Notubes ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Alvast excuses dat ik niet elke pagina doorlees, wellicht is daar het antwoord namelijk al.

Ik rijdt notubes crest velg (2012) met Mountainkings 2.4 van continental. Bij een redelijk harde luchtdruk (toch echt wel 2 bar of meer), heb ik nog steeds weleens bij bochten of kleine sprongetjes dat m'n band flink weg wil, naar de zijkant gaat, en ik behoorlijk controle verlies. Meestal kan ik de fiets nog net goed houden.

Als ik dan hoor dat er mensen met 1,5 bar rijden denk ik.. hoe is het mogelijk.

Wat doe ik verkeerd? Teveel gewicht naar voren? Verkeerde techniek? Andere bandenkeus beter?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

In 2012 waren de velgen naw. intern nog maar 19mm of 21 mm?

Als je dan met een 2.4 band gaat rijden op zo'n lage druk gaat het vanzelf wat driften.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtbpie schreef:Alvast excuses dat ik niet elke pagina doorlees, wellicht is daar het antwoord namelijk al.

Ik rijdt notubes crest velg (2012) met Mountainkings 2.4 van continental. Bij een redelijk harde luchtdruk (toch echt wel 2 bar of meer), heb ik nog steeds weleens bij bochten of kleine sprongetjes dat m'n band flink weg wil, naar de zijkant gaat, en ik behoorlijk controle verlies. Meestal kan ik de fiets nog net goed houden.

Als ik dan hoor dat er mensen met 1,5 bar rijden denk ik.. hoe is het mogelijk.

Wat doe ik verkeerd? Teveel gewicht naar voren? Verkeerde techniek? Andere bandenkeus beter?
Hoe zwaar ben je zelf? Klopt je metertje van je pomp? Welke versie van de MK's heb je (Protection?)?

En verder toch ook wat Bowiex zegt, op ongeveer 20 mm velg wil iedere 2.4 wel wat gaan rollen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

77 kilo. Meter is goed. Plus voel altijd aan de band ook. Dat laatste weet ik niet..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtbpie schreef:77 kilo. Meter is goed. Plus voel altijd aan de band ook. Dat laatste weet ik niet..
De lichtere uitvoeringen van Conti hebben behoorlijk soepele wangen, die willen nog wel eens 'bewegen'. En zeker op een smallere velg helpt dan een hogere druk nauwelijks. Als je wat vaker aan het springen bent en bochten wat agressiever neemt, dan is een band met een stuggere wang een goede upgrade.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Thanks, dan komen er op m'n nieuwe fiets ook andere bandjes! Voordeel van conti's is dat ze lekker licht zijn. Vermoed dat minder soepele wangen ook zwaarder zullen zijn.
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Weet niet zeker of ik de vraag op de juiste plek stel maar dat hoor ik dan eventueel wel.
Bij mijn tlr Dt Swiss wielen zit een licht blauwe strip waarop staat high presure tape, moet dit eruit en dan Yellowtape of is dit hetzelfde?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bij de tubeless tape van DT Swiss staat er volgens mij ook altijd TLR op (en ik kan alleen zwarte vinden online). Bij twijfel zou ik er gewoon andere tape in plakken..

/edit, de tape hoeft natuurljk niet van DT Swiss te zijn.. zijn het custom wielen? staat er nog meer op de tape? (Schwalbe heeft ook blauwe high pressure tubeless tape)
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Als het lijkt dat die tape er strak in zit en de spaakgaten netjes afsluit zou ik het gewoon proberen. Is het namelijk niet luchtdicht dan weet je dat heel erg snel.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Het is ind tape van Schwalbe
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

is het tape of een rubber strip die er los in ligt? Als het geplakte tape is zou ik het proberen, als het zoiets is niet:
Afbeelding
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Zal de bandjes er morgen eens afgooien, bedankt alvast.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Tape is echt als een strakke band om je velg, daar moet je echt aan peuteren om het eraf te krijgen. Een strip pak je zo vast en trek je zo van de velg.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Het was dus groene tape , bij de wielen van mijn oude fiets was het blauw :oops:
Bandjes nu erop gelegd en tubeless ventielen erin, morgen op het werk even oppompen en de latex erin.
Met een voetpomp geprobeerd maar helaas zonder succes.
Wordt vervolgd :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

vergeet niet een beetje te smeren met zeepsop, dat plopt een stuk soepeler! (mogelijk ook gewoon met voetpomp, bij mij maakte het in ieder geval net genoeg verschil)
Plaats reactie