Notubes ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat hangt helemaal van de velg af! Met een goede velg heb je alleen tape nodig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bertus51 schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Zelfgemaakt moet je over de velgrand en dan naderhand overtollig rubber afsnijden.
Dank.
Waarom is dat eigenlijk? Je hebt dan een dikke flap rubber tussen band en velg. Je velg wordt eigenlijk smaller.
Of is het echt nodig om m luchtdicht te houden?
Op deze manier krijg je elke velg luchtdicht.
Een dunne (ultralight) biba is al genoeg, dus erg veel verlies je er niet mee, 1 mm ongeveer.
Beter is een echte tubeless velg te kiezen, die maak je met 1 laagje tape luchtdicht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Denk er bij Ghetto tubeless (binnenband methode) wel aan dat een ventiel met verwijderbare kern erg gemakkelijk is!
Als de band/rimstrip een tijdje op elkaar hebben gezeten zit het aardig vastgeplakt. Het is dus wel mogelijk om een deel van de band los te halen maar niet wat ik zou aanbevelen.
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Dank.
Waarom is dat eigenlijk? Je hebt dan een dikke flap rubber tussen band en velg. Je velg wordt eigenlijk smaller.
Of is het echt nodig om m luchtdicht te houden?[/quote]
Op deze manier krijg je elke velg luchtdicht.
Een dunne (ultralight) biba is al genoeg, dus erg veel verlies je er niet mee, 1 mm ongeveer.
Beter is een echte tubeless velg te kiezen, die maak je met 1 laagje tape luchtdicht.[/quote]


Bij een echte tubeless velg, XTR bijvoorbeeld hoef je helemaal geen tape te gebuiken. Omdat de spaak gaten niet doorgeboord zijn.
:kiss:
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vraag maar eens aan je LBS wat ze daarvan vinden als er een spaak kapot is :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gerard Butter schreef:Dank.
Waarom is dat eigenlijk? Je hebt dan een dikke flap rubber tussen band en velg. Je velg wordt eigenlijk smaller.
Of is het echt nodig om m luchtdicht te houden?
Op deze manier krijg je elke velg luchtdicht.
Een dunne (ultralight) biba is al genoeg, dus erg veel verlies je er niet mee, 1 mm ongeveer.
Beter is een echte tubeless velg te kiezen, die maak je met 1 laagje tape luchtdicht.


Bij een echte tubeless velg, XTR bijvoorbeeld hoef je helemaal geen tape te gebuiken. Omdat de spaak gaten niet doorgeboord zijn.
:kiss:
[/quote]

Quote-button doet 't niet op jouw PC ?

En wat Zonoskar zegt, de velgen die geen lint of tape nodig hebben, die hebben allemaal een moeilijke oplossing om de spaken te bevestigen.
Velgen a la Notubes gebruiken gewone spaken, die kan iedere fietsenmaker vervangen, in ieder land ter wereld.
En een stukje tape, desnoods isolatieband of Ducktape ligt ook in iedere werkplaats.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Haverkamp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 21:53
Mijn mountainbike: Niner Sir 9 / Vassago Bandersnatch

Afgelopen week voor het eerst banden tubeless gemaakt met een setje van funworks. Banden: race king protection en ztr crest velg. Banden eerst schoongemaakt met een sopje in bad. Daarna op de veld gelegd, even pompen met de voetpomp en hij ging al op de velg. Daarna de velgrand aan 1 kant weer uit de velg gedrukt, 1 deel met bandenlichters eraf gehaald om de latex in te gieten. Band er weer op, pompen en schudden. Eén keer lucht erbij moeten doen en weer schudden en ze zaten dicht. Viel mijn 100% mee.
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Gerard Butter schreef: En de latex vloeistof zorgt er ook voor dat je minder lekke banden hebt. Al is dat natuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk niet in elk geval zo. Als je over de rotsen rij is dat natuurlijk niet zo.
Maar verder zoals duindoorens spijkers etc. wel.

Succes met je keuze :-q

Niet mee eens........meest voorkomende soort van lekrijden op rotsachtig terrein is snake-bite en dat is bij uitstek het terrein waar je met binnenbanden kwetsbaarder bent.....dus wat mij betreft ALTIJD beter dan binnenbanden wat lekrijden betreft (en daar heb ik in al veel lol om en mee gehad ;-))
Voor de rest.....tubeless rules!!!
iblauw
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 30 augustus 2013, 11:45
Mijn mountainbike: Cube LTD met XT + div mods en voor op het asfalt een Sensa Giulia Di2

Ik rij nu ca 1,5 jaar tubeless Heb tubeless XT velgen en Nobby Nic tubeless ready. Ik heb in beide banden een flesje latex zitten maar weet het merk niet meer. Bevalt uitstekend, echter nu beginnen ze leeg te lopen. Heb een grote fles latex van Schwalbe gekocht en wil nu de latex vernieuwen. Alleen binnen in m'n banden is het een grote zanderige rubberige bende. Het zit overal... Weet iemand een vlotte manier om dit te reinigen? Een of ander oplosmiddel? Heb totaal geen zin om het er allemaal te gaan uitpulken....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nachtje laten weken in een emmer zeepsop.
Dan trek je het er zo af. Een ruwe borstel werkt ook.
Je kan 't ook laten zitten, gewoon de oude nattigheid er uit gieten en nieuwe latex erbij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

Ik heb een lek velglint gehad (onder garantie vervangen) en nu heb ik in de velg zelf ergens een ophoping van latex wat voor een onbalans zorgt, is dit ergens mee op te lossen/te verwijderen?
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

iblauw schreef:Ik rij nu ca 1,5 jaar tubeless Heb tubeless XT velgen en Nobby Nic tubeless ready. Ik heb in beide banden een flesje latex zitten maar weet het merk niet meer. Bevalt uitstekend, echter nu beginnen ze leeg te lopen. Heb een grote fles latex van Schwalbe gekocht en wil nu de latex vernieuwen. Alleen binnen in m'n banden is het een grote zanderige rubberige bende. Het zit overal... Weet iemand een vlotte manier om dit te reinigen? Een of ander oplosmiddel? Heb totaal geen zin om het er allemaal te gaan uitpulken....
Eerlijk gezegd zou ik het er gewoon op wagen en die andere latex er gewoon bij in gieten. De oude latex is wrs toch al helemaal uitgedroogd.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik rol het er als het ware uit. Dus met een platte droge hand eroverheen wrijven. Dan krijg je normaal het meeste er wel uit.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ook hier mijn ervaringen maar eens delen. Afgelopen vrijdagavond m'n voorwiel tubeless gemaakt. Achterwiel ging niet, daar bleek ik met een 26" bandje aangekomen te zijn, en dat wil met alle goede wil van de wereld niet om een 29" velg.

Maar het voorwiel ging eigenlijk heel goed. Ik heb een speciaal Bontrager asymmetrisch velglint gekocht voor mijn Bontrager asymmetrische Mustang Elite velg, en dat past werkelijk waar heel mooi. De Racing Ralph (2,25 Double Defense, Tubeless Easy, PaceStar) lag er zo omheen en met een gewone vloerpomp (Topeak Joe Blow) wist ik de hieldraad in de velg te ploppen. Vloeistof erbij en klaar zou je denken, ware het niet dat tijdens het toevoegen van de vloeistof de hieldraad er weer uit plopte. En dan krijg je 'm met een vloerpomp echt niet meer dicht. Dus: op naar een maatje met een compressor, zorgen dat je geen vloeistof morst in de auto, en dan is het zo gebeurd.
Als ik een nieuwe achterband binnen heb, zorg ik er wel voor meteen een compressor bij de hand te hebben. Dan is het zo gebeurd!

Eerste test op het parcours van Noordwijk: geslaagd! Band is keurig op druk gebleven en voor m'n gevoel stuur ik soepeler de bochten in. Maar dat kan ook aan het nieuwe bandje liggen... De lagere druk bevalt wel goed!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Begin van de maand m'n nieuwe fiets afgehaald en dus ook voor het eerst tubeless gemaakt. volledige XC set van Stan No-tubes besteld. Daar zit een klein stukje gele tape in, zo'n rubber velglint waar het ventiel aan vastzit, een bus latex in.
Roval wielen met specialized banden.
Dus eerst het rubber ingelegd en dan de band er opgelegd, man wat een karwei, band was ontzettend moeilijk op de velg te krijgen, duwen tot m'n duimen blauw zagen. Compressortje erop maar hij liep aan het ventiel er hard leeg. Filmpje op YouTube bekeken en instructies gelezen en dan blijkt dat je eerst het ventielgat een beetje moet uitboren, dan valt het rubberventiellint er eter in.. Zo gezegd zo gedaan, terug de band met heel veel moeite erop gekregen. En dan lukte het wel. :)
Maar hij moest er terug af...want de latex moest er nog in. Pfff derde keer band er op duwen, wat een hel.

Achterwiel ging iets beter maar de band erop leggen blijft erg moeilijk. ik hoop dat ie wat zet tegen de volgende keer.

Na 24uur ...achterband nog steeds op druk (3bar) de voorband bijna leeg ....ventiel niet dichtgedraaid haha.
Na 48uur ...achterband nog perfect op druk, voorband nu ook.
En dan de eerste rit, bandjes op juiste druk (2bar) gezet en met een bang hart het bos in. De eerste keer tubeless hoop je toch dat alles goed blijft en dat je in het bos niet moet staan klooien. Maar alles zit goed.
Ondertussen al een paar ritten gedaan en het blijft wat zoeken naar de juiste druk. Voor mijn 100+ kg lijkt 2.1bar perfect, stuurt aangenaam al zal dat ook wel aan de nieuwe fiets liggen, en het overschakelen van 26 naar 29".

Ik kijk alleen een beetje tegen de keer op wanneer ik melk moet bijgieten en de banden er weer af en op moet gooien.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Plaats reactie