De afgelopen dagen heb ik wat kilometers gemaakt op een bike met daarop Hayes HFX 9 carbon remmen. Zoals beloofd aan bepaalde forummers volgt hier een review.
Design
De remmen hebben niet echt een apart design. De rotors en remhendels zijn redelijk standaard, afgezien van het feit dat de remhendels van carbon zijn.
De hendels liggen goed in de hand en voelen ook goed aan, geen/weinig speling op de hendels.
Remkracht
De pure remkracht van de remmen is erg goed te noemen. Qua remkracht doet deze rem niet onder voor bijvoorbeeld de XT remmen.
De doseerbaarheid van de rem is redelijk, maar het brute remvermogen komt toch vrij direct vrij. De doseerbaarheid had wel beter gekund.
Afstelling
Met de afstelling van de remmen heb ik me niet bezig gehouden. Zou niet weten hoe ze snel zijn af te stellen. Mn MPH3`s die ik op dit moment rijdt zijn eenvoudig op het stuur af te stellen, deze 'vinding' kom je echter op weinig schijfremsets tegen.
Review: Hayes HFX 9 Carbon editie
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 209
- Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:58
- Mijn mountainbike: KLEIN Attitude
- Contacteer:
Ik heb ze ook gekocht en weer terug gebracht ik ga voor iets beters XTR dual
Ik vond de Hayes er best fraai uitzien, alleen de kleur, daar kun je zo weinig mee(een soort van poepkleur ).
Maaruh, aan deze info heb je nix, dus laterz
Ik vond de Hayes er best fraai uitzien, alleen de kleur, daar kun je zo weinig mee(een soort van poepkleur ).
Maaruh, aan deze info heb je nix, dus laterz
-
- Pro Biker
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
- Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/
Het is dan Brum .Brum schreef:Tsja, en laat deze remmen nou net beter zijn als/dan* de XTR's.
Heb je nog wat gemerkt van oververhitting? Ik heb in de 02 gelezen dat de xtr's daar last van hadden tijdens de transalp.
Te koop: Giant composite, full xtr, ztr olympic
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
- Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
- Contacteer:
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
Shimano heeft nog steeds problemen in lange afdalingen, tenzij je grotere schijven gebruikt.
Zwaardere rijders zullen dat eerder merken.
Stellen dat XTR beter is dan Hayes, om het even welke uitvoering, vind ik erg gevaarlijk.
De Bling Bling factor van deze Hayes vergelijken met XTR is voer voor eindeloze discussies.
Die vinding van MPH I, II of III om op 't stuur je blokjes te stellen is in de Alpen levensgevaarlijk, maar in NL is 't wel handig.
De remmen zijn niet zelfstellend, vandaar het knopje.
Een mooi voorbeeld van een gebrek dat wordt gebracht als een feature.
Zwaardere rijders zullen dat eerder merken.
Stellen dat XTR beter is dan Hayes, om het even welke uitvoering, vind ik erg gevaarlijk.
De Bling Bling factor van deze Hayes vergelijken met XTR is voer voor eindeloze discussies.
Die vinding van MPH I, II of III om op 't stuur je blokjes te stellen is in de Alpen levensgevaarlijk, maar in NL is 't wel handig.
De remmen zijn niet zelfstellend, vandaar het knopje.
Een mooi voorbeeld van een gebrek dat wordt gebracht als een feature.
-
- Genius
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Scott Spark
- Contacteer:
Hayes zijn supermakkelijk af te stellen: je schroeft de twee boutjes op de adapter los, knijpt de remhendel een paar keer in, houdt hem ingeknepen en je schroeft vervolgens de boutjes weer vast. Ik zie overigens dat er niet de originele remschijven bij zitten, in ieder geval bij de mijne kwamen de MudCutter wavey schijven standaard.
remblokjes verwisselen is bij Hayes ook makkelijk
geen schroefjes losmaken ofzo, gewoon blokjes eruit halen dmv, een veertje
nieuw veertje op de nieuwe blokjes en terugplaatsen.
geen schroefjes losmaken ofzo, gewoon blokjes eruit halen dmv, een veertje
nieuw veertje op de nieuwe blokjes en terugplaatsen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 191
- Lid geworden op: do 20 januari 2005, 23:24
- Mijn mountainbike: Cube ltd3 (2004/2005), Batavus Torix B1 (1995)
- Contacteer:
Die methode werkt met ieder hydraulisch remsysteem toch? Ik heb hem ook al een paar keer succesvol toegepast op mijn magura julie's.Exar schreef:Hayes zijn supermakkelijk af te stellen: je schroeft de twee boutjes op de adapter los, knijpt de remhendel een paar keer in, houdt hem ingeknepen en je schroeft vervolgens de boutjes weer vast.
-
- Genius
- Berichten: 3747
- Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
- Contacteer:
Nope, tenzij de nieuwe Julies adapters hebben. Een normale IS schijfrem moet je uitspaceren dmv spacers. Postmount zoals Hayes het gebruikt (en Manitou op hun vorken, en sommige IS scheibenbremsen het ook hebben dmv adapters) is veul hendiger qua monteren, want echt afstellen is het natuurlijk niet.Knaag schreef:Die methode werkt met ieder hydraulisch remsysteem toch? Ik heb hem ook al een paar keer succesvol toegepast op mijn magura julie's.Exar schreef:Hayes zijn supermakkelijk af te stellen: je schroeft de twee boutjes op de adapter los, knijpt de remhendel een paar keer in, houdt hem ingeknepen en je schroeft vervolgens de boutjes weer vast.