Crankset i.c.m. met Twinny Load Basis

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Is bij de Aldi. Wilde linkje plaatsen, maar de Aldi site is down. Maar we gaan nu wel afglijden richting "koopjes" topic............
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Nogmaals bedankt voor de tips. Heb inmiddels besloten om mijn huidige crank nog maar even te laten zitten (mits ik de LX voor een goede prijs kwijt kan).
Mudman76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 21:01

Slijp gewoon de sleuf (die waar nu je as niet in past) 5cm breed. Klaar!
Heb ik ook gedaan (XT crank 2008). Zal wel ff fototje maken. Je kunt je LX dus best monteren gaat echt prima zo .............zo terug.
DAN MAAR KAPOT.....!!
Mudman76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 21:01

Zo dus.

Afbeelding

Is echt maar een kwartiertje werk, gewoon met een slijptol. Stukje slang erover als bescherming en klaar is Jelger!
DAN MAAR KAPOT.....!!
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Kijk das dan wel weer een nuttige tip. Toch staat de LX nog te koop. Als ik hem voor een nette prijs kwijt kan gaat hij denk ik ook weg. Laat mijn huidige setje nog maar even zitten en ga misschien tzt voor een SLX (looks zijn stukken beter vind ik).

Het kan dus wel. Ik vraag me alleen af hoe de ondersteuning van de crank in dat geval nog is. Zit de boel nog wel goed vast? En hoe bevorderlijk is het voor je lagers? Deze zitten volgens mij precies op de plek die zeg maar op het stukje tuinslang leunt. Lijkt me niet echt goed.
Mudman76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 21:01

Lagers zitten er en stuk boven, geen enkel probleem. Ik rijd er zo al een jaartje mee. Snelweg enz. no problem! Ik had vroeger zo'n knik ding. Die waaide op de snelweg bijna haaks op de auto. Hiermee heb ik nooit problemen gehad. Geloof me als het niet goed zou zijn voor de lagers of wat dan ook gebruikte ik het echt niet. Stukje slang is tegen het beschadigen van de crank aan de achterkant.
DAN MAAR KAPOT.....!!
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Bedankt voor de tip in ieder geval. Voorlopig laat ik het nog even zo maar ik weet nu dat het dus wel kan om een bracket met externe lagers te monteren.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef:Een fietsendrager met crankbevestiging is ook niet mijn favoriet. Ideaal is vastzetten aan de zadelpen (als je tenminste geen veel te licht weightweenie pennetje hebt ;-))
Waarom zou je je fiets niet aan de crank vastzetten? Volgens mij krijgt je crank + as het tijdens het fietsen een heel stuk zwaarder te verduren.
Een fiets weegt ca 12 kg, de berijder een veelvoud daarvan. En het merendeel van dat gewicht staat op de trappers...
Maar, ik geef toe, frame/zadelpen bevestiging ziet er in eerste opzicht wel minder schadelijk uit.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Malopiet
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 14 maart 2008, 01:24
Mijn mountainbike: Merida Matts SE
Contacteer:

Jelger schreef:Bedankt voor de tip in ieder geval. Voorlopig laat ik het nog even zo maar ik weet nu dat het dus wel kan om een bracket met externe lagers te monteren.
Ik heb dus precies hetzelfde probleem. Mijn Merida Mats SE heeft dezelfde brede cranck. Ik kan dus wel gaan slijpen geen probleem. Wat geeft dit echter voor gevolgen voor de fietsen van mijn kinderen met een normale cranck. Staan deze dan niet stevig meer ??? Wie heeft nuttige informatie voordat ik heel de TL eventueel naar de filistijnen help.
Het blijft iedereen zijn hobby of zijn plezier !!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Sjef schreef:
kermit schreef:Een fietsendrager met crankbevestiging is ook niet mijn favoriet. Ideaal is vastzetten aan de zadelpen (als je tenminste geen veel te licht weightweenie pennetje hebt ;-))
Waarom zou je je fiets niet aan de crank vastzetten? Volgens mij krijgt je crank + as het tijdens het fietsen een heel stuk zwaarder te verduren.
Een fiets weegt ca 12 kg, de berijder een veelvoud daarvan. En het merendeel van dat gewicht staat op de trappers...
Maar, ik geef toe, frame/zadelpen bevestiging ziet er in eerste opzicht wel minder schadelijk uit.
De crank is stevig zat, da's het probleem niet maar naast beschadigingen aan de crank en pasvorm problemen is een bevestiging aan de zadelpen veel stabieler omdat hij hoger zit.
Plaats reactie