Wielsetje keuze genoeg....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Na bijna alles op mijn fiets te hebben ge-upgrade zijn de wielen aan de beurt. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... highlight=

Ik zat zelf aan een Mavic xc 717 of een 719(2005 model) met XT naven te denken die ik hier "om de hoek" kan kopen voor 200 euro's. Echter de man raden DT Onyx naven aan omdat die industrielagers zou hebben en hij had een heel verhaal dat, dat veel beter zou zijn. Nou goed ik prijs opvragen en kwam alleen al op 200 euro voor de naven uit. Het hele setje zou dan ongeveer 350 euro gaan kosten. ( Uhm nee laat maar :wink: )

Ik ben dus op zoek naar een GOED, niet perse licht, huidig wielsetje = een slordige 5 kilo inclusief banden :o , dus (bijna) alles wat ik nou zou kopen is veeeeeeel lichter :tong, wielsetje voor max. 200 euro niet veeeeeel duurder.

Wie heeft er suggesties. De ooster/zuider buren zou ook een optie zijn dus wie kan me helpen.

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Leville
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 14:42

XC717 (max 80 kilo of zo) of XR4.1D velgen met XT of Onyx naven en DT Comp spaken.

Indien je van systeemwielen houdt, kunnen de nieuwe Crossrides mss iets zijn.

Persoonlijk hou ik van handgespaakt: betrouwbaar en makkelijk/goedkoop in onderhoud.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Whahaha, ik heb E170 voor mijn wielen betaald bij S-TEC: Onyx Disc - DT Comp - Mavic X317... Niet dat ik het ze daar niet gun, zijn goeie mensen bij jou LBS, maarja, meer hobbys enzo...

Onyx'n zijn trouwens een vrij goede keuze, draaien bij mij nu al 3 jaar en de spaakkwaliteiten van S-TEC vallen me ook niet tegen, wielsetje is nog kaarsrecht en nooit bijgespannen. XC717's zou je zeker wel met meer als 80 kg kunnen berijden, de X317's zijn 40 gram lichter en hebben nog geen krimp gegeven met mijn (inmiddels :(( ) bijna 80 kg.
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Brum schreef:Whahaha, ik heb E170 voor mijn wielen betaald bij S-TEC: Onyx Disc - DT Comp - Mavic X317... Niet dat ik het ze daar niet gun, zijn goeie mensen bij jou LBS, maarja, meer hobbys enzo...

Onyx'n zijn trouwens een vrij goede keuze, draaien bij mij nu al 3 jaar en de spaakkwaliteiten van S-TEC vallen me ook niet tegen, wielsetje is nog kaarsrecht en nooit bijgespannen. XC717's zou je zeker wel met meer als 80 kg kunnen berijden, de X317's zijn 40 gram lichter en hebben nog geen krimp gegeven met mijn (inmiddels :(( ) bijna 80 kg.
Ik heb het niet over ROb v/d Wiel (profile) maar over Empella das een stukkie verder fietsen. Bij Profile ben ik denk ik NOG meer kwijt. Goeie man hoor heb vanalles van hem "gekregen" om mijn fiets nu te maken zoals hij nu is. TA bladen waren niet duur :tong Ik zal (nog is) bij S-tec kijken. DT Onyxen mogen dan wel goed zijn maar hier in NL ook vreselijk duur

Iemand verder nog suggesties.....

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

ff los van de exacte prijs van een setje, is het maar de vraag of naven met industrielagers de meerprijs waard zijn.
feit is dat ook industrielagers kapot gaan.
en een setje nieuwe lagers kost meestal net zo veel als een complete nieuwe xt naaf.
ik ben verder geen fan van shimano, en ik heb ook niets tegen naven met ind.lagers, maar de meerprijs rechtvaardigen met het argument dat de lagers vervangen kunnen worden is m.i. niet netjes.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Alsof het vervangen van alle kogels, binnenhuis enzo van een Shimano naaf een pretje is. Bijstellen elke x tijd, ook leuk. XT naven zijn ook erg licht: NOT! Doe dan CK met nastelbare industrielagers. :D

Maar mijn naven hebben dus na 3 jaar nog geen krimp gegeven, alhoewel ik wel een keer wat nieuwe dichtingen erin mag zetten vallen ze me zeker niet tegen. In de complete wielset zitten volgensmij 5 industrielagers, wat coldspray, dopsleutelsetje, rubberen ramen en een paar uurtjes tijd heb ik ze compleet vervangen... Maar prijs/kwaliteit zijn die XT naven erg goed, en mocht je op wereldreis ofzo gaan dan zijn ze ook wel handig, aangezien industrielagers in de goede maat krijgen nog wel eens lastig kon worden.
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

na een kleine selectie:

Shimano XT 2005 disc WH M765 UST zwart (XTR parts 275euro) of 269 bij S-tec maar eventuele verzendkosten zijn niet meegerekend

of

Een DT wielsetje Onyx Disc/DT XR 4.1 D (239 euro bij S-Tec)

of

S-Tec UST-Disc XT/ Mavic 819 (219 euro)

of

Mavic XC717D/Shimano XT Disc zwart (169 euro) bij Cycles4u
Waar ik een weekje geleden mijn Reba Race '06 op ben wezen halen :-? waarom heb ik toen ook niet ff rondgeken....

Wat is volgens jullie de beste keuze

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Onyx. XT is een stuk zwaarder en onderhoudsgevoeliger. Shimano wielset zou ik zowieso niet aan beginnen (te zwaar, duur, onstijf, lelijk etc. ivgl met een 'normale' wielset).

S-TEC doet niet aan verzenden, maar ik moet er eigenlijk ook nog een keer heen....
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

hmm nou ALS je er heen gaat moet je me ff zeggen wanneer...... :tong

hier ging mijn voorkeur eigenlijk naar uit: DT wielsetje Onyx Disc/DT XR 4.1 D


Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Kevinvdoesburg
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 6 juli 2005, 20:24
Mijn mountainbike: Trek 8500ZR 2006
Contacteer:

Wat zou een mooie wielset zijn voor iemand van in de 80 kilo budget zal zijn rond de 400/500 euro
mokaveg
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Marin Pine Mountain '94 / Canyon FX3000 '02 / Grand Canyon AL9.9

B@rt schreef:hmm nou ALS je er heen gaat moet je me ff zeggen wanneer...... :tong

hier ging mijn voorkeur eigenlijk naar uit: DT wielsetje Onyx Disc/DT XR 4.1 D


Bart
Deze heb ik een tijdje geleden gehaald bij S-tec. Fijne set die prima functioneerd! Volgens weightweenies ongeveer 2 kilo voor de set (schijfremmen)
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Volgens weightweenies:

Velgen : DT Swiss XR 4.1d: 425 gr + 425 gr = 850 gr
Banden : Schwalbe RR: 470 gr + 470 gr = 940 gr
Naven : DT Swiss Onyx Front Hub = 160 gr
DT Swiss Onyx Rear Hub = 374 gr

850 + 940 + 160 + 374 = 2324 gram

2.3 Kilo voor een wielsetje met banden is niet zo heel veel. Iig beter als de ruim 5 kilo van mijn huidige wielsetje :tong

Ik denk dat Bram en ik binnekort ff naar S-tec moeten :tong

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
fuel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 5 april 2005, 13:36
Contacteer:

Je bent de spaken nog vergeten!!

Dus tel er ong. nog 300 gram bij.

+ binnenbanden ong. 200 tot 300 gram

+ snellspanners
Laatst gewijzigd door fuel op wo 7 september 2005, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

:-? nog niet eens aan gedacht haha maar goed dan blijft het iig nog steeds veul lichter :tong

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Plaats reactie