RS SID, REBA of Magura Ronin

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

als je sid koopt moet je goed naa denken wat je rij stijl is ik weeg 87kg en ik rij nu weer op SID WC + schijf remmen bij mijn heb ik geen probleem maar bij een ander die net zo zwaar is die kan wel weer probleemen hebben

ps ik heb zelf nog 2 jaar lang op SID SL 1336 gr gefiets nooit een
probleem gehat
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=302355
wezep
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: vr 5 november 2004, 14:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 20, XTR, American Classic, Magura Durin, SLR, Syntace

P5ycho schreef:
SniperWorks schreef:een starre alu vork heeft 0.0 aan comfort :wink:

Wat ik hoor over de Ronin is over het algemeen niet zo positief, heb er geen zelf geen ervaring mee. ik zou zeggen doe even een zoektoch hier op het forum over de vork, vind je vast wel info)
Wat hoor je er dan over vraag ik me af :)
Ik rijd met een Ronin en ben meer dan tevreden. Het enige nadeel is dat de seals 50 uur moeten inlopen.
Wat bedoel je precies met die seals?
Klopt het dat de vork na die 50 uur soepeler wordt, doordat de seals ingelopen zijn.
Vind de Ronin een goede vork, maar nogal stug.
TJL van den Boom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 20 juni 2005, 22:09
Mijn mountainbike: Tomac 98 Special Pro

Hoe zit dat nou met die voorvorken, ikzelf stond op t punt n SID race te kopen, maar nu ik dit lees begint r twijfel te komen.
Ikzelf weeg zo'n 83 kg, maar waarom zou dan n SID problemen kunnen geven, wat is er eigenlijk zoveel minder aan n SID als bijv. n fox f80rlt of de Reba, hoe zit t met n Skareb en n marathon? t moet iig n licht vorkje zijn
live your ride, with pride
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

De Skareb Super schijnt ook echt super te werken. Hij wordt zelfs vergeleken met de veereigenschappen van Fox, alleen dan in een betaalbaarder jasje gestoken.

Als zelfs Engelsen en Amerikanen dit over de vork zeggen.....
Ik geloof dat de skareb super op 1575 gram zit en kost momenteel 299 bij salden.nl (scherpe prijs)
P5ycho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: wo 10 december 2003, 20:19
Mijn mountainbike: Duell
Contacteer:

wezep schreef:
P5ycho schreef: Wat hoor je er dan over vraag ik me af :)
Ik rijd met een Ronin en ben meer dan tevreden. Het enige nadeel is dat de seals 50 uur moeten inlopen.
Wat bedoel je precies met die seals?
Klopt het dat de vork na die 50 uur soepeler wordt, doordat de seals ingelopen zijn.
Vind de Ronin een goede vork, maar nogal stug.
Seals zijn dus de rubberen randen die rotzooi uit je vork weg (proberen te) houden.
Af en toe een siliconenbadje voor je seals en lekker raggen, des te eerder zijn ze lekker ingelopen. Mijne is aardig losgekomen de laatste weken moet ik zeggen.
lbrs
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: zo 10 juli 2005, 22:18
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy - Kona Honzo

Dit topic kan 'gelukkig' op slot. Na wat speurwerk heb ik voor een goede prijs een gloednieuwe sid race (rood) kunnen kopen.

Iedereen nog bedankt voor zijn tips en advies. :-q
ovdoorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 21 augustus 2004, 22:58
Mijn mountainbike: YETI ARC
Contacteer:

Sinds een jaar rij ik met een SID WorldCup (carbon kroon) van ongeveer 1200 gram. Deze vork heb ik gebruikt gekocht en is nu ongeveer 3 jaar oud, met montage van schijfremmen. Zelf weeg ik 80kg en bike drie keer per week 2 uur in het bos/hei. Hierbij rij ik voluit en misbruik m'n bike (rocky mountain element) volop :wink:
Tot nu toe heb ik nog geen problemen met de SID gehad en de vork is voldoende stijf (m'n oude Duke was wel wat stijver). Het enige nadeel is de 80mm. veerweg, met name op routes buiten Nederland in bv de Ardennen of Alpen, dan geeft een 100mm. meer controle. Kortom rij je voornamelijk binnen Nederland dan is een SID een absolute aanrader vanwege het gewicht, souplesse en betrouwbaarheid

:-q
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

ovdoorn schreef:SID een absolute aanrader vanwege het gewicht, souplesse en betrouwbaarheid
:roll:
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

Ik zie het probleem niet met de betrouwbaarheid van de SID,

ik heb mijn SID race Ti een keer door de lockout heen geblazen, omdat ik in vergeten was deze open te zetten voor een afdaling met flinke klappen erin. en dat vond de lockout niet leuk. maar ja das mijn eigen fout geweest. en een nieuwe kering erin en klaar.

En heb een SID race de olie er uit laten spuiten bij de eerste rit van de nieuwe fiets. heb onder garantie er nieuwe keringen in gekregen van Alu. de originele waren van plastic en was bekend dat was een fout in de productie. daarna nooit meer zijn er nooit meer problemen mee geweest.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Brum schreef:
ovdoorn schreef:SID een absolute aanrader vanwege het gewicht, souplesse en betrouwbaarheid
:roll:
Lol...bijna net zo betrouwbaar als de remmen van Magura :lol:
Nee zonder ongein, de lock-out van de sid schijnt nogal gevoelig te zijn...
Sid is gewoon een hele lichte vork en vooral om die reden populair. Verder is het een status simbool voor veel ontwetenden: Als ik een Sid rijdt, dan heb ik de beste vork ter wereld. Terwijl dat natuurlijk niet zo is.

Sid`s staan niet bekend als stijve vorken. De Reba is stijfer, maar dan ook 150-250 gram zwaarder. Die grammen zijn alleen irritant voor de wheigtwheenies op dit forum die voor alles behalve comfort gaan. Het is belangrijker om lichtere draaiende onderdelen te hebben, dan een lichtgewicht vork die door zijn lichte gewicht ook kwetsbaarder is.
ovdoorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 21 augustus 2004, 22:58
Mijn mountainbike: YETI ARC
Contacteer:

Het verschil tussen mijn SID (World Cup) en een Reba is ruim 400gr. Dat verschil merk je toch echt duidelijk! :-D
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Ja, de Reba veert fijner, is stukken stijver en is non-zelfsturend. Laat staan zelflinksturend onder remmen met schijven.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

ovdoorn schreef:Het verschil tussen mijn SID (World Cup) en een Reba is ruim 400gr. Dat verschil merk je toch echt duidelijk! :-D
Benieuwd naar het daadwerkelijke gewicht van je voorvork. Zal dicht tegen de 1400 gram aanzitten en vergeet de lock-out niet.
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Zelf rij ik met een Fox (F80RL) deze staan bekend om hun ZEER goede veereigenschappen, maar ook voor hun gewicht.
Dit zware gewicht heeft soms ook voordelen, op zeer steile klimmen komt m'n voorwiel niet eens van de grond !!!
M.a.w. op hellingen waar andere biker's moeite hebben om hun voorwiel aan de grond te houden, rij ik in no time op :-q !!!
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Dat heeft weinig (eigenlijk vrijwel niks) met het gewicht van je vork te maken en meer met de geometrie van je bike danwel de manier waarop je klimt. Een F80RL weegt ook maar 1500 gram, altijd nog minder dan Reba's/Ronins.
Plaats reactie