Max gewicht Mavic Crossmax

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Hallo allemaal,

Wat is het maximale rijders gewicht van een mavic crossmax velg?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

welke crossmax velg?

Sl -> 75 kg
Xl -> 75 kg +
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

Ligt dat ook niet een beetje aan je rijstijl?
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

wat is 75 kg+. Ik weeg 95 kg dus zal wel niks voor mij zijn?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

geen SL dus. Enduro's of XL
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

timmetjuh schreef:Ligt dat ook niet een beetje aan je rijstijl?
Ja tuurlijk, maar je zit natuurlijk ook met garantie. Iemand van 80km die alleen op de weg rijdt en een productie foutje heeft in z'n wiel heeft pech.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

guido_gorisse schreef:
timmetjuh schreef:Ligt dat ook niet een beetje aan je rijstijl?
Ja tuurlijk, maar je zit natuurlijk ook met garantie. Iemand van 80km die alleen op de weg rijdt en een productie foutje heeft in z'n wiel heeft pech.
Ja hallo, maar als ik 80km lang was dan zou ik ook niet op een mountainbike gaan zitten.
En mocht je kg bedoeld hebben, dan geloof ik er geen hout van dat ze zeggen ga eens op de weegschaal staan meneer, helaas, u heeft geen garantie. Mijn gewicht is privacygevoelige informatie namelijk.

Overigens weeg ik 90kg en mijn crossmax UST geven geen krimp.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Chaoss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 8 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stumpjumper Comp 2005
Contacteer:

@Sjef, even voor alle duidelijkheid, jij weegt zelf 90 kg en rijdt zonder problemen op crossmax Sl
Reden dat ik dit graag wil weten is dat ik zelf in dubio zit wat nu te kopen de XL of de Sl en aangezien ik ook rond de 90 weeg (op dit moment 1,5 kg meer :-{ )
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Crossmax USt zijn zeker geen SL's !

Zijn wat oudere Crossmaxen (geloof 2002) toen er nog maar 1 type crossmax bestond. Zijn Crossmax XL velgen met platte spaken. De mooiste crossmaxen tot nu toe :)

Ga gewoon voor de XL's met 90 kg.

Waarom wil je eigenlijk persé crossmaxen?
Mooi handgespaakt wieltje is ook niet verkeerd hoor!

Vaak goedkoper, bij iedere fietsenboer te laten repareren, geen gezeik met mikmakmeukmadeinJapan-klote lagers....
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Chaoss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 8 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stumpjumper Comp 2005
Contacteer:

Globe, kun je mij dan aangeven wat een goede set is handgespaakt, ben echt een noob op dit gebied, al diverse malen soortgelijk topic gevolgd en ook op gereageerd maar kom steeds terug bij de maxxen.

budget rond de 400 eur mag iets meer, Overigens rij je zelf toch ook XL´s is dat wellicht de reden dat je handgespaakte aanraadt
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Zelf rij ik ook XL inderdaad :)

Dat is ook de reden dat ik handgespaakt aanraad... :D

Volgende wielset wordt zeker een setje DT240 (S), DT XR4.1 of iets in de buurt. heb ik erg goede verhalen over gehoord. Velgen houden zich erg goed schijnt. En DT240S naven zijn sowieso klasse!

over mijn crossmaxen:

Ik heb nu in 2 jaar tijd 3 sets lagers er door heen gerammeld. Wielen zijn niet über stijf (lopen dus aan in de bochten..., ik rij met v-brakes of magura's)
Ze zijn veel te duur, als er een spaak knapt ben je de sjaak, weinig fietsenboeren hebben spaken op voorraad (heb dus altijd wat reserve spaken in huis). Spareparts zijn sowieso lastig te krijgen bij de doorsnee LBS.

Ze 'lopen' wel erg mooi en zien er goed uit al is het exclusieve er wel af tegenwoordig.

Mijn vrouw rijdt overigens ook op crossmaxen XL en heeft nergens last van. Maarja die weegt ook 60 kilootjes....
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Spookverhalen over de gewichtslimiet van 75 kg. Ik ken mensen van 90 kg die probleemloos op een setje Crossmax SL rijden.

Alsof een fabrikant zijn producten tot 75 kg bouwt. Als je een logisch nadenkt snap je zelf wel dat dit niet klopt, want volgens mij weegt een volwassen man al snel meer dan 70-75 kg. Probeer bij een gemiddelde lengte van 1.80-1.85 maar eens onder die 75 kg te blijven, lukt velen niet. Misschien als je 20 bent, maar als je 30 bent zal dat moeilijker zijn.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Globe schreef:Crossmax USt zijn zeker geen SL's !

Zijn wat oudere Crossmaxen (geloof 2002) toen er nog maar 1 type crossmax bestond. Zijn Crossmax XL velgen met platte spaken. De mooiste crossmaxen tot nu toe :)
I second that. Maar de UST moet je ook zeker niet als voorloper van de XL zien. Die zouden toch voor het wat zwaardere werk moeten zijn.
Ga gewoon voor de XL's met 90 kg.

Waarom wil je eigenlijk persé crossmaxen?
Mooi handgespaakt wieltje is ook niet verkeerd hoor!

Vaak goedkoper, bij iedere fietsenboer te laten repareren, geen gezeik met mikmakmeukmadeinJapan-klote lagers....
Met mijn wielen nog geen problemen gehad. Alleen met de ceramische laag, maar dat mijn eigen schuld. (Helaas, niet goed genoeg afgespoten na een winterse pekeltocht.)
Qua looks zijn ze onovertroffen, ze lopen idd erg mooi. En repareerbaarheid + kosten is zeker een negatieve kant. Maar mijn volgende wielen zouden toch heel goed weer X-max kunnen zijn. Al zijn die DT wielen ook wel zeer de moeite waard...
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

themaniac schreef:Spookverhalen over de gewichtslimiet van 75 kg. Ik ken mensen van 90 kg die probleemloos op een setje Crossmax SL rijden.

Alsof een fabrikant zijn producten tot 75 kg bouwt. Als je een logisch nadenkt snap je zelf wel dat dit niet klopt, want volgens mij weegt een volwassen man al snel meer dan 70-75 kg. Probeer bij een gemiddelde lengte van 1.80-1.85 maar eens onder die 75 kg te blijven, lukt velen niet. Misschien als je 20 bent, maar als je 30 bent zal dat moeilijker zijn.
Duhhh, het zijn racewielen. Met deze maatregel probeert Mavic posers met overgewicht van de wielen af te houden om zo te voorkomen dat ze naderhand om garantie komen zeuren. Zelfs al zit je onder de gewichtslimiet, ze gaan toch wel kapot :D.

Bovendien zijn de wielen ook niet echt het toonbeeld van stijfheid, minder leuk als je daar met 90kg op gaat sturen.
Laatst gewijzigd door Brum op do 15 september 2005, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Zag pas nog een Crossmax SL waar de velg van kapot was alleen omdat het bandje van de fietsendragen iets te strak zat tijdens het vervoer....

Garantie ho maar... (uiteraard). En dan wordt een nieuwe veld ineens heeeuuuul duur.

maar ze zijn wel licht, dat dan weer wel.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Plaats reactie