Novatec as: aluminium of staal

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik wil een nieuwe wielset gaan bouwen en overweeg Novatec naven te gebruiken (bijv. D771/D772). Daarbij heb ik voor de achternaaf de keuze uit een aluminium as of stalen as. Ik neem aan dat het hier gaat om de steekas... Is aluminium sterk genoeg voor XC? En wanneer stapt men over op staal?

Beoogd gebruik van de set is vooral XC marathon, en ik weeg ongeveer 66 kg. Ik wil er komend jaar onder andere de alpentour trophy mee rijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

way2go schreef:Ik wil een nieuwe wielset gaan bouwen en overweeg Novatec naven te gebruiken (bijv. D771/D772). Daarbij heb ik voor de achternaaf de keuze uit een aluminium as of stalen as. Ik neem aan dat het hier gaat om de steekas... Is aluminium sterk genoeg voor XC? En wanneer stapt men over op staal?

Beoogd gebruik van de set is vooral XC marathon, en ik weeg ongeveer 66 kg. Ik wil er komend jaar onder andere de alpentour trophy mee rijden.
Normaal zijn de assen altijd van alu.

Ik vermoed dat het dan ook gaat om de cassette body. Die uit alu is stukken lichter, maar een cassette zal er een beetje invreten. Dat voorkom je dus met een stalen body. Als je van plan bent om de wielset langdurig te behouden, dan is het misschien beter voor staal te gaan. Let je sterk op het gewicht van je fiets, dan scheelt het zomaar 50-80 gram als je voor alu gaat!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Nee, het gaat echt om de assen. Zie bijv:
http://www.bdopcycling.com/Hubs-D772SB-11.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Het gaat om de as in de naaf, die is leverbaar in staal en aluminium. Ik rijd met deze naaf en heb gekozen voor de aluminium as en dat gaat prima tot nu toe.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ok. Wanneer zou je dan staal kiezen? Voor downhill ofzo?
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Bij 120 kg en zwaar gebruik? Staal is sterker maar de aluminium as is sterk genoeg voor mij. Ik heb tot nu toe geen problemen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien inderdaad voor downhill, maar zelfs dan lijkt het mij overkill...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op de alu cassettebody die op mijn Novatech wielset zat (die ik van Lars gekocht had ;-)) zat een stalen stripje op een van de splines. Ideaal, want het weegt vrijwel niks maar beschermt de body wel voor een belangrijk deel tegen invreten van de cassette.

Zegt niks over de as, maar ik vond het wel een plusje voor Novatech.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef:Op de alu cassettebody die op mijn Novatech wielset zat (die ik van Lars gekocht had ;-)) zat een stalen stripje op een van de splines. Ideaal, want het weegt vrijwel niks maar beschermt de body wel voor een belangrijk deel tegen invreten van de cassette.

Zegt niks over de as, maar ik vond het wel een plusje voor Novatech.
Dat noemt Novatec ABG, Anti Bite Guard.
Plaats reactie