle strand. Maakte niet uit op wat voor een fiets. Ze reden gewoon met de verkeerde bandendruk of hadden een slechte techniek voor als het mul werd. Die kon ik heel makkelijk in halen op stukken waar het zacht werd, aan de rechterkant vlak langs het water en op de terugweg door mulle stukken. Het scheelt dat ik maar 68kg ben en mijn banden onder de 1 bar had opgepompt. Alleen bij het trappetje burpte de voorband een beetje (maar daardoor liep mijn voorwiel op het strand nog lekkerder. Zonder alleen wel dat ik omviel na de finish toen ik 180 graden wilden keren op de weg en omviel.... ;))
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

Suntoro schreef:
Rios schreef:Heren strandrijders,

Ik zit sterk in twijfel met betrekking tot mijn bandenkeuze voor de strandfiets
Iemand al ervaring met de Continental Speedking 2? Op het strand dan uiteraard.
Ik twijfel (en dat doe ik niet snel) tussen Schwalbe Supermoto, Geax Tattoo light en Conti speedking 2
Banden worden uiteraard tubless gemonteerd.

Graag ervaring / meningen.
Volgens mij kan ook de nieuwere Speed King een goede band zijn voor het strand. Maar misschien is hij wat smal voor achterop. Als voorband prima. Toch is het een en ander afhankelijk van het strand.

Combi Super Moto achter en Thunder Burt voor zie je ook wel... (en dat terwijl de Thunder Burt niet ook niet superbreed is)

Afgelopen RBC en EPE reed ik met Tattoo Lights, in 26" zelfs. Met de EPE ging het echt lekker en ik finishte zelfs als 45e in de netto tijd bij de cyclosportieven. Maar ik haalde dan ook veel mensen in die liepen te klooien op het smalle strand. Maakte niet uit op wat voor een fiets. Ze reden gewoon met de verkeerde bandendruk of hadden een slechte techniek voor als het mul werd. Die kon ik heel makkelijk in halen op stukken waar het zacht werd, aan de rechterkant vlak langs het water en op de terugweg door mulle stukken. Het scheelt dat ik maar 68kg ben en mijn banden onder de 1 bar had opgepompt. Alleen bij het trappetje burpte de voorband een beetje (maar daardoor liep mijn voorwiel op het strand nog lekkerder. Zonder alleen wel dat ik omviel na de finish toen ik 180 graden wilden keren op de weg en omviel.... ;))

Het punt is dat de Conti Speed King zich (nog) niet bewezen heeft op het strand.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de lekbestendigheid als je over de basaltblokken rij?
Kans op snakebite bijvoorbeeld.
Ik weeg 95kg en rij afhankelijk van ep of vloed meestal met 0.8 / 0.9 bar.

Ik ga voor safe en het worden Supermoto's iets zwaarder maar snel dicht met latex en behoorlijk lekbestendig
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Mensen ondertussen al ervaring met de Speed King 2 ? OP het strand?

Ik was vanmorgen ergens waar 3 strandfietsen stonden, alledrie met de SpeedKIngs. 2 tubeles en 1 met biba's
Hun waren er erg over te spreken.

Het gewicht is de helft van de Big Apples die ik er nu onder heb....

Ondertussen zelf nog wat gezocht op het .www, schijnbaar zijn de wangen toch nogal dunnetjes bij de Speed King 2.

Ik ga denk ik maar voor de Schwalbe G-one met snakeskin
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Sinds kort, het strandbiken maar weer eens opgepakt, met speedking 2 banden. Was nog vloed toen ik ging fietsen, dus dicht tegen de duinen aan gereden en ondergrond was heel zacht, beetje tempo maken zat er niet in. Maar eerste indruk was positief, kwam overal goed doorheen, zonder te moeten ploeteren om vooruit te komen. In een wedstrijd als de ondergrond wat steviger/aangestampt is zou deze band misschien wel een winnaar kunnen zijn...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Ondertussen de G-One er onder zitten. Helaas nog geen proefrit kunnen maken.

Hopelijk kan ik zondag a.s. weer het strand op.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Vanochtend van Egmond naar Wijk aan Zee gefietst, strand lag er zeer goed bij, dus 2 bar in de speedkings gedaan, stevige NW wind in de rug. Dat ging h-a-r-d!!!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Zelf de Specialized Fuse een beetje 'omgebouwd'naar strandfiets(29er boost wielset er in).
Wat is nu een beetje goede breedte voor het stuur?
Zit nu nog de originele op van 740mm,maar dat is volgens mij wel erg breed voor de EPE rit
:bier:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Voor strand gewoon lekker smal stuur max 60cm breed zou ik zeggen...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Speedkings gaan tegenwoordig dus goed tubeless ?
Hoewel ik het toch wel bij de tattoo's hou...

Leek me echt onwijs gaaf vandaag !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie