Garantie TREK-frame

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Erikje schreef:Heb je 'm dan gekocht met garantie? Nope ik denk het niet. En het is niet eens zo dat de importeur garantie of coulance aan jou zou moeten verlenen, maar degene (áls je 'm al met garantie hebt gekocht....) van wie je de bike hebt gekocht, en áls die er tenminste 8 jaar garantie op gegeven heeft.... en dát denk ik dus niet. Oftewel: houten bek.


Erikje
Wat hij al zei :roll:
Trek Bicycle Corporation provides each original retail purchaser of the bicycle a lifetime warranty against defects in materials and workmanship in the bicycle frame and rigid fork when purchased from an authorized Trek dealer. The Session frame warranty is limited to three years.

En als Trek zijn Life Time Warranty als volgt definieert:
Manufacturer's Lifetime Warranty is limited to the lifetime of the part in manufacturing. When a part has been discontinued by manufacturers, and remaining stocks have been depleted, repair or replacement cannot be made, and the lifetime of that part is ended. Maar ze geven nergens een definitie. Als je het goed leest tegen materiaal en productie fouten. 'Metaalmoeheid' om het zo maar even te noemen waar aluminium aan onderheving valt daar niet onder lijkt me. Dat is natuurlijke 'slijtage'.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Jij quote het gedeelte voor de onderdelen op de fiets, voor het frame geldt die definitie voor levensduur niet. Natuurlijk kun je wel discussieren over wat 'normal wear and tear' inhoudt, maar vooralsnog heb ik vaker gehoord dat Trek zonder problemen een frame van een eerste eigenaar vervangt wanneer dat scheurtjes vertoont, dan het tegendeel (hoewel ook dat wel voorkomt, nobody is perfect). [edit: nu ik het nog zo eens nalees, lijkt het er wel op dat dit gaat over het frame. Waar heb je dat stukje vandaan Dr. Eskimo?]

Mijn ervaringen met garantieafwikkeling door Trek/Bike Europe zijn heel erg goed, maar wel steeds als eerste eigenaar. Loskomende lak op mijn Gary Fischer werd na het jaar dat er officieel voor staat toch kostenloos verholpen door middel van overspuiten van het frame in een door mij gewenste kleur, inclusief verschillende alternatieven voor de stickers. Mijn Trek Fuel scheurde en ik had binnen drie dagen een nieuw frame, opgebouwd en wel. Wederom kostenloos. In beide gevallen ben ik ook de dealer dankbaar, die beide keren de ombouwkosten voor zijn rekening nam (het betrof 2 verschillende fietsenzaken). In het eerste geval was de fietsenmaker inmiddels officieel geen Gary Fischer dealer meer. In beide gevallen hoefde ik geen aankoopbon te overleggen, terwijl in het eerste geval er inmiddels al een andere eigenaar in de fietsenwinkel zat en geen enkel originele werknemer er nog werkte.

Ben het wel eens met de mening dat niet zozeer de eerste eigenaar, maar de beoordeling of het defect is ontstaan ondanks normaal gebruik en niet dankzij verkeerd gebruik de bepalende factor zou moeten zijn bij het toekennen van garantie.

Maar nogmaals, hier heeft de topicstarter helemaal niks aan. Als niet-eerste eigenaar van de fiets heeft hij volgens de huidig geldende garantievoorwaarden van Trek géén recht op garantie. De enige hoop is op coulance, en dat is bij een dergelijk 'oud' frame ben ik bang ijdele hoop.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

@JF Trek website:

http://www2.trekbikes.com/us/en/Inside_ ... /Index.php

Daar wordt ook naar toe gelinked van de Nederlandse Trek Website. Je hebt ook fabrikanten die levensduur definieren als de periode tot dat falen op treedt, waarbij het falen niet veroorzaakt is aan materiaal en produktiefouten. Meeste fabrikanten geven vaak een life time garantie voor een bepaalde verwachte periode van bv 5 jaar voor alu frames. Waar George ook terecht op hamert.

Frame van de vraagsteller is 8 jaar oud voordat het faalde. Vind ik erg lang voor een alu frame. Is ook nog eens tweede eigenaar, dus mag blij zijn dat hij zolang met een frame heeft kunnen rijden wat mij betreft. Hij heeft niet de oorspronkelijke investering hoeven te doen in de nieuwe bike. Het betoog over eerlijke klant snap ik ook niet als je probeert feitelijk Trek te flessen omdat je geen recht hebt op garantie.

Als tweede eigenaar moet je de mazzel hebben dat je fietszaak en de fabrikant erg mee willen werken ook al hoeven ze dat niet. Een maat van me kocht een tweedehands single pivot Marin. Frame scheurde en werd door een gloednieuwe quad link vervangen. Swingarm scheurde; kostenloos vervangen. Swingarm scheurde nog een keer; coulance omdat ze vraagtekens begonnen te plaatsen bij juiste gebruik, te kleine framemaat en oorspronkelijk niet de eerste eigenaar. Dat binnen een periode van 2 jaar. Maar dat is mazzel en in mijn ogen erg goede service van Marin die ze niet hadden hoeven te verlenen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Toch ook bij Trek een hoop kleine lettertjes dus. Ik blijf de term 'levenslange garantie' vooral een marketing kreet vinden. Kennelijk wel eentje die goed werkt omdat veel mensen ermee schermen. Dit heeft ook wel een hoog 'mijn fiets is zooooo goed' gehalte :wink: Ik sluit me in ieder geval bij Dr. Eskimo aan wat betreft levensduur van frames. Van een intensief gebruikt (alu) frame kun je niet het eeuwige leven verwachten en imo ook geen eeuwige garantie.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Terwijl ik toch verhalen ken van iemand die een 15 jaar oude stalen ros geruild zagen voor een alu 8500 model 2 jaar geleden.

En mijn verhaal in 1998, toen had ik een stalen GF Aquila waarvan de canti nokken niet recht waren gelast en daardoor de V-brakes niet af te stellen waren. Dit frame is toen geruild door een Mt Tam frame, het top frame op dat moment. (Stoer trouwens, Alivio en STX met een RS Jett S 50 mm vork in een Mt Tam frame....)

Dus wederom, de eerste eigenaar heeft volle garantie, de volgende eigenaren volgens afspraak niet. En daarbij komt nog, degene van wie je de bike koopt dient indien afgesproken garantie te verlenen.... niet de fabrikant/importeur.

Erikje

Erikje
Stefke
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 21 april 2005, 13:38
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR '08 / Klein Mantra Pro Carbon '00 / Klein Quantum Pro '98

Hebben jullie dit via de dealers afgehandeld als ik vragen mag ?
Ik heb namelijk nog een Bontrager wielset staan met afgebroken naaf flenzen en maar 200 km gereden ...
bikebikkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:42
Mijn mountainbike: Trek 8500 (nieuw frame), met XT/LX, Magura Asgard, HS33

Dr. Eskimo schreef:@JF Trek website:

http://www2.trekbikes.com/us/en/Inside_ ... /Index.php

Daar wordt ook naar toe gelinked van de Nederlandse Trek Website. Je hebt ook fabrikanten die levensduur definieren als de periode tot dat falen op treedt, waarbij het falen niet veroorzaakt is aan materiaal en produktiefouten. Meeste fabrikanten geven vaak een life time garantie voor een bepaalde verwachte periode van bv 5 jaar voor alu frames. Waar George ook terecht op hamert.

Frame van de vraagsteller is 8 jaar oud voordat het faalde. Vind ik erg lang voor een alu frame. Is ook nog eens tweede eigenaar, dus mag blij zijn dat hij zolang met een frame heeft kunnen rijden wat mij betreft. Hij heeft niet de oorspronkelijke investering hoeven te doen in de nieuwe bike. Het betoog over eerlijke klant snap ik ook niet als je probeert feitelijk Trek te flessen omdat je geen recht hebt op garantie.

Als tweede eigenaar moet je de mazzel hebben dat je fietszaak en de fabrikant erg mee willen werken ook al hoeven ze dat niet. Een maat van me kocht een tweedehands single pivot Marin. Frame scheurde en werd door een gloednieuwe quad link vervangen. Swingarm scheurde; kostenloos vervangen. Swingarm scheurde nog een keer; coulance omdat ze vraagtekens begonnen te plaatsen bij juiste gebruik, te kleine framemaat en oorspronkelijk niet de eerste eigenaar. Dat binnen een periode van 2 jaar. Maar dat is mazzel en in mijn ogen erg goede service van Marin die ze niet hadden hoeven te verlenen.
Wat ik bedoel met "eerlijke klant" is dat ik ook had kunnen proberen de originele factuur van de eerste eigenaar te achterhalen en met die factuur de garantie te claimen. Bij winkel waar ik hem namelijk 6 jaar geleden gekocht heb, heb ik destijds de originele aankoopnota van die klant mogen inzien en heb toen ook de naam en het adres gezien (en onthouden). Maar ik heb dat niet gedaan omdat ik dan ook mijn huidige dealer (waar ik hem overigens niet gekocht heb, maar wel al 6 jaar lang over de vloer kom en voor honderden euro's aan upgrades gedaan heb) had moeten vragen om te frauderen, want hij weet dat ik niet die persoon ben die op die factuur staat. En hoe meer mensen proberen op een oneigenlijke manier aanspraak te maken op garantie, des te strenger zal de importeur worden. Ik heb dus duidelijk de zaak niet proberen te flessen! Blijkbaar is er de afgelopen jaren veel gesjoemeld, want 2 jaar terug kon je ook als 2e eigenaar best garantie claimen, mits je dealer er maar achter stond en druk uitoefende. "Eerlijkheid duurt het langst", ik zit inmiddels al 2 weken zonder MTB en het zal nog wel een paar weken langer duren zo. :lol:
bikebikkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:42
Mijn mountainbike: Trek 8500 (nieuw frame), met XT/LX, Magura Asgard, HS33

Ik heb goed nieuws!!!! Op aandringen van mijn dealer (Henk Baars in Diessen) krijg ik een nieuw frame met 30% coulancekorting. Mijn dealer doet er zelf nog eens 10% bij zodat ik het frame met 40% korting kan kopen. Ik krijg dus een nieuw frame Trek 8000 (of hoger) voor relatief weinig geld. Gezien de situatie (2e eigenaar en 6 jaar probleemloos gereden) mag ik dus niet klagen.

Voordeel is dat ik het nieuwe frame nu ook een maatje kleiner kan nemen (17,5 inch i.p.v. 19,5 inch), want mijn oude fiets was net iets te groot en de Trek-frames zijn sinds 1998 alleen maar langer geworden qua bovenbuis. Mijn dealer geeft me ook nog eens korting op het ombouwen van de onderdelen. Als dank daarvoor (maar ik was het toch al van plan) maak ik van de gelegenheid gebruik om mijn fiets meteen op te waarderen naar een 9-speed XT (was 8-speed XT) en ook voor die onderdelen hebben we natuurlijk een mooie netto prijs afgesproken. Dealer blij, ik blij, everybody happy :-D

Je ziet dat met wat inspanning van de Trek-dealer (Henk bedankt :-q !!) er best iets te regelen is, maar feit blijft dat de levenslange garantie op het frame uitsluitend voor de 1e eigenaar geldt (en dat je dat dmv de originele aankoopnota moet aantonen). Overigens heb ik dadelijk op dit nieuwe frame, waar ik dan de 1e eigenaar van ben, wel weer gewoon levenslange garantie! :-q
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Mooi man, 't kost Trek niets, je LBS ook niet, die verdient er zelfs nog op door de ombouw en zo, en jij hebt voor een klein prijsje (..) een nieuwe bike.

Erikje
Speedy1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 22:07
Mijn mountainbike: ene die serieus oud en verroest : type aldi bike

mooi van je dealer en trek
dus alles nog tot een goed einde gekomen
veel plezier met je nieuw frame
biking from '87

mijn bike:ene die serieus oud en verroest : type aldi bike
bikebikkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:42
Mijn mountainbike: Trek 8500 (nieuw frame), met XT/LX, Magura Asgard, HS33

Speedy1 schreef:mooi van je dealer en trek
dus alles nog tot een goed einde gekomen
veel plezier met je nieuw frame
Dank je. Ik kan niet wachten tot ik weer een MTB ter beschikking heb, want ik heb nu al een paar weken niet kunnen fietsen en mis het echt. Ik slaap er zelfs slecht van en droom er over, kun je nagaan!!
:P
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Goede deal(er) :-q
bikebikkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:42
Mijn mountainbike: Trek 8500 (nieuw frame), met XT/LX, Magura Asgard, HS33

George schreef:Goede deal(er) :-q
SUPER dealer bedoel je :-q

Ik zat trouwens net even het verslag en de foto's te bekijken van je reis naar de USA, maar dat is wel een ervaring om jaloers op te worden. Alleen de foto's al, supergaaf!!!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik heb dit verhaal gisteren nog even ter sprake gebracht bij insiders en die gaven aan dat de teugels m.b.t. garantieclaims wat strakker zijn aangehaald. Het liep nl. een beetje de spuigaten uit, zodat men van hogerhand achter de oren begon te krabben en wat meer zorgvuldigheid verwachtte van de garantieafdeling.

Dat verklaart ook de wisselende verhalen over de garantie afhandeling van Trek die in dit topic ter sprake zijn gekomen. Reken er in het vervolg maar op dat er naar een aankoopbewijs etc. gevraagd gaat worden.
Naar ik heb vernomen (ik mag niets officieel bevestigen 8) ) zijn ze bij de garantiebehandeling van onderdelen niet zo moeilijk geworden. (Op zich wel logisch, omdat deze geen registratie hebben in de vorm van een serienummer o.i.d. wat door de dealer wordt vastgelegd).
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Van mij dealer vernam ik dat de garantie van Trek toch beduidend minder is dan die van Koga of Giant. Vooral Koga schijnt een haast perfecte en snelle garantieregeling te hebben. Bij Trek vergoed men lang niet alles en ben je vaak je materiaal relatief lang kwijt.

In dit geval heb je een frame voor 60% van de aankoopprijs. Heb je dan een werelddeal of niet? Trek geeft je 30% korting, ik vind het mager...
Ik ben van mening dat een scheur in een frame die te wijten is aan de slechte kwaliteit van het frame moet resulteren in een nieuw frame.
Levenslang is altijd relatief, maar of je nu 1e,2,e of 300ste eigenaar bent van een frame dat 5 jaar oud is moet niets uitmaken.
Een bedrijf dat heel stoer levenslange garantie wil geven, moet er maar voor zorgen de ze die garantie niet nodig heeft door het aantal productiefouten tot 0,0% te beperken en mocht men onverhoopt toch zo`n garantiegeval krijgen dan moet men niet zeiken en een nieuw frame geven. Vervang model, zelfde grootte, zelfde serie of kwalitatief beter.

Geef anders gewoon 3 jaar garantie op je frames of zo....
Laatst gewijzigd door themaniac op vr 6 oktober 2006, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie