Review: Hayes HFX 9 Carbon editie

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

De afgelopen dagen heb ik wat kilometers gemaakt op een bike met daarop Hayes HFX 9 carbon remmen. Zoals beloofd aan bepaalde forummers volgt hier een review.



Design

De remmen hebben niet echt een apart design. De rotors en remhendels zijn redelijk standaard, afgezien van het feit dat de remhendels van carbon zijn.

De hendels liggen goed in de hand en voelen ook goed aan, geen/weinig speling op de hendels.


Remkracht

De pure remkracht van de remmen is erg goed te noemen. Qua remkracht doet deze rem niet onder voor bijvoorbeeld de XT remmen.
De doseerbaarheid van de rem is redelijk, maar het brute remvermogen komt toch vrij direct vrij. De doseerbaarheid had wel beter gekund.

Afstelling

Met de afstelling van de remmen heb ik me niet bezig gehouden. Zou niet weten hoe ze snel zijn af te stellen. Mn MPH3`s die ik op dit moment rijdt zijn eenvoudig op het stuur af te stellen, deze 'vinding' kom je echter op weinig schijfremsets tegen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BE@ST
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:58
Mijn mountainbike: KLEIN Attitude
Contacteer:

Ik heb ze ook gekocht en weer terug gebracht :roll: ik ga voor iets beters XTR dual :D

Ik vond de Hayes er best fraai uitzien, alleen de kleur, daar kun je zo weinig mee(een soort van poepkleur :wink: ).

Maaruh, aan deze info heb je nix, dus laterz
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Tsja, en laat deze remmen nou net beter zijn als/dan* de XTR's.
GERONIMO
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1008
Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/

Brum schreef:Tsja, en laat deze remmen nou net beter zijn als/dan* de XTR's.
Het is dan Brum :wink: .

Heb je nog wat gemerkt van oververhitting? Ik heb in de 02 gelezen dat de xtr's daar last van hadden tijdens de transalp.
Te koop: Giant composite, full xtr, ztr olympic
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

Nog wat zinnigs over de Goodridge leidingen?
Zijn dit de standaard leidingen bij Hayes tegenwoordig of niet?
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Shimano heeft nog steeds problemen in lange afdalingen, tenzij je grotere schijven gebruikt.
Zwaardere rijders zullen dat eerder merken.
Stellen dat XTR beter is dan Hayes, om het even welke uitvoering, vind ik erg gevaarlijk.
De Bling Bling factor van deze Hayes vergelijken met XTR is voer voor eindeloze discussies. :D


Die vinding van MPH I, II of III om op 't stuur je blokjes te stellen is in de Alpen levensgevaarlijk, maar in NL is 't wel handig.
De remmen zijn niet zelfstellend, vandaar het knopje.
Een mooi voorbeeld van een gebrek dat wordt gebracht als een feature.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Hayes zijn supermakkelijk af te stellen: je schroeft de twee boutjes op de adapter los, knijpt de remhendel een paar keer in, houdt hem ingeknepen en je schroeft vervolgens de boutjes weer vast. Ik zie overigens dat er niet de originele remschijven bij zitten, in ieder geval bij de mijne kwamen de MudCutter wavey schijven standaard.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

remblokjes verwisselen is bij Hayes ook makkelijk
geen schroefjes losmaken ofzo, gewoon blokjes eruit halen dmv, een veertje
nieuw veertje op de nieuwe blokjes en terugplaatsen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Knaag
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: do 20 januari 2005, 23:24
Mijn mountainbike: Cube ltd3 (2004/2005), Batavus Torix B1 (1995)
Contacteer:

Exar schreef:Hayes zijn supermakkelijk af te stellen: je schroeft de twee boutjes op de adapter los, knijpt de remhendel een paar keer in, houdt hem ingeknepen en je schroeft vervolgens de boutjes weer vast.
Die methode werkt met ieder hydraulisch remsysteem toch? Ik heb hem ook al een paar keer succesvol toegepast op mijn magura julie's.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Knaag schreef:
Exar schreef:Hayes zijn supermakkelijk af te stellen: je schroeft de twee boutjes op de adapter los, knijpt de remhendel een paar keer in, houdt hem ingeknepen en je schroeft vervolgens de boutjes weer vast.
Die methode werkt met ieder hydraulisch remsysteem toch? Ik heb hem ook al een paar keer succesvol toegepast op mijn magura julie's.
Nope, tenzij de nieuwe Julies adapters hebben. Een normale IS schijfrem moet je uitspaceren dmv spacers. Postmount zoals Hayes het gebruikt (en Manitou op hun vorken, en sommige IS scheibenbremsen het ook hebben dmv adapters) is veul hendiger qua monteren, want echt afstellen is het natuurlijk niet.
Plaats reactie