Rugblessure: Fully beter voor de rug?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Grmbl...

Heb de laatste 2 1/2 maand veel last van mijn rug en nu een behandeling of 6-7 achter de rug bij de fysio. Probleem zit hem in de onderrug, waar een van de wervels 'wat uitsteekt. Dat is iets wat niet te verhelpen is met fysio, maar een 'afwijking' zoals men dat zo mooi noemt. Het probleem is dat die wervel niet 100% functioneert en de wervels rondom die wervel (vooral beneden) lui worden en zich moet overcompenseren.

Zitten is op dit moment al iets wat redelijk pijnlijk is, met name achter de pc. Momenteel voel ik de hele dag een zeurende pijn. Biken is ook geen prettige optie met diezelfde houding en alle hobbels. Met oefeningen en het aansterken van de spieren, icm met fysio moet dit probleem overgaan. Misschien dat ik over stap/moet stappen op een fully omdat die minder belastend is voor de rug. Ga om die reden binnenkort een testfully proberen, een weekend lang. Dit icm met foto`s en het advies van de fysio moet een uitsluitsel geven.

Ik weet niet of er meerdere bikers zijn die een dergelijke ervaring/probleem hebben. Verder ben ik benieuwd naar het verschil in belasting tussen een fully en een hardtail. Dus mensne die de overstap hebben gemaakt vraag ik om hun ervaring te delen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klote, zo'n probleem. Ik hoop voor je dat trainen helpt!

Wat betreft fully/hardtail: er is echt een comfortverschil. Of het de oplossing voor jouw probleem is is natuurlijk niet vooraf te zeggen.
Ik heb zowel een hardtail als een comfortabel afgestelde fully en op beide fietsen voel ik mijn rug wel eens, met name als ik minder getraind ben en toch stevig doorknal.
Ik ben zelf ook erg tevreden over de cane creek thudbuster verende zadelpen, levert absoluut comfortwinst op maar is niet ieders ding.

Mocht je voor een fully kiezen, daar zit ook nog het nodige verschil in qua comfort. Probeer er meerdere als het kan.
Ik heb zelf een fiets met één draaipunt en een staalveerdemper (fox vanilla rc). Voor sommigen pompt dat te veel, maar ik rijd voor de lol en niet voor rondetijden en vind het erg comfortabel rijden. In het terrein ervaar ik het pompen niet als storend, op asfalt wel. Om echt te racen is deze opzet wat minder geschikt.

En vooral: probeer ook eens wat uit met je zithouding! Een kortere stuurpen, een risertje? Zadel iets anders afstellen? Kan allemaal helpen.

Succes ermee :-q
K.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ben 2 jaar geleden overgestapt van ht. naar fully. I.v.m. versleten nekwervels verrekte ik na het biken van de pijn. Na langere tochten had ik soms dagen lang een zeurende pijn in de nekstreek. Experimenteren met de ht gaf vrijwel geen resultaat. Met de fully (Speci. Epic) zijn deze klachten nagenoeg verdwenen. Voor mij had de overstap dus duidelijk een positief effect
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

en of dat het scheelt.
ik heb nogal eens last van HNP klachten ( hernia in begin stadium) vooral op zeer hobbelig terrein. met mijn HT moest ik na een km of 15 mezelf weer helemaal "rechttrekken", met mijn fully is dit nagenoeg weg en rij ik tochtjes van 50km zonder enig probleem, en ik heb maar 80mm veerweg achter ( dat is nieteens veel).
wat ik nu dus doe is wedtrijdjes met de HT en tourtochten of langere trainingen met de fully, dit werkt voor mij prima...
maaruh orbea heeft ontzettend mooie fullies hoor, met niet al teveel veerweg is misschien net genoeg voor je ( of ga je die al testen??)

succes
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Ik heb een tijdje geleden een zelfde stap gemaakt. Na een wat langere tocht op een Hard Tail bleef ik altijd zitten met pijn in de onderrug. Het verstellen van het zadel en stuur maakte weinig tot niets uit. Met hulp van de LBS een keer een Full suspension goed aan de tand gevoeld en meteen de eerste keer viel me al op dat de pijn niet terug kwam. Inmiddel rijd ik geheel tevreden en zonder pijn in de rug op een Santos S.F.S.

Of het injouw geval ook de oplossinge is weet ik niet, maar als je de mogelijkhied heb om een Full Suspension te proberen dan is dat zeket de moeite waard.

Rob
themaniac schreef:Grmbl...

Heb de laatste 2 1/2 maand veel last van mijn rug en nu een behandeling of 6-7 achter de rug bij de fysio. Probleem zit hem in de onderrug, waar een van de wervels 'wat uitsteekt. Dat is iets wat niet te verhelpen is met fysio, maar een 'afwijking' zoals men dat zo mooi noemt. Het probleem is dat die wervel niet 100% functioneert en de wervels rondom die wervel (vooral beneden) lui worden en zich moet overcompenseren.

Zitten is op dit moment al iets wat redelijk pijnlijk is, met name achter de pc. Momenteel voel ik de hele dag een zeurende pijn. Biken is ook geen prettige optie met diezelfde houding en alle hobbels. Met oefeningen en het aansterken van de spieren, icm met fysio moet dit probleem overgaan. Misschien dat ik over stap/moet stappen op een fully omdat die minder belastend is voor de rug. Ga om die reden binnenkort een testfully proberen, een weekend lang. Dit icm met foto`s en het advies van de fysio moet een uitsluitsel geven.

Ik weet niet of er meerdere bikers zijn die een dergelijke ervaring/probleem hebben. Verder ben ik benieuwd naar het verschil in belasting tussen een fully en een hardtail. Dus mensne die de overstap hebben gemaakt vraag ik om hun ervaring te delen.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

rcoenders schreef:Inmiddel rijd ik geheel tevreden en zonder pijn in de rug op een Santos S.F.S.
[/quote]


Ik train mijn rug en buikspieren regelmatig apart buiten het fietsen, dit omdat het errug belangrijk is om sterke rug en buikspieren te hebben bij het mountainbiken en heb dan ook weinig problemen met mijn rug. Desondanks heb ik tevens een Santos SFS fully besteld, maar dat is puur voor de heb :wink: Ik denk overigens wel dat een fully veel klachten kan wegnemen.

Dus themaniac? gewoon effe een fully erbij kopen, bij geldgebrek gewoon effe met de pet rond binnen dit forum :tong Mijn geld is nu op dussss... valt er bij mij effe nix te halen.
Laatst gewijzigd door SnelleJonge op wo 8 februari 2006, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Ik ben overgestapt van Fully (Giant NRS) naar HT, en er is wel degelijk sprake van een comfortverschil. Ik heb soms ook (zelfs) het idee dat ik op de HT langzamer ben bij bijvoorbeeld boomwortels of soortgelijke 'korte' oneffenheden.

Belangrijkste reden voor mij om over te stappen is het verschil in onderhoud, het makkelijker schoonmaken en het gewicht in het voordeel van de HT (ik heb er trouwens nog geen moment spijt van gehad, maar dat is jouw vraag niet... :-q).
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Hey,

Bedankt voor de reacties. Ik heb 2 metingen laten doen. Eentje in 2004 bij bikelevel voor mijn Giant en een maandje geleden eentje bij Rings Goirle voor mn Orbea.
Daar zit het probleem ook niet in, ik weet dat mijn stuurbuislengte een cm of 2-3 langer mag zijn omdat ik nu een 'racy' houding heb.

Het probleem van de rug komt nu niet door het fietsen, laat dat voorop staan. Heb wel eens meer rugproblemen gehad, maar dat was vooral de bovenrug. Het stijve gevoel in de onderrug ken ik wel, wie niet denk ik zo maar. Je zit immers uren in dezelfde houding.

Ik fitness 1 of 2 X in de week en train daarbij voornamelijk de rug en benen, juist om rugklachten te voorkomen. Ik wacht het nu maar ff af, biken zit er niet iedere dag in. Gister ging het gewoon klote, de rug deed zeer en aan het einde van de rit was ik kapot. Niet conditioneel, maar ik was net een kreupel oud mannetje...

Ik heb wel 2 adressen waar ik een fully kan testen. Bij Rings hebben ze specialized staan, geloof stumpjumper en epic. Geen idee of dat in 21 inch is, vast niet. Verder kan ik vast en zeker bij de 2wieler wel een fully testen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het op een bijzonder ongelukkig moment komt, zo 2-3 maanden na aankoop van mn bike! Een fully frame is niet bepaald 'gratis'....
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

voor mij was de overstap van fully naar hardtail erg duidelijk te merken, maarja ik rijd nu ook een attitude........zeeeeeeeeeeeeeeeeer af te raden als je last hebt van de rug.
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

themaniac schreef:Ik fitness 1 of 2 X in de week en train daarbij voornamelijk de rug en benen, juist om rugklachten te voorkomen. Ik wacht het nu maar ff af, biken zit er niet iedere dag in. Gister ging het gewoon klote, de rug deed zeer en aan het einde van de rit was ik kapot. Niet conditioneel, maar ik was net een kreupel oud mannetje...
Wellicht ten overvloede; bij onderrugklachten is het heel belangrijk om naast je rugspieren ook juist je buikspieren te trainen.
Ik ben zelf ook redelijk gevoelig voor onderrugklachten (nog niet zo erg dat ik er een Klein of C'dale hardtail voor weg zou doen), maar extra buikspieroefeningen hebben mij iig geholpen.
Ook een minder racier houding dmv een steilere stem en/of een risertje kunnen helpen.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Dr Paaj

Bij lange ritten krijg ik veel problemen met mijn rug, dit is een gevolg van een verdraaide wervel 2e vanaf mijn staartbeen, maar nog meer een gevolg van vermoeidheid. Wanneer ik op een fully rij heb ik nergens last van. Dus dat is zeker al een aanrader.

Ik kan me ook geen diepe zit veroorloven, ik zit altijd wat rechter op, lekker ontspannen. Ik heb laatst ook een meting laten doen en die volg ik nu alleen mbt afstelling de zadelstand en afstand tot trapas, de stuurpen is bij mij nooit langer dan 10cm en heeft min 5gr met een rizer bar. Ik heb een tijd gereden met een flatbar en mijn stuurpen naar beneden gedraaid, auw auw auw! En dit heeft maanden fysio gekost, een trampoline werkt ook erg goed in de spong je bovenlichaam draaien en voornamelijk losmaken en een beetje aansterken, wanneer ik last van mijn rug heb, is het rekken en trampoline(half uurtje) en het is ver over.

Een goede sportschool en sportfysio kan je hier goed bij helpen, maar een overstap naar een lichte fully is je zeker aan te raden, alleen al voor de spannende topics :lol:
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Haha 'spannende topics' Ik probeer het nu zo op te lossen, met oefeningen van de fysio en eventueel een foto om te kijken hoe het wervelkolommetje dr uitziet.

Een nieuwe bike is wel het LAATSTE waar ik aan wil. Zeker omdat het verrekte duur is haha..
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Persoonlijk denk ik dat op je houding letten bij bv achter je computer zitten, misschien nog wel meer verschil zal uitmaken voor je rug dan het verschil van een fully met een HT.
(afhankelijk van hoeveel uurtjes je fiets en achter de computer zit)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, wortel, we vatten 'm ;)

Maniac,

Ik kan me herinneren dat je bij de overstap van je 1e mtb naar de vorige ook allerlij klachten had.
Toen was er nog niets gemeten.
Nu dus wel.
Los van het feit dat jouw rug niet 100% is, vind ik het wel toevalig dat de klachten bij verandering van bike weer de kop op steken.

Probeer eens een verende zadelpen can Cane Creek.
Die past gewoon in je Orbea, en ontlast je rug bijna net zoveel als een gem. fully.

En anders voor max comfort, dus veel zachte veerweg.
Dan behoren de snelle rondjes wel tot het verleden.
Goed voor je rug, slecht voor je ego....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dr Paaj

53km/h wordt dan 35km/h is ook niet erg, het is allebei hard :lol:
Plaats reactie